Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Daihatsu
  • Charade

Daihatsu Charade 1.3i TR (1994)

Een maatje groter

Daihatsu Charade 1.3i TR (1994)
  • Autotest
1 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zoals dat bij kleinere auto's wel meer gebeurt, is de Daihatsu Charade bij zijn laatste modelvernieuwing flink gegroeid. Dat plaatst hem nog net niet in een grotere klasse, maar het maakt hem wel een stuk volwassener.

In zijn positie tussen de dwergachtige Cuore en de compacte middenklasser Applause is de Daihatsu Charade een opmerkelijk stukje omhoog geschoven. Het '94-model is bijna 15 centimeter langer dan zijn voorganger, tevens breder en hoger en weegt wat kilo's meer. Dat heeft geleid tot een auto die zich duidelijk anders presenteert dan voorheen: van buiten wat meer 'body' en vooral inwendig vriendelijker voor zijn inzittenden. Zelfs voor de bagage is in de nieuwe Charade meer plaats: met een volume van 290 liter is de kofferbak nu bijna twee keer zo groot als de iele pakjesbergplaats van het vorige model.
Met uitzondering van de 1600 cc GTI zijn alle Charade-modellen nu uitgerust met de 1,3 liter zestienkleps viercilinder, die al eerder in de duurste modellen figureerde.
Voor de nieuwe Charade-editie heeft die motor een paar pk's moeten inleveren ten gunste van wat meer trekkracht in de lagere toerenregionen, maar eerlijk gezegd hebben we daar weinig van kunnen merken. Want het maximum koppel is met 105 Nm onveranderd gebleven en het wordt nog steeds geleverd bij het hoge toerental van 5000 tpm. Wie van veel schakelen en pittig optrekken houdt, zal dat weten te waarderen, want als de zestienklepper flink toeren mag maken, loopt hij als een zonnetje en trekt hij als een lier.
Bij het accelereren door de versnellingen van 0-100 km/h zette de Charade dan ook een knappe 11 seconden op de chronometer en dat is voor een auto in deze klasse echt niet verkeerd. Maar bij de standaard-inhaalproef in '4' of '5' op de snelweg kon Daihatsu's nieuweling veel minder overtuigen. De vrij lange overbrenging in de twee hoogste versnellingen gaat bij ons snelwegtempo samen met relatief bescheiden toerentallen en in die situatie wil de EFI-motor er nog niet echt lekker vandoor. Het resultaat is dan ook nogal teleurstellend: in '5' duurt het doortrekken van 80 naar 120 km/h dik 22 seconden en ook in '4' is een tijd van ruim 15 seconden niet opzienbarend. Even terug naar '3' levert zoals verwacht een veel beter resultaat, maar in de dagelijkse rijpraktijk zien we weinigen tot zo'n drastische maatregel overgaan.
Voor het verbruik van de Charade is die hoge overbrenging op de snelweg overigens best plezierig, want ondanks een vrij straf tempo kwam het testverbruik van 1:13,6 dicht in de buurt van het ideale, in de praktijk meestal onhaalbare EG-gemiddelde van 1:15. Een tweede voordeel van wat lagere bedrijfstoerentallen komt vooral bij kleinere auto's tot uiting in een wat minder doordringend motorgeluid. Tot op zekere hoogte geldt dat ook voor de Charade, want een waarde van 68 dB bij 100 km/h in de hoogste versnelling is zonder meer keurig. Maar bij 20 km/h meer begint de zestienklepper toch zijn ware karakter te tonen, want dan wijst de geluidsmeter ineens 6 dB meer aan. Dat is nog steeds niet echt luidruchtig en omdat de vierpitter een vrij welluidende toon voortbrengt, kunnen we er vrede mee hebben.

Voor korte ritten
Hoewel de Charade in veel opzichten volwassener overkomt dan zijn voorganger, blijkt uit dit gedrag toch enigszins dat hij meer voor korte ritten is bedoeld dan voor de lange afstand. Dat komt ook naar voren in het rijgedrag, dat ondanks het ontbreken van een stuurbekrachtiging heel lichtvoetig is en veel plezier oplevert bij het vlot afleggen van bochtige trajecten. Op de grote weg toont de Charade zich trouwens ook mooi stabiel en zeker, maar op dwarsribbels in het wegdek heeft hij het niet zo begrepen. Dan blijkt het onderstel, dat in de slalom zo goed bevalt, toch iets te stug voor het grotere werk.
Wat het comfort en het leefklimaat aangaat, blijft de Charade overigens zeker niet bij de concurrentie achter. De stoelen zijn van een behoorlijk formaat en zitten goed, de uitrusting is met een centrale vergrendeling en elektrische zijruit- en spiegelbediening op het luxueuze af en zelfs voor vier inzittenden is de binnenruimte niet benepen. Vergeleken met het oude model is deze nieuwe Charade dan ook een flinke stap vooruit. Dat geldt niet alleen voor zijn kloeke verschijning, maar vooral voor zijn capaciteiten, die hem beter dan voorheen in een sterk concurrerende markt plaatsen.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Charade 1.3i TR
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.250

Specificaties

Brandstof benzine
Motor
Cilinderinhoud 1.295 cc
Maximaal vermogen 62 kW / 84 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 105 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.750 mm / 1.620 mm / 1.390 mm
Wielbasis 2.395 mm
Massa leeg 818 kg
Laadvermogen 532 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden165/70R13Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Charade
Daihatsu Daihatsu Charade
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Charade specificaties
  • Daihatsu Charade occasions
  • Daihatsu Charade video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Charade tests
  • Daihatsu Charade gebruikersreviews
  • Daihatsu Charade index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i SG (1993)

    1
    • 7 december 2020
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    Daihatsu Charade 1.3i TX (1993)

    3
    • 14 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1997)

    3
    • 9 juni 2016
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 CTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 CTi (1997)

    3
    • 15 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

    Daihatsu Charade 1.3 XTi (1997)

    2
    • 22 februari 2013
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 STi (1999)

    Daihatsu Charade 1.3 STi (1999)

    1
    • 13 december 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1998)

    Daihatsu Charade 1.3 RTi (1998)

    1
    • 22 oktober 2011
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Daihatsu Charade sedan (G102) - In het Wild

    Daihatsu Charade sedan (G102) - In het...

    29
    • 30 april 2021
  • PREMIUM
    Een licht-gekruide B-segmenter

    Een licht-gekruide B-segmenter

    • 20 augustus 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    Facelift Friday: Daihatsu Charade/Valéra

    36
    • 31 mei 2019
  • Nieuws
    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    De Tweeling: Toyota Yaris - Daihatsu Charade

    33
    • 28 april 2019
  • Nieuws
    In het wild: Daihatsu Charade (G10, 1979)

    In het wild: Daihatsu Charade (G10, 1979)

    41
    • 31 mei 2016
  • Nieuws
    In het wild: Daihatsu Charade G11 (1987)

    In het wild: Daihatsu Charade G11 (1987)

    57
    • 4 maart 2016
  • Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

    Op de Rollenbank - Daihatsu Charade GTti

    44
    • 21 september 2015
Merk
Merk
  • Nieuws
    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel identiek

    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel...

    24
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden