Daihatsu Charade 1.3i TS (1995)

autoreview

Daihatsu Charade 1.3i TS (1995)

Signalement

UitvoeringCharade 1.3i TS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf177.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben nu ruim een jaar in het trotse bezit van een Daihatsu Charade Toscana, een speciaal uitrustingsmodel welke in 1995 gelanceerd werd. Die van mij is een van de eerste versies hiervan, uit juni ’95. Deze verschilt van de gewone versies (de TS, TX, etc.) door een betere geluidsinstallatie en bredere banden (175), een aanrader dus. Verder is de auto erg kaal, er zit alleen een klapdak en een achterspoiler op. Deze maakt overigens een wereld van verschil, zonder spoiler ziet de auto er een stuk minder leuk uit. Niks gaat elektrisch, maar wat er niet op zit gaat ook niet kapot. De Charade is dan ook een uiterst betrouwbare auto gebleken, in de periode dat ik hem heb heeft hij alleen regulier onderhoud gehad. Hierbij zijn tot nu toe alleen de uitlaat (middendemper) en twee v-snaren vervangen, verder heb ik er zelf een nieuwe accu ingezet. Alleen regulier onderhoud dus, zelfs bij 193.500 kilometer. Wat betreft de uitlaat, die bestaat in feite alleen uit een middendemper en een einddemper. De middendemper is een enorm stuk pijp en is dientengevolge redelijk aan de prijs (277 euro bij de Daihatsu dealer, elders goedkoper dus). Iets om op te letten voor potentiële kopers. Verder begint de auto bij de achterste wielkasten de eerste kleine roestplekjes te vertonen, een klusje voor de zomervakantie. De wielkasten voor zijn echter nog helemaal gaaf en verder roest de auto ook nergens.

Het mooiste van alles is echter de motor. Deze produceert 84 pk, maar de auto weegt ook net zoveel als de gemiddelde pizzadoos. Onderin heeft de motor totaal geen trekkracht en van 80 tot 120 km acceleren in 5 is echt een drama. Zolang je de motor echter op toeren houdt (lees, boven de 3000) gaat hij als de brandweer. Vooral boven de 5000 toeren loopt hij erg hard. Meer is dan ook altijd beter bij deze auto en bovendien produceert hij dan ook nog een heel aardig geluidje. De topsnelheid heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar bij 150 ligt de auto, zeker gezien het gewicht van 800 kg, nog steeds stabiel op de weg. Zelfs met mijn sportieve rijstijl blijft het verbruik bijzonder netjes, gemiddeld zo rond de 1:15. In gebruik kost de auto dan ook geen drol, de wegenbelasting en de benzinekosten zijn een lachertje.

Het lage gewicht heeft ook zijn keerzijdes. Zo voelt alles in en om de auto erg goedkoop en blikkerig aan. Het dashboard is gemaakt van broodbakkenplastic en wordt af-fabriek met grote naden en kieren geleverd. Maar, kapot gaan doet het niet en alles zit op de juiste plaats.

De wegligging is prima in orde. De Charade is redelijk straf afgeveerd en voor veel comfort kun je beter naar een andere auto uitkijken. De auto gaat hierdoor wel als een kart door de bocht, maar oneffenheden in het wegdek voel je prima. De auto schakelt licht en precies, zoals het een Japanner betaamt. Ook de koppeling gaat licht en precies. De Dai nodigt uit tot sportief rijgedrag, zeker doordat de voorruit relatief dicht bij je staat. Het ruimtelijke gevoel is daardoor wel iets minder, maar vier man vinden desondanks genoeg ruimte in de auto.

De sticker van 3 jaar garantie op de achterruit is inmiddels compleet vergaan (zie de foto), maar Daihatsu leverde dit dus al 15 jaar geleden. Renault, eat your heart out! :)

Kortom, de Charade is de ideale auto voor iemand die voor weinig geld wil rijden, maar toch een leuke, sportieve auto wil. Een echte aanrader.



update 7 juni:
De Charade heeft inmiddels 198.000 gelopen en loopt nog steeds als een zonnetje. Met de warme temperaturen van laatst heb ik er zelfs 1:17.2 meegereden!

PROBLEMEN

Geen, alleen regulier onderhoud:

177.000: grote beurt.
-Middendemper vervangen
-2 v-snaren vervangen

185.000: nieuwe accu

193.500: kleine beurt.
-Helemaal niks, voor 108 euro mag ik weer een jaar rijden.

Verder heeft de auto nog drie (kleine mankementen):
-De parkeerstrip op het bestuurdersportier is eraf gevallen, zie ik wel vaker bij andere Charades
-De achterruitverwarming werkt maar voor de helft.
-De toerenteller leidt soms een eigen leven. Soms geeft hij opeens 500 toeren teveel of te weinig aan (3000 toeren in 3 bij 50 ipv 2500). Er is geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurt. Ik ben er wel achter gekomen dat het boven de 4000 toeren verdwijnt, dus het probleem is inmiddels grotendeels opgelost.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.