Dacia Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Logan MCV TCe 90 Bi-Fuel Lauréate |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 109.165 km |
Welkom Dacia
- 130 km
Vandaag hebben we onze Dacia Logan mogen ophalen. Tijd om een nieuwe review te beginnen. Met 37500 km per jaar zal er genoeg zijn om te delen. Ik beloof mijn best te doen.
Een comfortabele rit van de dealer naar huis. Auto voelt degelijk, motorisch ruim voldoende voor het Nederlandse verkeer, relatief rustig qua geluid, wel windgeruis, fijne cruise control, makkelijke navi en prima DAB radio, ook muziek streamen vanaf telefoon. Interieur is verzorgd. Uiteraard is in veel dingen zichtbaar dat het een budget auto is, maar niet op storende wijze.
Vooralsnog overtuigd dat dit wel eens een goede keuze kan zijn.
Wordt vervolgd...
De eerste week zit erop
- 1.071 km
De eerste week en ruim duizend km verder is het tijd voor een update. Mijn eerste weekje rijden beviel prima. Inmiddels twee keer LPG moeten tanken. Twee keer rond de 24 liter. 3e keer over ongeveer 100 tot 120 km te verwachten. Dus om de ongeveer 400 km tanken. Echter nog niet veel over te zeggen, want hoeveel van die 400 km op benzine gereden is, is op basis van de blokjes op de board computer niet in te schatten. Daarover dus na de eerste keer benzine tanken meer.
Even voors en tegens tot nu toe:
Voor:
Comfort
Ruimte
Alles wat je nodig hebt qua uitrusting en zelfs een beetje meer.
Prestaties ruim voldoende.
Kwaliteitsgevoel, auto voelt steviger dan mijn Seat Ibiza ST (dit werd ook opgemerkt door mijn schoonvader toen hij een stukje reed).
Tegen:
Navi is verre van up to date, dus meteen een hoop werk aan.
Nippel van LPG draait al snel moervast. Dus of niet helemaal vast draaien, zodat je hem de laatste slag geeft met de slang of bij loskoppelen van slang iets verder doordraaien. Waterpomptangetje in de kofferbak is ook een slim idee.
DAB+ vertoont veel zenders die in werkelijkheid niet beschikbaar zijn.
Tot op heden meer dan tevreden. Value for money. Meerijders zijn verrast. Vandaag een flinke rit met wat collega's. Leuk om te zien dat vooroordelen snel verdwijnen als ze meerijden.
Ben heel benieuwd naar het totale verbruik over een langere periode. Dus binnenkort meer.
Weer duizend kilometer
- 2.096 km
Inmiddels staat de teller over de 2000 km. Tijd om nog even wat bevindingen te delen.
Ik ben nog steeds overtuigd van mijn keuze. Wat een heerlijke comfortabele auto. Lekker rustig op kruissnelheden, klimaat is goed te regelen, prima navi met fijne incidentenmelding. De navi heb ik altijd aan, ook op bekende trajecten. Erg handig voor de incidentenmeldingen. Muziekje streamen van Spotify, vanaf stuur of touchscreen te bedienen. Prima voor elkaar. Ruimte valt nog steeds in de smaak bij alle passagiers. Wel even wennen als je je paraplu uit de kofferbak moet pakken. Dat vergt een wat verdere buiging dan gewend. Blijft een balzaal die kofferbak voor een auto in deze klasse.
Valt er niets te mopperen? Zeker wel. Het geluid van de speakers is echt slecht. Boemering. Dat vraagt om vervanging. Daarnaast heeft de cruisecontrol de neiging om eerst twee a drie km/u af te wijken om vervolgens voelbaar naar de ingestelde snelheid te gaan. Een soort voelbare reactietijd. Dat was in eerder door mij gereden auto's veel minder aanwezig. Ook windgevoeligheid is behoorlijk merkbaar. Is meer dan ik gewend ben.
Nog geen benzine hoeven tanken, dus totaal verbruik benzine en LPG nog niet in beeld. Zodra ik dit weet, komt er weer een update.
Ruim een maandje rijden verder
- 3.723 km
Na een ruime maand rondrijden is het weer tijd voor een update. Ik rijd nog steeds met een grote grijns rond. Comfort, ruimte en een prima uitrustingsniveau maken het leven zeer aangenaam.
Ik heb inmiddels ook vaak genoeg getankt om te rekenen wat dat kost. Tik ongeveer 50 euro per week weg bij de pomp. Daarbij rekening gehouden met een stukje benzine. Die benzine gaat overigens nog niet heel hard leeg. Maak veel lange ritten, dat scheelt. LPG verbruik rond de 1 op 13 gemiddeld.
De auto lokt de nodige discussies uit met mensen in mijn omgeving. Het is erg leuk als je ze hem van binnen en van buiten laat zien en dan gaat vergelijken met wat zij rijden en vooral wat dat kost t.o.v. wat mijn auto kost. Voor velen een eyeopener.
Tot op heden ben ik nog steeds overtuigd van het feit dat deze auto gewoon 'klopt'. Het is prima mogelijk om meer geld aan een auto uit te geven, maar ik zie in mijn geval de noodzaak niet. Op naar nog heel veel fijne kilometertjes. Zoals mijn dochter al terecht zei 'Papa, je kunt nu in ieder geval echt zeggen dat je 'gas' geeft.
"Helemaal ingereden"
- 6.233 km
Na ruim 6000 km mag ik wel zeggen dat de auto inmiddels lekker ingereden is. Dus weer tijd om wat te delen.
Ik gebruik de auto veel voor lange afstanden. Tot nu heb ik welgeteld voor EUR 248,63 aan LPG heb getankt. Benzine heb ik nog niet hoeven tanken, dus exacte cijfers weet ik niet. Gezien de stand van de meter gok ik dat dit maximaal (en dan neem ik het ruim) 40 liter zal zijn. Uitgaande van kosten aan mijn eigen pomp dus rond de EUR 60. Dat is gunstiger dan de EUR 333,25 diesel die ik over een vergelijkbare afstand in mijn Seat Ibiza ST moest gieten.
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Ook met het hele gezin op pad is prima te doen. Een bureautje vervoeren ging zonder neerklappen van de achterbank. Dus ook als pakezel is hij geslaagd. Ook mijn vrouw is erg tevreden met de keuze. Ze 'leent' hem graag als ze een keer wat verder weg moet dan ze in haar Atosje wil rijden.
Pro:
Totale rijgedrag
Ruimte
Gebruiksgemak navi/sound systeem
Gebruikskosten
Tegen:
Cruise control. Pakt traag op en knoppen vragen stevige bediening.
Geluid audio. Inbouw van betere speakers is echter een flinke klus, dus kostbaar.
Ik blijf vooralsnog overtuigd van mijn idee dat ik een dief van de eigen portemonnee zou zijn als ik iets anders zou rijden vanwege het embleem op de voorkant.
"Helemaal ingereden"
- 6.233 km
Na ruim 6000 km mag ik wel zeggen dat de auto inmiddels lekker ingereden is. Dus weer tijd om wat te delen.
Ik gebruik de auto veel voor lange afstanden. Tot nu heb ik welgeteld voor EUR 248,63 aan LPG heb getankt. Benzine heb ik nog niet hoeven tanken, dus exacte cijfers weet ik niet. Gezien de stand van de meter gok ik dat dit maximaal (en dan neem ik het ruim) 40 liter zal zijn. Uitgaande van kosten aan mijn eigen pomp dus rond de EUR 60. Dat is gunstiger dan de EUR 333,25 diesel die ik over een vergelijkbare afstand in mijn Seat Ibiza ST moest gieten.
De auto rijdt nog steeds heerlijk. Ook met het hele gezin op pad is prima te doen. Een bureautje vervoeren ging zonder neerklappen van de achterbank. Dus ook als pakezel is hij geslaagd. Ook mijn vrouw is erg tevreden met de keuze. Ze 'leent' hem graag als ze een keer wat verder weg moet dan ze in haar Atosje wil rijden.
Pro:
Totale rijgedrag
Ruimte
Gebruiksgemak navi/sound systeem
Gebruikskosten
Tegen:
Cruise control. Pakt traag op en knoppen vragen stevige bediening.
Geluid audio. Inbouw van betere speakers is echter een flinke klus, dus kostbaar.
Ik blijf vooralsnog overtuigd van mijn idee dat ik een dief van de eigen portemonnee zou zijn als ik iets anders zou rijden vanwege het embleem op de voorkant.
Kleine update, voor het eerst benzine getankt
- 9.811 km
Bij 7701 km op de teller heb ik maar eens besloten om benzine te tanken. De meeste blokjes waren inmiddels wel van het schermpje verdwenen. 41,01 litertjes gingen erin na die 7701 km. Dat maakt dat hij dus om de ruim 187,5 km een litertje benzine verbruikt. Ik ben wederom aangenaam verrast.
De enige vloeistof die verder nog enige bijvulling behoeft is de ruitensproeier, want ook olie en koelwater blijven mooi op peil. Ik kan niet anders dan tevreden zijn voor wat betreft de gebruikskosten tot nu toe.
Na bijna 10.000 km rijden kan ik wel zeggen dat ik erg weg ben van mijn Dacia. Nee, het is geen designtopper, maar kijk eens om je heen.... Is het niet grotendeels eenheidsworst? Al het broodnodige zit er op en eraan. Een puntje van kritiek. Het zou geen kwaad kunnen als Dacia weer eens met een update van de navigatie komt.
Nog steeds in mijn nopjes
- 14.112 km
Weer tijd voor een update. Wat opvalt is dat het verbruik mooi stabiel blijft. Omdat het inmiddels wat warmer is schakelt de auto nog sneller over naar LPG. Vaak zo snel dat ook tijdens stadsritjes er nauwelijks benzine gebruikt wordt. Ik heb nog steeds maar een keer benzine hoeven tanken. Ik word nog steeds erg blij van het comfort en de ruimte.
Wel ben ik in een flinke discussie met Dacia/Renault Nederland verwikkelt over het navigatie systeem. Bj aflevering van de auto waren de kaarten daarvan zo verouderd dat meteen updaten bittere noodzaak was. Hiermee ben je meteen je 'gratis update binnen 90 dagen' kwijt. Dat staat haaks op wat je mag verwachten. Men vertelt namelijk nergens dat je een auto krijgt met een totaal onbruikbare navigatie en dat de gratis update dus eigenlijk een sigaar uit eigen doos is. Tot op heden laat de importeur zien dat ze wel snappen dat je als consument wel iets meer mag verwachten van een niet heel goedkoop accessoire op je auto, echter denken ze dat ze zich er met een korting vanaf kunnen maken. Wordt nog vervolgd. Ben benieuwd of meer mensen dit issue herkennen.
Vakantie achter de rug, beurt gehad
- 21.421 km
De vakantie is inmiddels weer voorbij. Volgepakt en met een dakkoffer erop heeft de auto zich uitstekend gedragen. Op de autobahn valt op dat de auto nog best lekker rijdt op wat hogere snelheid (tussen 150 en 160). Het wegdek op veel stukken autobahn zijn belabberd, maar levert geen marteling op. Gemiddeld 1 op 10,5 op LPG is ook prima te pruimen.
De beurt weinig verrassingen. Wel ook een terugroepactie. Van de dealer een vaag verhaal over een slangetje, blablabla. Blonk niet uit in helderheid.
De discussie over de update van de navigatie is geslecht. Dacia Nederland neemt de update voor haar rekening. Wel een kulverhaal waar tussen de regels door te lezen is dat hun naam Haas is. Ze zijn van mening dat zij gewoon een auto kunnen afleveren met navigatie kaarten van meer dan 2 jaar oud.
