Dacia Sandero Stepway Tce 90 Bi-Fuel Lauréate (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sandero Stepway Tce 90 Bi-Fuel Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 70 km |
KM-stand laatst | 29.992 km |
1e ervaringen
- 5.401 km
Na 175000km en 6 jaar was het tijd om afscheid te nemen van mijn Fiat Punto Evo Diesel. Op zoek naar een functionele auto tegen lage kosten kon ik niet om Dacia heen. Mijn Sandero Stepway Bi-fuel is nog van de oude lichting, met raambediening op de middenconsole. Ik had geen zin om 6 maanden te wachten op het nieuwe model en vond in Zeeland nog een blauwe op voorraad. Naast een goede inruilprijs heb ik er een set winterbanden tegen een fijn prijsje meegekregen.
Ik heb berekend dat ik aan brandstofkosten en MRB zo’n €1000 op jaarbasis bespaar. Daarvoor lever ik mijn climatecontrol in voor een handbediende airco. Een kwestie van wat vaker aan de knoppen van de verwarming draaien. Het weggedrag vind ik ook iets minder dan van de Punto. De Sandero is wat bonkig bij snel genomen drempels en richels. En het bochtenwerk is minder dynamisch. Dat was op voorhand bekent, het dwingt me nog relaxter te rijden. Wel is de draaicirkel kleiner als die van de Punto, die had een draaicirkel van een vrachtwagen.
De Sandero reageert wel beter op het gas en heeft voldoende vermogen om goed mee te komen in het verkeer. Alleen in de eco-stand is het net of ik weer in de eco-diesel van Fiat rij. Doortrekken in een versnelling heeft weinig zin. Of de eco-stand ook daadwerkelijk zuiniger rijdt heb ik nog niet kunnen vaststellen. Daarvoor zal ik een hele tank op de eco-stand moeten rijden.
Ik ben een rustige rijder. Op de snelweg zelden harder dan 100 echte kilometers. Het woon-werkverkeer tussen Tilburg en Eindhoven gebeurt tijdens de vroege spitsuren dus de meeste tijd kom ik niet eens aan de 100. Het gecombineerde verbruik over ruim 5000 km is 1 op 13,6 km hetgeen me enigszins tegenvalt. Gecombineerd omdat de auto op benzine start en de koude kilometers op benzine blijft rijden, meestal 3 à 4 km. Daarnaast heb ik de gastank 2x leeg gereden en daarna in totaal ca 35 kilometer op benzine gereden. De brandstofprijs per kilometer is 4,8 cent. Nauwelijks minder dan de Punto diesel.
De stoel van de Sandero is goed te verstellen en ik zit lekker achter het stuur. Bij vermoeidheid voel ik wel minder steun in mijn onderrug. Iets waar ik eerder nooit last van had. Ik los dat op door rechterop te gaan zitten. Het is afwachten of dit na verloop van tijd erger wordt.
Het eerste mankement is ook te melden. De parkeercensor heeft het al begeven. Mijn universele garage kon niet direct zien waardoor het defect is opgetreden. Het wordt binnenkort ws verholpen.
Over het algemeen bevalt de Sandero goed, ik ben blij met de felblauwe kleur, er is al genoeg grijs en zwart op de weg. De verbruikskosten vallen voor nu iets tegen, blijft over het MRB voordeel van €400 op jaarbasis. Op naar de volgende 5000 km.
1e update
- 10.102 km
Hierbij mijn ervaringen na de 2e 5000 km.
De ECO-stand heb ik niet meer gebruikt. De motor houdt merkbaar in en dat begon mij te storen. Ik heb het gevoel dat het voor het verbruik niet veel uitmaakt.
Het 1e bezoek aan de garage zit er ook op. De achteruitrijsignalering werkte niet meer. Deze is -natuurlijk onder garantie- vervangen.
Het stoelgevoel is onveranderd.
Het gastanken was voor mij nieuw. In het begin wat onwennig. Inmiddels tank ik tussen de 400 en 450 km en weet ik de goedkope stations in de buurt te kennen. De ANWB-app is daar een goede hulp bij. Omdat ik een reservetank van 40 benzine heb kan ik de gastank gerust leeg rijden en hoef ik niet de gasmeter angstvallig in de gaten houden.
In deze verslagperiode heb ik in totaal ongeveer 12 kilometer op benzine gereden. Los van de gebruikelijke start op benzine. Door het warme weer schakelt de installatie wel snel over op gas. Per saldo heb ik deze periode veel minder benzine getankt dan de 1e 5000km.
Op naar de volgende 5000, waarin ws een vakantiereisje naar Denemarken valt. Het schijnt dat daar maar 6 gasstations zijn. We zullen het zien.
2e update
- 20.056 km
Sinds het vorige verslag heb ik 10.000 km gereden. De bediening is inmiddels gewend, alleen de claxon niet: die gebruik ik ook niet vaak.
Mijn eerste grote rit betreft een rit naar Denemarken. Nadat we de grens naar Duitsland overgaan begint het te regenen. Soms hard soms zacht maar bij elkaar een buitje van 5 uur. Na 2 uur valt de airco/ventilator uit. Dat is nogal schrikken. Omdat er verder geen rood lampje begint te knipperen zijn we -alle ramen een centimeter geopend- door blijven rijden. Dat voelt niet echt fijn. Na een uur of zo werkt de hele boel weer, gelukkig maar. Omdat alles het weer doet en blijft doen besluit ik pas thuis een inspectie uit te laten voeren. Zij kunnen niets vinden. Onbevredigend maar omdat het mankement zich niet meer herhaald onderneem ik verder geen actie.
Ik had ook gepland om gas te tanken in Duitsland en had -speciaal voor Dacia- een verlengstuk aangeschaft. Bij het tanken spoot er aan alle kanten gas uit dus gauw gestopt en de rest van de vakantie op benzine gereden. Dat is het voordeel van een dubbele tank.
De rest van de kilometers in alle rust in Nederland gereden. Ik gebruik inmiddels de eco-knop weer. Het dwingt me in ieder geval (nog) rustiger te rijden. Daarnaast gebruik ik consequent de cruise-control, ook in de stad. Loop ik in een onbewaakt moment toch tegen een prent op van €106 omdat ik om half een 's nacht 11 kilometer te hard rijdt op een ringbaan. Alleen als ik zie dat ik snel moet optrekken, bij een korte oprit bij de snelweg, dat gaat de eco-knop uit.
Inmiddels een 1e servicebeurt laten uitvoeren bij een Carprofgarage. €206 voor een 20.000 km beurt, een Oliefilter, een Interieurfilter, 4.1 liter REPSOL Elite Evolution 5W40 CP-1 Motorolie en 1x Innotec airco clean control reinigingsmiddel. Natuurlijk ontbreekt de Milieutoeslag / diverse / klein materiaal rubriek niet.
30000 KM
- 29.992 km
Vanaf het begin voelde ik een gebrek aan steun in de lendenen. Ik kwam via via aan een adres waar ze aanpassingen aan autostoelen doen. Voor €170 is er een versteviging in de stoel aangebracht en een, met de hand op te pompen, lendensteun. Het geeft duidelijk meer steun en ik voel mijn rug niet meer. Al blijft het natuurlijk wel een budgetauto met een budgetstoel, helemaal comfortabel wordt het nooit. Het is geen Duitse of Zweedse degelijkheid.
Medio november zijn de winterbanden er onder gezet. Het rijcomfort is niet veel ander als met zomerbanden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.