Citroën ZX Reflex 1.9 D (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Reflex 1.9 D |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Mijn ZX diesel is een redelijk presterende, behoorlijk comfortable, bijzonder kale maar wel zeer economische automobiel. Het verbruik stelt enigszins teleur (1:16 gemiddeld over 3 jaar, maar tegenwoordig 1:14,5), maar dat kan aan mijn rijstijl liggen. Ik rijd er vrijwel alleen snelwegkilometers mee (ca. 300 per dag); dan wordt het motorkabaal op den duur vervelend. Tot circa 120km/h is de auto vrij stil, maar daarboven is een gesprek zonder stemverheffing schier onmogelijk.
De auto heeft weinig onderhoud nodig, zodat de variabele kilometerkostprijs slechts €0,09 bedraagt.
Zeer opvallend vind ik de verregaande afwezigheid van rammels, zelfs na 3 ton op de klok. Het olieverbruik blijft beperkt tot 1l/5000km. Toch ook minpuntjes: de bestuurdersstoel is behoorlijk doorgezeten en de linker voordeur moet regelmatig vastgezet worden. In de winter willen de deuren altijd open, maar vrijwel nooit meer dicht. Electrische contacten moeten regelmatig schoongemaakt worden, en dan nog moeten de koplampen regelmatig worden ’aangeslagen’.
ZX-rijders kennen het euvel van de naar buiten hangende touwtjes van de hoedenplank. Deze heb ik verwijderd en vervangen door 1 enkel touwtje in het midden van de hoedenplank. De originele haken heb ik hergebruikt om een losneembare bevestiging te maken aan de afdekkap van de ruitenwisser.
De dealer is uitermate goedkoop (nieuwe merkbanden zijn al gauw 30% goedkoper dan het kwikfit huismerk), maar laat wel eens een steekje (lees: schroefje) vallen.
PROBLEMEN
Bij 236000km manifesteerde zich een zware tik bij gas los door versleten remschijven. Na vervanging was de tik weg, maar kwam daar een zware trilling tijdens het remmen bij 90km/h voor in de plaats. De massieve remschijven blijken zeer lange tijd "ingeremd" te moeten worden alvorens dit euvel overgaat.
De ZX houdt niet van continentalbanden. Deze waren na 20000km - en voor/achter wisselen - volledig versleten. Mijn huidige Michelins gaan inmiddels 65000km mee...
In de wasstraat gaf mijn aanjager het eens op. De voorschakelweerstand bleek doorgebrand; kosten ca. €20 inclusief montage.
Verder is de auto in hoge mate probleemloos.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren