Dacia Logan 1.6 Lauréate (2006)

autoreview

Dacia Logan 1.6 Lauréate (2006)

Signalement

UitvoeringLogan 1.6 Lauréate
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf88.358 km
KM-stand laatst240.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kleine beurt met APK

  • 160.840 km

Nog steeds doet de Dacia het goed. Tijd voor een kleine beurt met APK. Dat heb ik geweten:
2 nieuwe banden, stukje uitlaat, schakelaar acheruitrijlicht, aandrijfashoes (versnellingzijde).
Wel weer een boel geld (€ 530,00) Zeker in het licht dat het slechts voor 3 maanden is. Want de Dacia gaat er uit; Niet omdat ik het zat ben, of de auto onbetrouwbaar is.

Er komt in januari een auto-van-de-zaak voor de deur. De auto-van-de-zaak is geen Dacia geworden. Dacia is wel de eeste auto waar ik mee proef heb gereden; Dit was een Logan MCV. Reed prima, echter een Skoda Rapid reed beter, en was nauwelijks duurder (leasebedrag en bijtelling), beter uitgerust en een stuk veiliger (5* Ncap ipv 3*Ncap voor de MCV) De Skoda is wel kleiner dan de MCV, zeker mbt de kofferbakruimte.

Voor de laatste 3 maanden moet de Dacia betrouwbaar en veilig zijn. Een nieuwe eigenaar voor de Dacia is in zicht, dus deze knalauto krijgt nieuwe pleegouders :-)

Aanschaf

  • 88.358 km

Mijn vorige auto en Skoda Fabia uit 2001, welke zoveel kleine gebreken had en een lekke koppakking dat er wat anders moest komen.

De rand voorwaarden zijn:
Grote kofferbak
Sterke motor
niet te oud
max 3000 euro.
Goed voor 1-2 jaar autorijden.

Verschillende auto's bekeken in die prijsklasse, waarbij dat allemaal auto's waren welke net zo oud waren als de auto die vervangen moest worden. Deze auto's hadden allen veel km's en al een aantal eigenaren gehad.
Volop risico dus.

Mijn oog viel op de Dacia Logen, en na wat zoekwerk een gevonden. De meeste staan namelijk in het noorden te koop, en niet in het westen waar ik woon.

Vandaag proefrit gemaakt met deze "tussenauto". Auto rijd fatsoenlijk en heeft zelfs airco. Qua rijbeleving een stap terug vergeleken met mijn vorige auto.

Wat is het voor een auto? Van eerste eigenaar, dealer onderhouden, 7,5 jaar oud en het belangrijkste €2750,-

Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Trekhaak er op

  • 92.437 km

De auto is nu een maand of 4 in gebruik. Doet het goed. Wel een luidruchtige auto, zeker als je hem "doortrekt".

Wel grappig dat bij een stoplicht iedereen naast je gaat staan, en niet achter je (behalve bejaarden) Bij groen kunnen ze toch echt achter aansluiten, want met 0-100 in 11,5 seconden verslikt menigeen zich in de Dacia. Dikke pret is het met knullen in een N6 Polo en een petje op. Dit winnen het nooit, en daar balen ze vaak stevig van.

Maar goed, auto doet het goed, maar er moet een caravan achter. Dus bij trekhaakcentrum in Papendrecht een trekhaak laten monteren.

Beurt

  • 99.313 km

Auto doet het verbazend goed; Op vakantie geweest met de caravan. Dat is heel goed gegaan. Veel bagageruimte (510 liter). De caravan trekt hij heel goed.

Ook een Dacia heeft onderhoud nodig, dus vandaag een beurt. Een grote beurt was nodig. Met de beurt een aandrijfhoesje en een stuurkogel. Het is en blijft technisch een Renault, en die staan bekend om dat stuur,- en fuseekogels vaker versleten zijn dan gemiddeld. De remschijven waren ook aan vervanging toe, dus alles bijelkaar een "duur" beurtje van €650,-

APK

  • 105.585 km

De APK loopt helaas niet synchroon met het onderhoud. Vandaag een APK`tje. Uitlaat was niet okselfris meer. De middendemper was niet meer gasdicht. Toch nog een dure APK, van €230,-
Geeft niet, want de auto doet het al een jaar goed.

Het idee was om minimaal 1 jaar, en tenminste 2 jaar te rijden met de Dacia. Dat eerste is gelukt!

Rondje banden

  • 117.898 km

De Dacia doet het nog steeds heel goed. Vandaag nieuwe banden; 4 Vredestein Sporttrac. Goede banden, die het prima doen met regen, en ook in de sneeuw moet dat aardig gaan.

Kleine beurt met APK

  • 121.064 km

De Dacia blijft het goed doen. De APK en onderhoud liggen nu dicht bij elkaar, dus deze keer alles in 1. Ik rijd de auto nu bijna 2 jaar, en wat mij betreft blijft hij er nog even.
Onderhoud doet nu een beetje pijn, want ook distributieriem en waterpomp zijn aan de beurt voor preventieve vervanging.
Ook 2 stabilisatorstangen vertonen speling. Deze gaat ik goed voelen in de portemonnee....

