Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Business (2023)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Formentor 1.4 e-HYBRID Business |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
| Bouwjaar | 2023 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 5.400 km |
| KM-stand laatst | 16.659 km |
De eerste twee maanden
- 8.550 km
Na drie Seat Altea’s en de laatste vier jaar een VW Polo, wilde ik weer graag een C-segment auto. Niet geheel elektrisch, want wij willen graag een caravan trekken. Dat kan ook met een elektrische auto, maar gezien de overblijvende actieradius zie ik dat niet helemaal zitten. Ook het loskoppelen bij het laden en weer aankoppelen lijkt mij niet fijn. Dus een plug-in hybride. Na afstrepen welke auto’s ik niet wilde, bleven er twee over: een Cupra Formentor en een Ford Kuga. De Cupra Formentor heeft duidelijk op uiterlijk, kwaliteit en infotainment gewonnen.
Het is een door de Cupra-fabriek in Spanje voor medewerkers ingezette auto. Vandaar de lage kilometerstand en de totale nieuwstaat van de auto. Dat er ook nog eens €15.000,- op is afgeschreven (vanuit Nederlands perspectief) is helemaal te gek. Ik heb de Cupra gekocht bij een officiële Cupra-dealer en alles was geheel gedocumenteerd.
Comfort
Wat rijdt dit heerlijk. Het is stil, niet te hard geveerd, goede ergonomie en fijne rijhulpsystemen. De stoelen zitten fijn, het infotainmentsysteem is mooi groot, goed te bedienen en duidelijk en het dashboard is mooi bekleed en heeft een zeer mooie ledverlichting. Alles zit goed in elkaar en ziet er goed uit.
Achterin is veel beenruimte en een aparte bediening voor het klimaat achterin. Er zijn zowel voorin als achterin veel usb_C aansluitingen. Het is ook fijn dat je de Cupra kan voorverwarmen (of koelen in de zomer). Doe je dat niet, dan blaast de verwarming bij het openen van de portieren al vrijwel direct warme lucht. Daar heb je wat aan.
De travel assist is erg goed. Het houdt de auto keurig in het midden van de lijnen en komt erg vertrouwd over. Alle rijhulpsystemen zijn gelukkig nog net voor de laatset Europese wetgeving, dus geen irritante piepjes die je voor iedere rit moet uitzetten, gelukkig.
Prestaties
Deze plug-in hybride is de 204 PK versie. Meer dan genoeg om zeer vlot mee te rijden. Elektrisch is er 115 PK, dat zeer vlot aanvoelt door het hoge koppel van de elektromotor. Voldoet prima. Geef je gas, zodanig dat je de kick-down gebruikt, dan werken beide motoren samen en zet je flinke stappen. Komt vertrouwenwekkend over. De motor maakt dan wel toeren en dat hoor je op de achtergrond wel, maar wanneer doe je dat eigenlijk. Ik rijd er vrij rustig mee en dat is heel comfortabel. Schakelen van de DSG voel je nooit. Het gaat allemaal zo soepel in elkaar over, dat hebben ze knap gedaan.
Het stuurt bijzonder goed en direct met een fijne weerstand.
Betrouwbaarheid
Gezien de kilometers kan ik daar niet veel over zeggen. Ik denk dat ik in een latere review daar misschien iets meer over kan zeggen.
Kosten
Het is wel een auto die door zijn accupakket wat zwaarder is. Op het kentekenbewijs staat 1580 kg en het is geen kleine auto. Ik ben er net mee heen en terug naar Oostenrijk geweest en in die 2000 km heeft de Cupra ongeveer 7 liter per 100 km verbruikt. Rij ik in Nederland, dan rij ik voornamelijk elektrisch en laad zoveel mogelijk thuis of op mijn werk. De eerste keer dat ik de tank weer volgooide was na 1148 km met 32 liter benzine. Ik heb veel elektrisch kunnen rijden en dat is per kilometer veel goedkoper dan benzine. Ik ben er erg tevreden over.
Een zware auto met redelijk brede 245/40/18” banden heeft wel consequenties voor de prijs van de winterbanden: 4 stuks voor €950,-. Dat geldt ook voor de sneeuwkettingen: €211,-. Dat zijn uitgaven die je voor langere tijd doet, dus daar klaag ik helemaal niet over.
Conclusie
Zeer tevreden. Een heerlijk rijdende auto waar je comfortabele kilometers in kan rijden. Ik ben reuze benieuwd hoe het voelt als er deze zomer een caravan achter wordt gehangen.
Vakanties en dagelijks gebruik
- 16.659 km
Het is weer even geleden, maar om een goede review te geven heb je ervaring nodig over een langere periode. In deze periode zitten twee vakanties: wintersport naar Oostenrijk en zomervakantie naar Noorwegen. Heeft de Cupra dit goed gedaan? Volmondig ja, zeer goed.
Wintersport
Vanuit het midden van Brabant naar Tauplitz in Steiermark is precies 1000 km. De Cupra heeft een tank van 40 liter en op deze afstand een te verwaarlozen elektrisch bereik. Daar kom je Nederland niet mee uit, dus dat werkt niet. De afstand delen wij al jaren (ongeveer 30 jaar) in tweeën. Rond Neurenberg tanken (en eten) wij bij de Aral-pomp in Schlüsselfeld. Die ruime 500 km hebben wij afgelegd met 120 á 130 km/u op winterbanden. Dat levert een verbruik op van ongeveer 7 á 7,5 l/km. Eigenlijk niet verkeerd voor een auto van 1600 kg (met vier personen en bagage boven de 2000 kg).
Een opmerking over de winterbanden: ik heb daar best wel dure Michelins onder gezet, maar wat zijn die goed. Ze maken minder geluid dan zomerbanden en verbruiken niet noemenswaardig meer dan zomerbanden.
Ik heb wel gezorgd dat er tussen de 10 en 15 km elektrisch bereik over bleef. Je klikt dan in de instellingen op het =-symbool als je nog 15 km over hebt en dan zorgt de motor ervoor dat bij geringe belasting de accu wordt bijgeladen om het gewenste bereik te houden. Je ziet dan de groene balk tijdens het rijden opeens oplopen, waardoor je weet dat dit proces bezig is. Dat doet de auto keurig en als je het verbruik in beeld houdt, dan zie je eigenlijk geen verschil. Natuurlijk verbruik je meer, maar hij doet dat heel netjes. Bijvoorbeeld als je een licht helling naar beneden rijdt, maar dat recupereren niet werkt.
Nadeel is, dat als je ergens stopt en de motor uitzet de instelling niet wordt onthouden. Geen probleem, maar wel extra handelingen.
Al met al heb ik in januari 2374 km gereden en die 374 km hebben ervoor gezorgd dat het gemiddeld verbruik in januari 6,4 l/100 km was. Die laatste zijn dan veel elektrisch gereden kilometers zijn.
Zomervakantie
Naar Noorwegen en ongeveer 4000 kilometer gereden. De eerste 1000 kilometer is door Duitsland en Denemarken. De gemiddelde snelheid is hoog, zo tussen de 130 en 140 km/u. Ik heb hetzelfde gedaan als tijdens de wintersport: ik heb het elektrisch bereik op 15 km gezet en dat de hele vakantie ongeveer vastgehouden. De Cupra rijdt echt zeer comfortabel en snel. Het infotainmentsysteem is fijn en daar waar ik vroeger op GoogleMaps reed, rijd ik nu op de navigatie van de Cupra. Fijn systeem, goede navigatie en geen reden gehad over te schakelen naar Google.
In Noorwegen is de gemiddelde snelheid laag. Je rijdt daar 80 km/u en dat is voor het gebruik natuurlijk erg goed: 5,1 l/100km. Met dagelijkse etappes van 200 tot 350 km is dat niet verkeerd. ’s Nachts heb ik de Cupra aan de laadpaal gezet bij de hotels waar dat kon. Dat was in 80% van de gevallen mogelijk. Je hebt daar wel wat apps voor nodig, maar is prima te doen.
Wederom een zeer goede indruk van de Cupra. Op de alleen maar secondaire wegen in Noorwegen met alleen maar bochten en tunnels, en bochten in tunnels, komt de Cupra tot zijn recht. Rotsvast op de weg, fijn en sportief stuurgedrag en ook nog comfortabel. Heel tevreden. Gemiddeld verbruik: 5,1 l/100km. Niet verkeerd met weinig elektrisch rijden.
Wat super interessant was, dat een weg naar een gletsjer heel erg stijl omhoogging en ook nog erg smal was met mooie uitzichten, waar de Cupra echt moest werken. Ging feilloos natuurlijk, maar de elektriciteit was op. De 30 kilometer naar beneden leverde door recupereren ruim 20 kilometer bereik op. Heel fijn en heel goed. Ik heb deze instelling altijd op hoog staan. Als de remwerking van de elektromotor iets te veel is, dan regel ik dit met het stroompedaal bij. Dat werkt voor mij heel fijn.
O ja, terug door Denemarken en Duitsland reden wij de 1000 km in een keer met gemiddeld in Duitsland 150 km/u. Het is gewoon een hele zuinige auto. Als je slim stekkert kan je dit soort gemiddelde snelheden met een lach op je gezicht comfortabel rijden in de Cupra.
Al met al, een genot om mee te rijden
Conclusie
Heel tevreden. Ik heb een keer een zwart multimedia systeem gehad. Dat was een beetje onhandig, maar dat kan gebeuren. Er komen heel soms updates voor, maar de laatste maanden niets meer gezien.
Ik kan er eigenlijk helemaal niets negatiefs over zeggen. Ik laad de Cupra altijd tot 100% en zet de instelling altijd op langzaam laden. Heel soms op vol vermogen, maar dat is maar 3 keer voorgekomen. Het maakt voor de accu niet uit, want langzaam laden is echt langzaam. De accu wordt daar niet echt warm van. Het bereik is nog steeds tussen de 55 en 60 kilometer, al zal dat de komende tijd door de koudere omstandigheden iets dalen.
Onderhoud is over 41 dagen, dus wacht ik dit even af wat dat gaat betekenen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