Ik ben nog steeds een tevreden Dacia rijder. Op naar nog vele fijne kilometers.
Nog steeds overtuigd van mijn keuze
- 30.635 km
Inmiddels vallen de blaadjes van de bomen en zijn de eerste raampjes alweer gekrabd, dus de winterbanden zijn gemonteerd. Verbruik is iets toegenomen, waarschijnlijk ook door het vele file rijden. Rond de 1 op 12 op LPG. Ach, nog steeds goedkoop rijden.
Er is een ding waar ik me serieus aan begin te storen. De navigatie doet met grote regelmaat de meeste idiote voorstellen om files te omzeilen die er niet zijn en wil mij vaak om laten rijden bij wegwerkzaamheden, terwijl ik dan om 6 uur 's morgens ergens rij en de wegwerkzaamheden door een gebrek aan verkeer geen last opleveren. Ik hou het maar bij de informatie via de radio en internet, want de navigatie doet maar wat.
Over het algemeen zijn wij nog steeds erg blij met de Dacia. Alles werk verder naar behoren. Geen noemenswaardig verbruik van olie. Ook geen defecten, rammels of ander gezeur.
Ik kan nog steeds iedereen die een fijne ruime auto wil rijden voor een nette prijs van harte aanbevelen om eens in de Dacia proef te rijden. Voor mij is een tweedehands voor dezelfde prijs met meer dan een ton op de teller echt geen optie. Dan zit ik binnen no time op 200.000++. Ik bedank voor de eer. Daarnaast, LPG af fabriek, waar vind je het nog??
Een jaar Dacia
- 36.285 km
Inmiddels rijd ik een jaar in de Dacia. Ik kan simpelweg de conclusie trekken dat ik erg tevreden ben. Hij rijdt nog steeds prima en de keuze om op LPG te gaan rijden is financieel gezien een hele goede geweest. Het benzineverbruik is zo beperkt dat ik slechts drie keer benzine heb getankt.
Wat mij vooral positief opvalt is het comfort. Ik ben niet heel groot (176 cm), dus heb geen last van te korte stoelen. Daardoor zit ik comfortabel en het karakter van de auto is ook comfortabel. Bij normale kruissnelheid is hij stil genoeg en op Hollands wegdek ligt hij prima op de weg. Ook zit alles op bereikbare plekken, dus de bediening gaat redelijk makkelijk. Alleen de cruise control blijft opletten, deze vraagt echt een ferme druk. Wat verder opvalt is dat hij veel wind vangt. Het heeft de afgelopen periode soms stevig gewaaid en dan voel je dat behoorlijk.
Al met al voor dit geld echt heel veel auto. De ruimte is echt overweldigend, zowel voor bagage als voor personen. Voor een gezin van 5 personen prima vervoer van a naar b en weer naar a. Het is geen design topper, maar kom kijk eens om je heen... De hele weg is afgeladen vol met grijze muizen. Het is voor mij een vervoermiddel en daarvoor is hij met vlag en wimpel geslaagd.
Bijna een jaar verder
- 85.957 km
En inmiddels zijn we weer een jaar bijna probleemloos verder. Bijna, want tijdens de rit terug naar huis vanuit zonnig Frankrijk werden we getrakteerd op een elektrische storing. Na 200 km zonder cruise control te hebben gereden (die stopt ermee bij elektrische storingen) was de storing weer weg om vervolgens na een km of 500 weer dezelfde storing te geven. Ook deze was na een paar honderd km weer weg. De dealer had uiteraard zo 'snel' tijd, dat de storing alweer weg was toen hij hem ging uitlezen. Niets van te vinden.
Voor de rest niets dan lof. We rijden nog fijn even door. Wat een prima budgetbak is die Dacia toch. De kans is groot dat ik op termijn (jaar tot 1,5 jaar) voor woon-werk en de meeste privé ritjes misschien wel aan de EV ga. Het zou me niets verbazen dat de Dacia dan als tweede auto blijft en de huidige tweede auto weggaat. Goedkoop te rijden en ideaal als we wat verder weg op vakantie gaan.
