Dacia Logan 1.4 (2007)

autoreview

Dacia Logan
Dacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia LoganDacia Logan New CollectionDacia Logan New CollectionDacia Logan New CollectionDacia Logan - interieurDacia Logan - interieurDacia Logan New Collection

Signalement

UitvoeringLogan 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf22 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 25.000 km

Dacia Logan 1.4

Deze Dacia Logan is mijn derde auto. Hiervoor reed ik elf maanden een Nissan Primera 1.6 uit 1997, en mijn eerste auto was een VW Jetta 1.3 uit 1991. Deze Dacia is mijn eerste nieuwe auto; ik was het zat om gebruikte auto’s te kopen. Hoewel de Jetta een trouwe kameraad was, die mij 4,5 jaar heeft bijgestaan, bleek de Primera dermate onbetrouwbaar te zijn, dat ik niet snel meer een occasion zal kopen.
Ik was op zoek naar een nieuwe auto voor minder dan tienduizend euro. Gezien mijn postuur en het gegeven dat ik geen hatchback wilde, bleven er niet veel opties open.. Helaas wordt de Lada 2105 niet meer nieuw verkocht, want anders was ik daar voor gegaan. Ik heb de Lada Kalina bekeken, en zelfs Kia overwogen. De roemruchte Dacia Logan lonkte echter dermate, dat ik uiteindelijk eind april een proefrit heb gemaakt. Het showmodel bij Renault dealer Blokhuis in Bunschoten-Spakenburg was een Lauréate, een tamelijk luxe uitvoering.

Na de gebruikelijk onderhandelingen over de inruil moesten we beslissen over model en kleur. Stuurbekrachtiging bleek alleen mogelijk te zijn in combinatie met de Ambiance uitvoering. Deze versie is voor mijn gevoel uitgerust met teveel onnodige frivoliteiten. Ook metallic lak was voor mij een onnodige optie. Mijn eega wilde graag een radio/cd-speler; dit is dan ook de enige extra die op de auto zit. Kortom, ik heb de meest basis uitvoering die leverbaar is. Gelukkig bleek de door ons gewenste uitvoering en kleur (Bleu Marine) in België te staan, zodat we op 9 mei de auto al in ontvangst konden nemen.

Vooraf had ik wel mijn bedenkingen over het ontbreken van stuurbekrachtiging, want daar was ik door de Primera aan gewend geraakt. Na twee dagen toeren bleek ik daar echter geheel aan gewend te zijn; ik vind het nu heerlijk om geen stuurbekrachtiging te hebben. Je kunt heerlijk aan het stuur draaien, en de besturing is voldoende licht om ook met één hand korte bochten in te sturen. Daarbij is het een voordeel dat de claxon aan de richtingaanwijzer zit, zodat je niet abusievelijk claxonneert als je hand op het stuur ligt.
Het enige nadeel van de auto vind ik de tamelijk korte zittingen van de voorstoelen; ik heb lange benen, en met name de Jetta had riante voorstoelen. Echter, ook hieraan ben ik gewend geraakt.

De wegligging is voortreffelijk. De auto staat hoog op zijn wielen en door de soepele vering worden zelfs de meest obstinate verkeersdrempels comfortabel genomen. De bodemplaat onder het motorblok van Renault herinnert aan de Oost-Europese wegen waar deze auto voor is gebouwd. Ik rijd dagelijks 45 kilometer met mijn Dacia, en de auto rijdt heerlijk op de snelweg. Omdat ik in de inrijperiode zit, heb ik nog niet boven de 110 km per uur gereden, maar de 1.4 motor is voldoende pittig bij het inhalen. Komende zomer hopen we ver Duitsland in te rijden, en ik verheug me nu reeds op de rit.

Hoewel ik dagelijks op de weg zit, heb ik sinds de aanschaf geen enkele andere Logan gezien. Je ziet andere weggebruikers wel nieuwsgierig naar de auto kijken. Wat dat betreft rijd je exclusief in een Logan. Op mijn werk word ik geplaagd met de auto; alle bekende Lada grappen worden vindingrijk omgebouwd tot Dacia grappen. De auto volgooien met brandstof resulteert in een waardeverdubbeling.
Erg aardig allemaal, die hoon & spot, maar ik ben apetrots op mijn Logan. Liefkozend noem ik de auto “de Reve-mobiel”; een hommage aan de in 2006 overleden Volksschrijver. Voor mij is het een cult-auto. Akkoord, het is een voertuig om je te verplaatsen van A n

