Citroën ZX Reflex 1.9 D (1996)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf160.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn ZX diesel is een redelijk presterende, behoorlijk comfortable, bijzonder kale maar wel zeer economische automobiel. Het verbruik stelt enigszins teleur (1:16 gemiddeld over 3 jaar, maar tegenwoordig 1:14,5), maar dat kan aan mijn rijstijl liggen. Ik rijd er vrijwel alleen snelwegkilometers mee (ca. 300 per dag); dan wordt het motorkabaal op den duur vervelend. Tot circa 120km/h is de auto vrij stil, maar daarboven is een gesprek zonder stemverheffing schier onmogelijk.
De auto heeft weinig onderhoud nodig, zodat de variabele kilometerkostprijs slechts €0,09 bedraagt.
Zeer opvallend vind ik de verregaande afwezigheid van rammels, zelfs na 3 ton op de klok. Het olieverbruik blijft beperkt tot 1l/5000km. Toch ook minpuntjes: de bestuurdersstoel is behoorlijk doorgezeten en de linker voordeur moet regelmatig vastgezet worden. In de winter willen de deuren altijd open, maar vrijwel nooit meer dicht. Electrische contacten moeten regelmatig schoongemaakt worden, en dan nog moeten de koplampen regelmatig worden ’aangeslagen’.
ZX-rijders kennen het euvel van de naar buiten hangende touwtjes van de hoedenplank. Deze heb ik verwijderd en vervangen door 1 enkel touwtje in het midden van de hoedenplank. De originele haken heb ik hergebruikt om een losneembare bevestiging te maken aan de afdekkap van de ruitenwisser.
De dealer is uitermate goedkoop (nieuwe merkbanden zijn al gauw 30% goedkoper dan het kwikfit huismerk), maar laat wel eens een steekje (lees: schroefje) vallen.

PROBLEMEN

Bij 236000km manifesteerde zich een zware tik bij gas los door versleten remschijven. Na vervanging was de tik weg, maar kwam daar een zware trilling tijdens het remmen bij 90km/h voor in de plaats. De massieve remschijven blijken zeer lange tijd "ingeremd" te moeten worden alvorens dit euvel overgaat.
De ZX houdt niet van continentalbanden. Deze waren na 20000km - en voor/achter wisselen - volledig versleten. Mijn huidige Michelins gaan inmiddels 65000km mee...
In de wasstraat gaf mijn aanjager het eens op. De voorschakelweerstand bleek doorgebrand; kosten ca. €20 inclusief montage.
Verder is de auto in hoge mate probleemloos.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.