Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Performance (2021) #2

autoreview

Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Performance (2021)

Signalement

UitvoeringFormentor 1.4 e-HYBRID Performance
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf23.263 km
KM-stand laatst26.780 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijzondere en fijne auto

  • 26.780 km

Vooraf: Het vermogen werd automatisch ingevuld, dit is echter alleen het vermogen van de benzinemotor. Het totale vermogen is 245pk, of 180kW.

Aanschaf
Voor mijn werk reed ik rond in een Peugeot 208 GT line uit 2019. Dit was op veel punten een fijne auto(stil, goede speakers), maar op andere punten wat minder (bediening, comfort). Deze auto mocht ik destijds overnemen van een collega die het bedrijf verliet. Ik was al lang blij dat ik een auto kreeg. Echter op lange afstanden kreeg ik steeds vaker last van mijn rug vanwege de stoelen en de zitpositie in de Peugeot. Ik ben 1,96 lang, en zoals je kunt lezen in de vele reviews van moderne Peugeots zijn deze uitgerust met het i-cockpit systeem, wat niet echt geschikt is voor lange mensen.
Na wat aandringen mocht ik een nieuwe auto uitzoeken. Budget: €35.000. Mijn werkgever koopt de auto's zelf, dus een jong gebruikte occasion mocht gelukkig ook.

Na enig zoeken kwam ik uit op een Skoda Kamiq, Kia Stonic, VW T-Roc, Audi A3, of een Cupra Formentor.
Ik wilde het liefst "gewoon" en brandstof-auto, of een hybride. De Skoda en de Kia vielen al gauw af, omdat ze te "saai" waren. Van alle genoemde auto's leken mij de Audi en de Cupra het leukst. Van de overgebleven auto's was de Formentor simpelweg de bijzonderste auto, dus ging ik daar naar verder zoeken.

Eisen: Android auto, stoelverwarming, 204 of 245PK versie, Automaat (standaard op de formentor), en adaptive cruise-control.

Proefrit 1
Ik kwam uit bij een dealer in Kapelle aan de Ijssel, en daar stond een prachtige mat blauwe Formentor, volgens de advertentie voldeed deze aan mijn eisen.. Echter bleek tijdens de proefrit dat Android auto er niet op zat (hierover later meer) en stoelverwarming ook niet. Een "zetfout" in de advertentie noemde de dealer het. Erg vervelend, gezien ik een uur had gereden naar deze dealer.

Na nog 1 andere Formentor aan mijn neus voorbij te laten gaan (een andere klant kocht deze handje contantje de dag nadat ik was wezen kijken), kwam ik uit bij mijn uiteindelijke auto. Deze stond in Emmeloord, en het was een van origine Duitse Formentor. Ook hier stond er in de advertentie dat al mijn eisen erop zaten, en ook hier zat er geen Android auto op.

Proefrit 2
Toch maar een proefrit gaan maken, en die beviel uitstekend. Het is de 245PK versie, hybride, met een 6 traps automaat met dubbele koppeling (DSG) die heerlijk soepel schakelt. Helaas niet in het matblauw, wat ik zo graag wilde, maar zwart is een makkelijke kleur, misschien een tikje saai. Het saaie wordt wel een beetje goed gemaakt door de 19 inch velgen met bronzen accenten. Klein leuk extraatje is dat het Cupra- logo op de grond projecteert vanuit de spiegels in het donker. Ook geven de achterlichten over de hele breedte in het donker een kleine lichtshow bij het ontgrendelen, leuke details. Een mazzeltje bij deze auto was de lage cataloguswaarde. De auto moest nog op kenteken worden gezet, en dus kon er nog iets "aan de cataloguswaarde gedaan worden". Dat was fijn, want deze is omlaag gebracht tot €43300, waar een in Nederland aangeschafte auto met dezelfde opties boven de 50k uitkomt. Dat scheelt mij weer behoorlijk in de bijtelling.

Interieur - kwaliteit
Dat de auto tot de VW familie behoort zie je aan veel dingen af. Er zijn veel overeenkomsten tussen deze auto en onze Tiguan uit 2019. Dit is mijns inziens geen slechte zaak. De bouwkwaliteit is goed, het interieur voelt solide aan, en ook aan de buitenkant zie ik geen rare dingen.
De sportstoelen (standaard) zitten lekker, en beiden goede zijdelingse steun. Ook de lendensteun is erg prettig. Alleen is de zitting niet zo lang. Ook zit de hoofdsteun wat ver naar achteren, hier heb ik een extra kussentje op gemaakt (zie foto's) echt een aanrader. Een vreemd dingetje in het interieur is dat je kunt kiezen hoe de motor van de auto klinkt. De auto maakt via de voorruit extra geluid. Ik dacht eerst dat ik dit heel erg stom zou vinden, maar ik moet zeggen dat het heel overtuigend klinkt. De auto is vrij stil van binnen. Maar wat je wel merkt is dat er 19 inch velgen onder zitten met lage banden. Geluid van de weg komt harder binnen dan in onze Tiguan. Maar met 130 op de snelweg kan je prima rustig een gesprek met elkaar voeren.

Interieur - Ruimte
De auto is van binnen een stukje kleiner dan de Tiguan. Qua binnenruimte moet je meer denken aan een VW Golf. Voor mijn behoeften is dit prima. Op de achterbank kan je makkelijk zitten, ik met mijn 1,96 kan prima achter mezelf zitten. Wat je achterin wel merkt is dat de sportstoelen vrij groot/massief zijn. De ruimte is dus vrij ruim, maar het kan toch wat opgesloten voelen als je achterin zit.

Bediening - Stuur
De knoppen op het stuur zijn fysiek (niet van die stomme touch dingen), en werken goed en makkelijk. Daar houdt echter het gemak qua bediening wel op.

Bediening - Infotainment
Het grote touch display (12 inch) in het midden, die ook in andere nieuwe auto's uit de VW groep te vinden is, ziet er prachtig uit en reageert vlot, maar is niet echt intuïtief te noemen. De software van Cupra ziet er mooi uit, en werkelijk alles is te customizen, dat is fijn, maar ook gelijk het probleem. Omdat er zoveel knopjes en plaatjes zijn, is het lastig om even snel iets te vinden. Voor iets simpels als de stoelverwarming moet je 3x tikken, en voor het resetten van de dagteller moet je 4x tikken, 1x "swipen", weer een keer tikken, door een menu scrollen, en dan weer tikken. Niet echt gebruiksvriendelijk. Een ander nadeel is dat je voor het selecteren van de rijmodus afhankelijk bent van het scherm als je niet de Copper edition hebt. Bij die editie krijg je op je stuur een knop om van rijmodus te wisselen. Heb je die niet, dan moet je via de display een rijmodus selecteren.

Bediening - Android Auto
Android auto zat er dus niet op. Dit is een onderdeel van "Full link", een losse app op je infotainment, die ook in Seat auto's te vinden is. De app heb ik wel, maar als ik erop tik staat er "Niet beschikbaar". Ik ben bij de dealer geweest, deze wist mij te vertellen dat Full link in Nederland standaard is, maar in Duitsland een optie is, die ook nog eens niet vaak gekozen wordt. Achteraf activeren is mogelijk (kosten €300), maar vanwege leveringsproblemen (vreemd, voor software) kan dit pas vanaf week 4. Hier zit ik dus met smart op te wachten. De prijs is het mij meer dan waard.

Bediening - Touch-strook
Verder zit er onder het display een zwarte strook die in drieën is gedeeld. Hier kan je de temperatuur en het volume van de entertainment mee aanpassen door over de strook te aaien met je vinger. Grappig idee, maar het is totaal niet gebruiksvriendelijk. Ook is de strook niet verlicht, zodat je in het donker niet weet waar je moet aanraken. Erg afleidend tijdens het rijden.
Gelukkig kan je de temperatuur ook op de display wijzigen, en het volume kan gewoon via het stuur. De touch-strook gebruik ik nagenoeg niet.

Bediening - Virtual Cockpit
Waar ik wel over te spreken ben, is de virtual cockpit. Deze zit achter je stuur en is goed zichtbaar. Het is een vrij grote display (10 inch volgens mij), waar zo veel en zo weinig informatie op kunt zetten als je wilt. Het is opgedeeld in 3 delen, en elk deel heeft zijn eigen mogelijkheden. Met de knoppen op het stuur kan je hier doorheen scrollen. Multimedia, verbruik, temperaturen, G-kracht meter, navigatie, snelheid, adaptive cruise control zijn hier bijvoorbeeld allemaal tevoorschijn te toveren. Als je de linker en rechter delen niet gebruikt, wordt het middelste deel schermvullend. Als je daar de navigatie op hebt staan kan je alles heel duidelijk zien, en heb je het 12 inch scherm in het midden niet meer nodig.

Bediening - Cupra Connect
Bij de auto zit de optie om de zogenaamde Cupra Connect app te gebruiken. Dit gaat overigens wel tegen betaling (70 euro per jaar). Dit vind ik een normale prijs, gezien Cupra een online dienst in de lucht moet houden, en de auto ook internet heeft. In de app kan je de parkeerpositie zien, de status van het opladen volgen, de auto laten knipperen/toeteren, je rijgegevens zien, de auto laten voorverwarmen of verkoelen, de ruiten laten ontdooien, en de auto vergrendelen/ontgrendelen. Dit laatste kan echter pas als je jezelf hebt geïdentificeerd bij de dealer.

Rijeigenschappen - Hybride
De Formentor is een hybride auto. De capaciteit is in de praktijk genoeg voor 40km in de winter, of 50km in de zomer als je volledig elektrisch rijdt. Voor mij is dit ideaal, gezien ik 40km van mijn werk af woon. Je kunt de auto vertellen of je In volledig elektrische modus is de auto vrij vlot, maar zeker geen racemonster. Het rijden is heerlijk stil, en de gasrespons heel direct. In Hybride modus kan je de auto vertellen hoeveel % van de accu je wilt reserveren deze rit, of dat je de accu wilt opladen met behulp van de benzine motor. Dit werkt erg goed.
Wat je wel merkt is dat de hulp die je van de elektromotor krijgt erg afhankelijk is van hoe vol de accu zit. Als de accu helemaal vol zit dan helpt deze gretig mee als je het gas iets dieper intrapt om even te accelereren. Als de accu (bijna) leeg is dan werkt deze pas mee als je de kick-down intrapt. Dit zorgt ervoor dat je niet altijd precies weet wat je kunt verwachten als je gas geeft, en verschillende rijmodi beinvloeden dit gedrag ook nog eens.

Rijeigenschappen - Rijmodi
De auto komt standaard met de rijmodi comfort, sport, cupra, en individual. De laatste rijmodus kan je zelf configureren. Hier kan je kiezen voor 15(!) verschillende hardheden van de vering, 3 standen voor stuurgevoel, 3 voor gasrespons, 3 voor automaat gedrag, 3 voor adaptive cruise control gedrag, en 3 voor het motorgeluid.

Rijmodus Comfort
In comfort is de auto ook echt comfortabel, de vering werkt de oneffenheden in de weg mooi weg, het stuur draait makkelijk, maar geeft je toch goede feedback. De gasrespons nodigt uit tot comfortabel rijden. In deze stand rijdt de Formentor aardig vergelijkbaar met onze Tiguan.

Rijmodus Sport
In sport wordt de auto zoals verwacht iets sportiever, de vering iets stugger en het stuur iets zwaarder. In deze modus vind ik de auto te vergelijken met hoe veel Audi's rijden. Iets stugger geveerd, maar niet oncomfortabel.

Rijmodus Cupra
In "Cupra" modus reageert de auto lekker fel, en wordt de motor samen met de electromotor snel maximaal gebruikt. Doe je dit, dan is de auto vrij snel. Een sprintje van 0-100 gebeurt in 7 seconden. Kanttekening hierbij is wel dat als je vanaf stilstand het gaspedaal op de vloer trapt, de formentor moeite heeft om het vermogen netjes kwijt te kunnen. Dan merk je dat 245pk op de voorwielen wat veel is. Het schijnt dat je de auto in launch control modus kunt krijgen, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Met name tussensprintjes van bijvoorbeel 50-100, of 80-130(of hoger) zijn erg leuk om te doen op deze manier. Je merkt dat de auto ruim vermogen heeft, en voor je het door hebt zit je ver boven de maximumsnelheid.

Remgedrag
Omdat de auto hybride is, is het remmen verdeeld tussen regeneratief laden en remmen met de rem. Het regeneratief laden is in 2 verschillende standen te zetten, of op automatisch. Wat mij echter wel opvalt is dat het remgevoel niet altijd hetzelfde is. De ene keer moet je harder remmen dan de andere keer, afhankelijk van hoe hard de auto bijlaadt. Dit vond ik erg eerst vervelend, maar na even wennen blijkt het toch vrij voorspelbaar. Maar iedereen die voor het eerst in mijn auto rijdt valt dit op.

Hulpsystemen
De lane assist werkt, maar niet zo goed als ik van onze Tiguan gewend was. De Tiguan houdt je ook echt in het midden van de rijstrook, terwijl de Formentor je heen en weer laat stuiteren tussen de lijnen. Dit vind ik erg jammer, want ik vind het een fijn hulpsysteem. Verder vindt de lane assist dat je op een 60km-weg zonder middenstreep in het midden van de weg hoort te rijden, en daar krijg je af en toe een waarschuwing van.
De adaptive cruise-control werkt uitstekend, de status is te volgen op de virual cockpit, en de agressiviteit van het systeem is in te stellen bij de rijmodi. Wel heb ik het vermoeden dat de Formentor vrij vlot klaagt over slecht zicht, en dus het niet kunnen gebruiken van de sensoren. Even sproeien met de ruitensproeiers verhelpt dit meestal. Of dit komt door het slechte weer moet ik nog ondervinden, misschien dat het in de zomer beter gaat.
De achteruitrijcamera werkt gewoon goed, hetzelfde als in onze Tiguan. Ook de parkeersensoren doen het uitstekend. Dat de rechter spiegel automatisch omlaag bijstelt bij het achteruitrijden is echt een super functie, volgens mij is dit mogelijk op alle VW groep auto's.

Laden
Bij mijn auto kreeg ik 2 laadkabels, eentje voor in een normaal 230v stopcontact, en eentje voor aan de laadpaal. Het laden werkt makkelijk, en de status is te volgen in de app. Snelladen kan echter niet, maar lijkt me ook niet echt nodig voor zo'n kleine accu. Binnen 4 uur zit de accu vol aan de laadpaal, met het gewone stopcontact moet je rekenen op ongeveer 6-7 uur.

Verbruik:
Het verbruik hangt heel erg af van hoeveel je de accu oplaadt, maar puur de benzine komt uit op ongeveer 1 liter op 16 kilometer. Niet denderend, maar wat mij betreft nog acceptabel.


Eindconclusie
Ik ben erg tevreden met mijn Formentor, je ziet ze niet veel rijden, en dat vind ik erg leuk. Het grootste nadeel, namelijk de bediening, vind ik uiteindelijk meevallen nadat ik eraan gewend ben. Het grootste voordeel, de looks en de rijeigenschappen, maken dit ook ruimschoots goed. Zodra Android auto erop zit is de auto wat mij betreft helemaal compleet, en ik hoop er nog veel meer kilometers in te kunnen maken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.