Aangezien ik de auto is 2 jaar af wilde schijven, geeft dat eigenlijk niet. De afschrijving is nu €1375,- per jaar, bij 100% afschrijving. De auto heeft voor mij nu een boekwaarde van €0,00. Dan is een beurt van €850,00 wel te doen. Daarbij de gedachte dat een andere auto zeker net zo duur in onderhoud zou zijn geweest.

Pech

  • 122.586 km

Vandaag pech gehad. De auto blijft stationair niet meer lopen. Wegenwacht gebeld, en het luchtfilter lag los op gaskleppenhuis, met als gevolg valse lucht. De wegenwacht heeft geconstateerd dat het luchtfilter nooit vast heeft gezeten.

Na definitieve reparatie door garage loopt de auto wel weer stationair, maar loop niet helemaal lekker. Na het besluit om Shell benzine te gaan tanken ipv van Tango gaat het beter. Na een paar tankbeurten loopt de auto weer prima.

Het idee was om minimaal 1 jaar, en tenminste 2 jaar te rijden met de Dacia. Dat is allebei gelukt!

Fuseekogelhoes

  • 132.188 km

Een knakkend geluid bij sturen; Dat beloofd weinig goeds. Even voelen, en ja hoor vieze vingers. Buitenste aandrijfhoes rechts gescheurd.
Aangezien deze hoes niet "los" vervangen kan worden, een hele nieuwe as...

Kassa, €240,00 armer

Auto doet het overigens nog steeds erg goed.

Grote beurt

  • 140.130 km

De auto doet het nog steeds goed, en betrouwbaar.
Vandaag weer onderhoud en APK. Een grote beurt staat op de planning, en nu een keer helemaal geen extra werkzaamheden.

Pech

  • 155.401 km

Wil je weg, accu leeg. Wegenwacht gebeld, en blijkt de accu stuk. De accu was er in Roemenie ingezet, dus 11 jaar oud, en geen schande. Wel vervelend. Gelukkig had de ANWB de juiste accu bij zich.

Soort van pech

  • 159.752 km

Batterij van de afstandsbediening leeg. Op zich niet erg, echter bij de Dacia blijkt dat je of centrale vergrendeling op de sloten van de voorportieren hebt of centrale vergrendeling op de afstandsbediening. Dus nooit allebei. Dat betekende dus ouderwets de deuren van en op slot doen; En dan ben je zelfs met een Dacia dus verwend.

Even langs de lokale Renault dealer geweest, en voor €4,55 alles weer goed.

Had wel goedkoper gekund, maar dan had ik ergens de goede batterij op moeten snorren. Dat kost tijd, en geld en benzine....

4 jaar in bezit

  • 165.681 km

Ik heb de auto nu 4 jaar gereden met de Dacia, waarbij het de bedoeling was dat er 1-2 met de auto gereden zou worden. De afschrijving is op € 687,50 per jaar uitgekomen, en tot nu toe 74000km gereden. Hier komt waarschijnlijk nog zo'n 3500km bij. Toch een mooie verdubbeling van de km stand t.o.v. aanschaf.

De auto is betrouwbaar gebleken, en ook de onderhoudskosten zijn meegevallen. Alles bij elkaar komen de autokosten op €0,21 per kilometer (incl. afschrijving, onderhoud, brandstof verzekering en wegenbelasting) als eind januari de Dacia mij gaat verlaten.

Volgende week krijg ik de sleutels van de nieuwe Skoda, en over 2 weken komen de nieuwe pleegouders de Dacia ophalen; Een gezin met 2 hele jonge kinderen. Die gaan veel plezier beleven aan de ruimte en betrouwbaarheid!

Een auto welke met de portemonnee gekocht is, en niet aan het verwachtingspatroon heeft voldaan; De auto heeft het zelfs veel beter gedaan dan verwacht!

Update door pleegouders

  • 180.000 km

km stand is schatting

De huidige pleegouders hebben een hardnekkige storing opgelost gekregen.
In de wintermaanden sloeg de auto met een koude motor steevast af aan het einde van de straat. Na opnieuw starten, gebeurde dit niet meer.
Dit euvel deed zich voor vanaf het pechgeval, op 11-12-2015 (zie hierboven, Pech, 11-12-2015 - 122.586 km)

Aangezien het euvel niet echt hinderlijk was, heb ik niet geprobeerd op te laten lossen.
Maar wat blijkt nu; 2 kleppen moesten gesteld worden.
Dat heeft mijn garage in de 4 jaar bij onderhoud dus nog nooit gedaan....
Aandacht dus voor alle bezitters van een Dacia (of Renault) met deze motor! 1x per jaar kleppen stellen.

Update door pleegouders

  • 200.000 km

Korte Update van de pleegouders. Auto is ondertussen de 200.000 km grens gepasseerd. Nog steeds zonder problemen en normaal onderhoud. Komt wel het en der een roestplekje op, voornamelijk op de portieren. Niet erg, auto is ondertussen ruim 13,5 jaar. Sommige Japanse en Duitse "kwaliteit" roest bij die leeftijd veel meer.

Update door pleegouders

  • 240.000 km

Helaas. De auto is uit gebruik genomen. Koelvloeistof lekkage heeft er voor gezorgd dat er afscheid genomen is. De Dacia is geëxporteerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.