Misschien toch een dure klant??
- 99.555 km
Bijna een ton op de teller, op de kop af 3 jaar oud en inmiddels weer een beurtje en zijn eerste APK. De elektrische storing hebben we niet meer terug gezien, dus dat is met een sisser afgelopen. Echter 'rammelt' de auto behoorlijk als hij stationair loopt. Mijn zwager (werkzaam in een autobedrijf) die afgelopen zaterdag met mij meereed zei mij dat hij (op basis van eerdere ervaringen met dit type Dacia) een donkerbruin vermoeden heeft dat het de ketting is. Afspraak bij de dealer staat gepland. Als het daadwerkelijk de ketting is, dan is dat behoorlijk om te janken. Nog net geen ton op de teller en dan de ketting die een autoleven mee zou moeten gaan. Kan een duur grapje worden. Wordt vervolgd.
En toen kwam de pechhulp
- 104.357 km
Terwijl wij inmiddels druk nadenken over vervanging van de Dacia slaat de Dacia genadeloos toe. Alsof hij gehoord heeft dat er over hem gepraat wordt. Gisteren kon de pechhulp komen. Stuurslot zat moervast en de sleutel wilde niet meer in het contact. Pechhulp heeft hemel en aarde moeten bewegen om het provisorisch te fixen. Kan niet zeggen dat ik hier heel blij van wordt. Het is en blijft een hele fijne auto om in te rijden, maar na 100.000 km je contact naar de Filistijnen, dat vind ik op zijn zachts gezegd wel redelijk vlot. De offerte voor vervanging van de auto wordt daarmee alleen maar aantrekkelijker. Ga hem maar eens doorrekenen qua verdere gebruikskosten en eens zien welke kant het kwartje op valt.
Bye bye Dacia
- 109.165 km
Deze week nemen we afscheid van de Dacia. Conclusie, het was een prettige reisgenoot, comfortabel, ruim en voor de prijs heel veel auto. Op LPG heel goedkoop rijden. Lange ritten naar zuidelijk Frankrijk zijn goed gegaan, zelf geen last van slechte stoelen gehad (heb optioneel nepleer). Een keer echt in de steek gelaten door het eerder beschreven issue met slot/stuurinrichting. Een keer issues met de cruise control door een storing in de elektronica. Daarnaast vind ik dat hij echt niet zo lekker meer loopt, vooral stationair en koud valt dit op. Rammelen...., ouwe diesels zouden er jaloers op zijn. Onderzoek bij de dealer leverde niet veel op. Persoonlijk zou ik deze auto op basis van dit geluid laten staan als ik bij de tweedehands handelaar stond. Het klinkt alsof er binnen nu en weet ik wanneer iets grandioos kapot gaat. Of dat ook zo gaat zijn, ik weet het niet en ga het waarschijnlijk ook niet meemaken.. Vrijdag levert men onze nieuwe Niro Hybrid af. Geen Dacia meer, een automaat stond heel hoog op mijn wensenlijstje. Uiteraard volgt ook daar tzt een review van. De andere Dacia, een Sandero voor mijn vrouw blijft. Aangezien ik daar nauwelijks in rij en mijn vrouw geen reviews schrijft, daar helaas geen review van ;-).
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Logan 0.9 TCe Bi-Fuel Ambiance | Airco | Trekhaak | Navigatie | 15 inch LMV
- 2016
- 174.088 km

Dacia Logan 0.9 TCe SL Royaal Automaat Airco Navigatie 1e Eigenaar Dealer Onderhouden! Inruil Mogelijk!
- 2017
- 96.277 km

Dacia Logan 1.0 TCe Bi-Fuel Essential LPG G3 NAVI 47000 KM
- 2020
- 47.893 km