Dacia Logan MCV TCe 90 Lauréate (2017)

autoreview

Dacia Logan MCV TCe 90 Lauréate (2017)

Signalement

UitvoeringLogan MCV TCe 90 Lauréate
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst58.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de nieuw Daas is er!

  • 625 km

Na 196.500km in onze vorige Logan MCV 1.6MPI op lpg nu bewust gekozen voor een automaat gekozen, de Logan MCV II S&S Easy-R.
In april besteld, zonder proefrit (er was geen Logan beschikbaar). Spannend dus om een nieuwe auto uit te zoeken, waarmee je nog niet hebt gereden in een kleur die net nieuw is en waar dus ook nog geen voorbeeld live van te zien was. We wilden nu perse een automaat. Jammer is dat dit niet meer kan worden gecombineerd met LPG. Soit, het is niet anders.
De eerste kilometers zitten er op. Wát een verschil! De huidige is natuurlijk luxer (Lauréate met Prestige pakket), maar ook veel stiller dan de vorige. De bediening van de auto en het sturen gaat een stuk minder zwaar. Toch voelt alles prima aan.
Hoe bevalt de motor/bak-combinatie? Buitengewoon goed! De motor is best pittig (geen raceauto natuurlijk) en de automaat - ondanks dat het een geautomatiseerde handbak is - werkt voortreffelijk. De schakelpunten zijn weliswaar voelbaar, maar niet storend en absoluut soepel, zolang je niet het maximale van de motor vergt. Bij doortrekken duurt het opschakelen iets langer, maar ook dat is behoorlijk binnen de perken. De automaat is zelflerend en past zich aan je rijstijl aan. Ook erg fijn. Wegrijden op een helling? Geen probleem, je hoeft de handrem niet te gebruiken. Hij blijft zelf even op de rem staan tot je voorwaarts gaat. Het enige waar we echt aan moesten wennen is de Start/Stop-installatie: een rare gewaarwording dat voor een stoplicht de motor afslaat. Maar hij start ook weer zó snel dat je geen obstakel wordt.
Verbruik ligt momenteel op ongeveer 1 op 17km.
Al met al een zeer positieve eerste week!
Betrouwbaarheid kan ik nog niet echt iets over zeggen, omdat we 'm pas net een week hebben. Met de vorige hebben we echter heel goede ervaringen.

Erg tevreden

  • 10.283 km

Inmiddels is de teller de 10000km voorbij. De auto bevalt uitstekend. Hij is echt een stuk stiller en daarmee comfortabeler dan de vorige Logan. De automaat is - ondanks kritiek van diverse autobladen - uitstekend in zijn soort. Hij nodigt niet uit tot sportief rijden, maar daar koop je ook geen Dacia voor. Bij normaal rustig rijden werkt de automaat uitstekend, schokvrij en ontspannend. Enige minpunt: als de motor nog koud is, schakelt de automaat soms te vroeg op naar een hoge versnelling (in 4 bij 35km/u). Even handmatig terugschakelen en een paar honderd meter verder doet ie het weer zoals je verwacht. Het mini-torretje onder de motorkap is veel krachtiger dan gedacht. Geen strepentrekker, maar je komt prima mee met het verkeer, óók met de auto vol. Het verbruik is nu ongeveer 1 op 14,5; dat is minder goed dan verwacht, maar we rijden dan ook veel op 130km/u wegen en dan moet de motor stevig aan de bak. De winterbanden en het koude weer van de laatste tijd doen ook een duit in het zakje. Vering en demping zijn prima, mits je niet te hard over drempels rijd; dan wordt de achterkant wat springerig. Wel is de auto wat zijwindgevoelig en op de snelweg hoor je de rijwind ook behoorlijk. De motor hoor je dan nauwelijks.
Kritiekpuntje? Ja, de navigatie raakt steeds zijn favorieten kwijt. Dat schijnt op te lossen te zijn met een nieuwe software-update, waar de auto binnenkort voor naar de garage mag. De navigatie werkt op zich wel prima. Ook de telefoon werkt prima via de MediaNav. De muziek klinkt zelfs beter dan verwacht.