PROBLEMEN

  • 25.000 km

hum... ik merk nu pas dat mijn review te lang was. Hier volgt de rest:

Deze Dacia is tevens een symbool; om te laten zien dat je lak hebt aan modieuze fratsen en overbodige luxe. Als je de dubbele airbags en ABS buiten beschouwing laat, dan is het een automobiel waar alle overbodige rommel ontbreekt. Alles wat elektrisch is kan kapot! Elektrische ramen en spiegels? Wat een onzin! Frivole designelementen op dashboard en deurpanelen? Nonsens! Boordcomputer? Whoehahaha! Waarom verlichting in handschoenkastje en kofferruimte? Wie leest een boek in de kofferruimte? Trouwens, die bagageruimte is onbekleed. Slechts een tapijtje bedekt de vloer; de rest is donkerblauw metaal. De kofferklep is overigens tamelijk elastisch. Dealer Blokhuis was zo attent om rubberen stootblokjes te bevestigen; hierdoor wordt de lak aan de onderzijde van de achterruit beschermd. Deze klep is één van de weinige onderdelen die behoorlijk goedkoop aanvoelen.
Twaalfhonderd kilometer staat er na een maand op de teller. Ondertussen heb ik één keer bijgetankt, en de tank was op dat moment nog niet leeg. Dat betekent ook dat de Logan stukken zuiniger is dan de Primera, die met name met ingeschakelde airco een stevige slok lustte.
Het is mijn voornemen om de auto geheel “op te rijden”. Volgens een collega is dat over twee jaar, maar als ik tien jaar neem, dan kan de lezer wel berekenen wat de jaarlijkse afschrijving is. Qua onderhoud is het een voordeel dat de auto is samengesteld uit beproefde Renault onderdelen.
Wat mis ik nog op mijn “Reve-mobiel”? Een bumper sticker; “I brake for Nicolai & Elena”!


Update Dacia Logan 1.4: 22-11-2008

Wij hebben de Dacia Logan nu anderhalf jaar en zijn bijna 25.000 kilometer verder.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer tevreden ben met deze auto. Door de introductie van de Sandero, die natuurlijk veel te gelikt is naar mijn smaak, is Dacia TE salonfähig geworden.

De nadelen.
Bij de eerste onderhoudsbeurt in mei 2008 werd mijn auto ook op corrosie gecontroleerd. Er bleek inderdaad een zwak punt te zijn bij de achterste wielkasten, aangezien daar inferieure kit was gebruikt. Dit werd uiteraard door de dealer hersteld. Tevens werd de bagageruimte bekleed. Niet dat dit voor mij hoefde, maar vooruit… Op dat moment werd ook een verborgen olielekkage verholpen.

Het verbruik heb ik nooit berekend. Interesseert mij weinig. Ik heb wel het idee dat woon-werkverkeer wel een flinke slok kost.

Enige weken geleden liet het pookhoesje los. Gelukkig heb ik een zwager met gouden vingers, en sindsdien zit het muurvast.

De grootste ergernis wordt veroorzaakt door medemensen. Er zitten al heel wat deukjes en krassen in de lak en carrosserie. Met name oudere parkeerders flikkeren hun deur open zonder met de belendende auto’s rekening te houden.

De voordelen.
Ik ben dol op deze auto. De prachtige, robuuste vormen, de soberheid, de no-nonsense!

Mijn auto lijkt ontworpen te zijn volgens Bauhausprincipes: Minder is meer en vorm volgt functie. Er zijn weinig zaken overbodig aan deze auto. Mijn eega wilde graag een radio, maar als ik alleen rijd heb ik die nooit bij me. Liever had ik daar een opberggleuf gehad. Ook de elektronische meters had ik liever analoog gezien. Er is veel eenvoudig plastic, dat je met een vochtige doek kunt afnemen en de bekleding is eenvoudig en robuust.

Mijn Renault 12 uit 1972 is in sommige opzichten luxer. Die heeft wel een lampje in het handschoenenkastje en de kofferbak, en een regelbare dashboardverlichting!

Ik rijd ook tamelijk exclusief, aangezien de meeste Dacia’s MCW’s zijn, en er heel weinig basisuitvoeringen zijn. Op de Dacia meeting deze zomer zag ik tussen 550 auto’s één Duitse basis Logan.

Als ik een BMW of Audi van bijvoorbeeld 60 mille zou winnen, dan zou ik die verkopen, en mijn Dacia blijven koesteren. Deze auto past bij mij en ik hoop hem nog vele jaren te mogen houden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.