Daewoo Nubira 2.0 CDX (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Nubira 2.0 CDX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
December 2001 de Nubira 2.0 CDX nieuw aangeschaft voor
fl 49.000,-. Eigenlijk wilde ik een automaat maar deze was niet meer leverbaar in de kleur die ik wilde (Poly-zilver).
Veel problemen gehad met de LPG-3 instalatie. Verbruik was, ondanks hoofdzakelijk snelweg rijden 1 op 8. Motor sloeg af bij het intrappen van de koppeling. Probleem was dat dit heel onregelmatig gebeurde zodat de oorzaak moeilijk was te achterhalen. Auto is diverse keren bij de inbouwer teruggeweest. Na ongeveer 1 jaar heeft de inbouwer de bestaande electronica, bedrading en software ’opnieuw’ ingebouwd. Het probleem heeft zich daarna nauwelijks meer voorgedaan. Bij ± 11.000 km een trillend stuur bij het remmen. Dealer constateert kromme schijven en zegt deze te vervangen. Na ± 3.000 km weer een trillend stuur bij het remmen. De dealer zegt de schijven te gaan vervangen. Ondanks toezegging was dit de eerste keer namelijk niet gebeurd. De schijven waren nl.afgedraaid. In het voorjaar van 2002 worden auto´s van het type Nubira teruggeroepen door de importeur. Het blijkt dat de rubber slangen van de remmen vóór scheurtjes kunnen gaan vertonen zodat deze vervangen moeten worden.
In het voorjaar van 2003 vind ik een roestplek op de voorkant van de motorkap. De dealer onderzoekt de oorzaak en vind een miniscuul plekje in de lak. Door steenslag is de lak losgelaten en is vocht onder de lag gekomen. Ik vind dat de lak door steenslag niet los mag laten en vraag om een onderzoek. Dit wordt uitgevoerd door Daewoo. De uitslag blijft hetzelfde. Door de onderzoeker wordt zelfs beweert dat de inslag door de zinklaag is gegaan. Toen ik dit hoorde was mijn vertrouwen in het onderzoek weg.
Daewoo heeft geen zinklaag op zijn auto´s.
Na veel contact met de importeur stelt deze voor een expertische op hun kosten te laten uitvoeren door een onafhankelijk bureau. De uitslag is dat door steenslag de lak is losgelaten van het plaatwerk waardoor er vocht onder de lak is gekomen. Een rapport krijg ik niet omdat het onderzoek is uitgevoerd op kosten van Daewoo. Contact opgenomen door het bureau die volgens hun zeggen verzekeringsonderzoek doet voor Daewoo. Ik trek de onafhankelijkheid direct in twijfel. Bij 60.000 km de auto weggebracht voor de onderhoudsbeurt. Er is een hoge rekening omdat de distributiesnaar is vervangen evenals geleiderollen. Volgens het boekje moet de snaar worden vervangen bij 90.000 km. Dit aangegeven maar er zijn gevallen bekend waar de snaar rond de 60.000 km is gebroken. Ik vind het niet terecht dat ik moet opdraaien voor de kosten van slecht materiaal. Zowel dealer als importeur zeggen hier niets aan te kunnen doen.
Bij ± 63.000 km merk ik dat de handrem niet goed functioneert. het blijkt dat een mechaniek vastzit.
Voor de oplossing van het probleem krijg ik de rekening ondanks dat ik meld dat kort geleden bij de grote beurt kosten in rekening zijn gebracht voor o.a. schoonmaken van de remmen. Het blijkt dat de handremmen bij de grote beurt niet worden gedaan omdat dit teveel werk is.
Ik begin Daewoo zo langzaam aan zat te worden ondanks dat dit in 8½ jaar tijd mijn derde nieuwe Daewoo is en mijn vrouw en dochter ook Daewoo rijden. De auto´s zijn in onderhoud bij dezelfde dealer. Ik meld de dealer dat ik het niet eens ben met het beleid van Daewoo en het vertrouwen heb verloren. Ik meld de dealer en de importeur begin 2004 dat de volgende auto geen Daewoo meer is. Hierop reageert de importeur en gaat pogingen ondernemen om mij toch tevreden te stellen. Een andere dealer wordt ingeschakeld om de Nubira in te ruilen. De inruilprijs bedraagt 9800 euro voor een auto van 2½ jaar oud. Een verlies van 27.000 gulden. Mede door deze inruilprijs maar nog meer doordat op geen van de punten die werkelijk de aanleiding zijn om te stoppen met Daewoo een goed vooruitzicht wordt geboden besluit ik definitief te stoppen met dit merk.
Ik rijd tegenwoordig naar volle tevredenheid in een Citroen C5 automaat op LPG-3. Ik had mijn omgeving heel wat uit te leggen want ik en Daewoo was één. Men kende mij niet anders als rijdend in een Daewoo.
PROBLEMEN
Hoog verbruik LPG-3.
Afslaan motor op LPG-3.
2x kromme schijven vóór.
Loslaten van de lak waardoor roest.
Vroegtijdig vervangen van distributieriem.
Vastzittend handremmechaniek.
Slecht reagerende custumer care Daewoo.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren