Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Business (2023)

autoreview

Cupra Formentor 1.4 e-HYBRID Business (2023)

Signalement

UitvoeringFormentor 1.4 e-HYBRID Business
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf5.400 km
KM-stand laatst8.550 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste twee maanden

  • 8.550 km

Na drie Seat Altea’s en de laatste vier jaar een VW Polo, wilde ik weer graag een C-segment auto. Niet geheel elektrisch, want wij willen graag een caravan trekken. Dat kan ook met een elektrische auto, maar gezien de overblijvende actieradius zie ik dat niet helemaal zitten. Ook het loskoppelen bij het laden en weer aankoppelen lijkt mij niet fijn. Dus een plug-in hybride. Na afstrepen welke auto’s ik niet wilde, bleven er twee over: een Cupra Formentor en een Ford Kuga. De Cupra Formentor heeft duidelijk op uiterlijk, kwaliteit en infotainment gewonnen.
Het is een door de Cupra-fabriek in Spanje voor medewerkers ingezette auto. Vandaar de lage kilometerstand en de totale nieuwstaat van de auto. Dat er ook nog eens €15.000,- op is afgeschreven (vanuit Nederlands perspectief) is helemaal te gek. Ik heb de Cupra gekocht bij een officiële Cupra-dealer en alles was geheel gedocumenteerd.

Comfort

Wat rijdt dit heerlijk. Het is stil, niet te hard geveerd, goede ergonomie en fijne rijhulpsystemen. De stoelen zitten fijn, het infotainmentsysteem is mooi groot, goed te bedienen en duidelijk en het dashboard is mooi bekleed en heeft een zeer mooie ledverlichting. Alles zit goed in elkaar en ziet er goed uit.
Achterin is veel beenruimte en een aparte bediening voor het klimaat achterin. Er zijn zowel voorin als achterin veel usb_C aansluitingen. Het is ook fijn dat je de Cupra kan voorverwarmen (of koelen in de zomer). Doe je dat niet, dan blaast de verwarming bij het openen van de portieren al vrijwel direct warme lucht. Daar heb je wat aan.
De travel assist is erg goed. Het houdt de auto keurig in het midden van de lijnen en komt erg vertrouwd over. Alle rijhulpsystemen zijn gelukkig nog net voor de laatset Europese wetgeving, dus geen irritante piepjes die je voor iedere rit moet uitzetten, gelukkig.

Prestaties

Deze plug-in hybride is de 204 PK versie. Meer dan genoeg om zeer vlot mee te rijden. Elektrisch is er 115 PK, dat zeer vlot aanvoelt door het hoge koppel van de elektromotor. Voldoet prima. Geef je gas, zodanig dat je de kick-down gebruikt, dan werken beide motoren samen en zet je flinke stappen. Komt vertrouwenwekkend over. De motor maakt dan wel toeren en dat hoor je op de achtergrond wel, maar wanneer doe je dat eigenlijk. Ik rijd er vrij rustig mee en dat is heel comfortabel. Schakelen van de DSG voel je nooit. Het gaat allemaal zo soepel in elkaar over, dat hebben ze knap gedaan.
Het stuurt bijzonder goed en direct met een fijne weerstand.

Betrouwbaarheid

Gezien de kilometers kan ik daar niet veel over zeggen. Ik denk dat ik in een latere review daar misschien iets meer over kan zeggen.

Kosten

Het is wel een auto die door zijn accupakket wat zwaarder is. Op het kentekenbewijs staat 1580 kg en het is geen kleine auto. Ik ben er net mee heen en terug naar Oostenrijk geweest en in die 2000 km heeft de Cupra ongeveer 7 liter per 100 km verbruikt. Rij ik in Nederland, dan rij ik voornamelijk elektrisch en laad zoveel mogelijk thuis of op mijn werk. De eerste keer dat ik de tank weer volgooide was na 1148 km met 32 liter benzine. Ik heb veel elektrisch kunnen rijden en dat is per kilometer veel goedkoper dan benzine. Ik ben er erg tevreden over.
Een zware auto met redelijk brede 245/40/18” banden heeft wel consequenties voor de prijs van de winterbanden: 4 stuks voor €950,-. Dat geldt ook voor de sneeuwkettingen: €211,-. Dat zijn uitgaven die je voor langere tijd doet, dus daar klaag ik helemaal niet over.

Conclusie

Zeer tevreden. Een heerlijk rijdende auto waar je comfortabele kilometers in kan rijden. Ik ben reuze benieuwd hoe het voelt als er deze zomer een caravan achter wordt gehangen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.