Daihatsu Applause 16 Tokyo (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Applause 16 Tokyo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 194.500 km |
KM-stand laatst | 217.000 km |
Ervaringen met een Japanner
- 217.000 km
Na enkele Franse auto's, waar ik zeer tevreden over was/ben, liep ik tegen deze Daihatsu aan voor een spotprijsje waar je niet eens een fatsoenlijk bankstel van Leenbakker voor koopt. Een echt typisch Japans model (ik vind hem best leuk) met zeer rijke uitrusting, 4 electrisch bedienbare ramen, electrisch verstelbare spiegels, alcantara bekleding, zeer goed werkende airco, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, lichtmetalen wielen etc etc. Ik kon hem niet laten staan voor die prijs.
Afgelopen jaar zo'n 22.000 km mee gereden en ik moet zeggen, dat is me prima bevallen.
Zoals het een echte Japanner uit die tijd betaamt, is de auto SUPER-, maar dan ook echt SUPER-betrouwbaar. Er gaat werkelijk niets aan kapot en hij doet het altijd.
Alles werkt en blijft ook werken.
Motortje loopt als een zonnetje, trekt er vlot aan (als het moet zeer sportief klinkend tot het begin van de rode cijfers van de toerenteller), schakelt boterzacht, stuurt heerlijk licht. Wegligging is prima onder normale omstandigheden. Als je echt vlot gaat rijden en wat harder de bocht neemt, stuit je al gauw op de beperkingen van het onderstel. Bij nat weer wel een paar momentjes gehad dat vlot reageren noodzakelijk was, maar dat zijn dan ook de enige momenten dat een Applause je hartslag doet stijgen.
Enige punt van aandacht afgelopen jaar voor de apk was het laatste stuk uitlaat dat vervangen moest worden.
Olieverbruik is er wel, een liter op de 3 à 4.000 km. Maar ik maak me er geen zorgen om, gewoon tijdig bijgooien en rijden maar weer. Staan deze motoren wel een beetje bekend om dat ze wat olie lusten. Ik gooi er nu iets dikkere olie in en zie dat het verbruik al afneemt.
Het benzineverbruik varieert van 1 op 12 in de winter tot 1 op 15 in de zomer bij mix stadsverkeer en langere afstanden.
1000 kg leeggewicht betekent zo'n 30 euro wegenbelasting per maand, dus dat valt ook hard mee voor dit formaat auto (volwaardig 4 personen vervoer met volop bagageruimte).
De Dai is ook prima beschermd tegen roest, de onderzijde heb ik al eens goed bekeken.
Ik heb met deze Japanner wel een andere band dan met alle Renaults die ik hiervoor heb gehad of nog steeds heb.
Het is allemaal super praktisch, het werkt allemaal prima, maar de emotie is een stuk minder. Ik ben er minder aan gehecht en dan rij je toch anders in zo'n auto.
Het comfort is ook niet vergelijkbaar met Franse auto's, de vering is een stuk stugger (maar de wegligging dus niet beter), de stoelen zijn best hard en het is allemaal wat rumoeriger.
Ik kan deze auto iedereen aanraden die gewoon heel voordelig auto wil rijden en TOTAAL geen zorgen daarover wil hebben.
Voor mensen die een auto met hun hart kopen, is het misschien beter om naar wat anders op zoek te gaan.
Ik heb er geen spijt van als dagelijks vervoermiddel. Voor het echte genieten heb ik namelijk nog een fantastisch leuke auto: een Renault 5 GT Turbo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.