Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2009)

autoreview

Dacia Logan MCV 1.6 16V Lauréate (2009)

Signalement

UitvoeringLogan MCV 1.6 16V Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf129.000 km
KM-stand laatst197.545 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 3 maanden

  • 134.687 km

Deze Logan bevalt heel prima. Maar er gaat wel een verhaal aan vooraf. Ik ben van huis uit een echte Renault rijder. Diverse malen heb ik een ander merk geprobeerd.( noem een merk en grote kans dat ik er een model van gehad heb ) maar steeds weer kwam ik terug bij Renault. In mijn begin tijd als chauffeur heb ik zelfs enkele in Nederland verdwaalde Dacia's gehad ( 1100 en 1300 jammer dat de nova en super nova nooit in Nederland geleverd zijn ) net als een Renault 8 en 12. Na mijn laatste auto ( Megane break uit 2000) ben ik op zoek gegaan naar een auto die het gebruikersgemak had van een renault 4 ( inclusief de mogelijkheid tot het zelf uitvoeren van reparaties ), het zitmeubilair dat minimaal het comfort van een renault 19 heeft en het laadruimte gelijk aan een Estafette en de zuinigheid van een renault 5. Nu was mijn ervaring eind jaren 80 met Dacia ( eind jaren 70 auto's) al helemaal goed ( nooit verschil kunnen vinden met een renault ) dus dacht ik na de Mégane ik ga op zoek naar wat voor mij een echte Renault is. En dit was de enige auto die aan alle punten voldeed. Al laat de zuinigheid een paar puntjes vallen. Al valt t voor een lpg auto niet tegen.

Uitlaar

  • 141.103 km

Na een dikke half jaar en zo'n 12.000 km sturen ja hoor de eerste stukken. De uitlaat lek. Na exact 141.000 km heeft de middendemper het begeven. Nu maar even vervangen. Blijkt het de originele uitlaat te zijn. En echt overal waar ik kijk staat er Renault op de onderdelen. Dus ook op de uitlaat.

beurt

  • 144.397 km

na zo`n driekwart jaar probleemloos sturen vandaag de eerst beurt.

wat is er aan de auto gedaan?

Een kleine beurt en de airco heeft een beurt gehad.

Er kwam ook een advies puntje. Houd de remmen in de gaten deze zijn na 144.000 km matig aan het worden.

wat valt op?

De verlichting van de middenconsole heeft een typisch renault kwaaltje. 1 voor 1 gaan de lampjes kapot.

aanschaf en waar op te letten

  • 128.889 km

Wat zit er allemaal in en aan deze auto

Stuurbekrachtiging,
Airconditioning,
Electrichse ramen voor.
Electrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels,
Cruisecontrol ( zelf achteraf ingebouwd )
3 Hoofdsteuenen op de achterbank
Mistlampen voor
Trekhaak


Waarom hebben wij deze auto aangeschaft?

Er werd gezocht naar een auto met het gebruiksgemak van een Renault 4 en het comfort van een Renault 19/Megane waar je zelf nog aan kunt sleutelen die ook nog eens niet te duur is in gebruik.

Die hebben we in deze Dacia Logan gevonden. Het is een echte gooi het er maar in, op of achter auto. een gigantische binnenruimte heeft deze logan en als je de bank plat gooit al helemaal ( net als een r4 ).

Wat comfort betreft:
De stoelen zijn mij wel bekend uit zowel de R19 Als uit de Megane dus hier geen verrassingen. Comfort dat de klok slaat.

De vering is comfortabel maar toch stug. in de bochten overhellen doet deze Logan bijna niet.

Zuinig is de Logan MCV niet echt maar ook een zuiplap is het niet. Maar als je een beetje op de toeren let is een gemiddeld verbruik van 1:14 goed te redden ( let op we hebben het hier over een LPG auto)

Wat is ons tot nu toe opgevallen?

Het typische Renault kwaaltje van kapot gaande verlichting in de midden consle dat begint met de knop van de linker raam bediening dan de kachel temperatuurknop en dan de rechter knop van de raam bediening is ook hier weer aanwezig. Wel is dit voor een handig iemand redelijk makelijk te repareren.

Matige koeling van de airco en een verwarming die niet echt snel warm word ( word wel loei heet na een km of 10)

Op de drempel waar de auto verlengd is ten opzichte van de Logan sedan of de Sandero kan roest vorming ontstaan.

Het lampje van de kentekenplaat verlichting gaat boven gemiddeld stuk.

Bij de antenne kan het rubber vergaan en lekkage ontstaan waardoor bijvoorbeeld de binnenverlichtingsconsole het begeeft.
Vervangen van de kentekenplaat verlichting kan lastig zijn omdat de houder van het insteeklampje niet echt vast geklikt zit en in de achterdeur kan vallen. Dan zit er niks anders op dan de binnenbekleding los te maken en de houder van binnenuit terug te drukken.

De onderste slotvanger ( auto zijde ) van de linker achterdeur (kofferbak) wil nog wel eens los gaan zitten. ( bekend kwaalte dat ook bij de kangoo voorkomt)

apk

  • 150.302 km

na bijna een jaar sturen en alleen regulier onderhoud was de Logan toe aan de jaarlijkse apk. Na een dikke 20.000 km gereden te hebben verwachte ik toch wel op of aanmerkingen. de enige opmerking welke ik kreeg na de keuring was goedhgekeurd. geen opmerkingen.

tot nu toe is deze logan dus een sterke auto gebleken.

weer een jaartje gestuurd en een apk

  • 180.749 km

Sinds de vorige apk zijn we zo ongeveer een jaar en zo.n 30.000 km verder.

Zoals genoemd in de vorige ervaring is deze Logan een sterke auto met hier en daar de echte Renault kwalen.

Wat hadden we in het afgelopen jaar aan kosten?

Enkel het normale onderhoud zoals 2 banden en de grote beurt.

een kentekenplaatverlichtinglampje en een halogeen lampje voor de linker koplamp.

en dan vandaag een kleine beurt en de apk.

opmerkingen van dit jaar

goed gekeurd en hou de lpg tank in de gaten. door weersinvloeden en weg invloeden begint de lak er af te bladderen.

( onderbouw lpg tank die op de plaats van het reserve wiel zit )

tot op vandaag gemiddeld verbruik oplange afstanden 1 liter per 16 km.

gemengd verbruik inclusief stad 1liter per 14 km

hoe rijd de auto?? net als bij aanschaf. zeer goed

instappen starten en wegwezen.

hoe ziet de auto er uit??

lak/plaatwer -> goed hier en daar gebruikssporen. ( krasje en of deukje )
interieur -> is toe aan een opruimbeurt maar bekleding dashboard en andere interieur delen zien er hetzelfde aan als bij aanschaf. hier en daar een haaltje in de bekleding en de vloerbedekking zit nog steeds hier en daar los ( te klein gesneden bij montage in de fabriek )

comfort

nog altijd goed. bestuurdersstoel begint iets in te zakken maar niet zodanig dat het comfort verminderd word.

op naar de volgende apk.

grote beurt

  • 197.545 km

Een grote beurt en het vervangen van een dwars over gescheurde uitlaat demper. tevens een bolleke in de koplamp vervangen (dimlicht doorgebrand)

Verder niks te melden. Het word een saai verhaal op deze manier.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.