Kortom: tot nu toe erg tevreden.

eerste serieuze probleem

  • 21.125 km

Vandaag na ongeveer 9 maanden de eerste beurt. Je rijdt toch ongemerkt veel meer dan je denkt. Bij 18.500km gaf de auto aan dat er een beurt aanstaande was. Afspraak gemaakt bij de garage, maar dat kon pas na dik een maand. Bij 20.000km sprong het motormanagementlampje aan, maar ik wist dat dit altijd is als de auto aan zijn kilometers zit of qua tijd en aan een beurt toe is. Geen paniek dus.
Wel de laatste tijd een wat schokkerige automaat als de motor nog koud is en bij achteruitrijden. Ook viel me een plekje op het linker achterportier op waar de lak beschadigd lijkt.
De garage heeft - naast het uitvoeren van de beurt - e.e.a. beoordeeld. De automaat heeft een software-update gehad, maar blijft schokkerig. Binnenkort zal daarom onder garantie de koppeling worden vervangen. Wel snel, maar het wordt opgelost. Het plekje op de deur werd veroorzaakt doordat het portier niet helemaal goed is afgehangen en daardoor plaatwerk raakt. E.e.a. wordt opnieuw afgehangen en daarna weer netjes gespoten, ook onder garantie. E.e.a. resulteert er in dat ik de auto over een tijdje een dag of drie bij de garage mag stallen. Gelukkig wel een leenauto.

Geen Bijzonderheden

  • 39.234 km

De 40.000km beurt bracht geen speciale zaken aan het licht. De auto doet het prima: starten en lopen. Wel blijft de auto in koude toestand schokkerig optrekken. Zodra de motor iets is opgewarmd is dat echter weg. Schakelen gaat dan soepel en op de momenten dat je het verwacht (zolang je niet 'sportief' gaat rijden). We hebben afgelopen periode af en toe de ruimte uit de vorige MCV 1 gemist. Hoewel de kofferbak bovengemiddeld groot is, waren die deurtjes van de vorige toch wel erg handig en de ruimte nóg groter. Maar goed, met passen en meten lukt het meestal toch de rommel mee te krijgen.
Als je met airco aan rijdt, dan merk je vrij goed wanneer die in- en uitschakelt. Je hebt dan het gevoel dat de auto 'schokt' (al is dat een te groot woord). Zodra het echt warm is en je de airco vol open zet (standje 3 of 4) merk je wel dat het erg veel vermogen kost. Inherent aan het kleine motortje, verder werkt het prima.
Ergo: nog steeds dik tevreden met deze Logan!

Wederom nieuwe koppeling

  • 44.275 km

Helaas werd het schokken bij optrekken steeds erger. Na diagnose van de garage bleek zowel koppeling als vliegwiel te moeten worden vervangen. Levertijd? Onbekend...
Na twee weken wachten is de auto eindelijk terug en rijdt weer als nieuw. Volgens de garage zou het probleem nu definitief opgelost moeten zijn. Daar gaan we dan maar van uit. De rest - rijden, verbruik, kosten en garage - bevalt nog steeds erg goed.

Afscheid

  • 58.000 km

In verband met minder behoefte aan veel ruimte en de wens om wat luxer te rijden, is de Logan ingeruild op een Skoda Scala 1.0 business edition dsg.

De Logan is een betrouwbare auto gebleken, met wel een aantal kanttekeningen. De afwerking is wat goedkoop en de automaat wat minder verfijnd, maar het past bij de prijs die voor deze auto staat. Je krijgt echt geen grotere kofferbak voor dit geld (nieuw dan). De prijs/kwaliteit is erg goed!
Gemiddeld over het totaal aantal km's stond het verbruik op 1 op 15,8, wat ik heel netjes vind. Wegligging is zeer acceptabel en comfort ook. Het 0,9l motortje loopt netjes, maar moet wel toeren maken om te presteren. Overigens klinkt hij dan ook goed. Alle basiszaken zitten er op, cruisecontrol, navigatie, elektrische ramen, airco, etc. En heel veel ruimte in de kofferbak. 3 personen op de achterbank was ook geen probleem.
Kortom: de Logan MCV was een prima auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.