AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën ZX Reflex 1.9 D (1995)

autoreview

Citroen ZX

Signalement

UitvoeringZX Reflex 1.9 D
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf191.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ondanks een teleurstellende ervaring met mijn eerdere Citroen AX (veel motorisch onheil en een onjuiste kilometerstand) vanwege het comfort en de bescheiden aanschafprijs toch weer voor een Citroen gekozen. Bij een handelaar in Amsterdam een mooi exemplaar gevonden met een harde km-stand (NAP!) en sindsdien brengt de 1.9D mij overal heen. Hij is absoluut betrouwbaar en kan eenmaal op snelheid ook prima met het verkeer meekomen. Koude start ook nooit problemen, al nagelt hij wel de hele buurt wakker...

Qua comfort beperkt dit zich vooral tot de redelijke stoelen en het comfortabele onderstel. Verwacht van de wegligging echter geen wonderen: met name in natte omstandigheden komt onderstuur erg rap om de hoek. Het geluidsniveau is tot 130 kmh goed uit te houden, maar bevindt zich nog wel op een ’ouderwets’ niveau (niet vergelijken met een moderne middenklasser dus). Moet je regelmating file-parkeren dan is stuurbekrachtiging een welkome optie want het sturen vraagt veel kracht.

Het verbruik is 1:19 en stabiel. Alleen bij volle bepakking en snelheden >130 kmh neemt het wat toe. Qua onderhoud valt de auto tegen: duur regulier onderhoud (zie opsomming hieronder) en ook een kleine beurt wordt zo al snel kostbaar.

PROBLEMEN

Geen specifieke problemen, echter wel duur regulier onderhoud. Aandrijfassen, uitlaat, remmen, handremkabels, stuurkogels, gloeibougie’s, dashboardverlichting: alles is de revue al gepasseerd. Wel leek na het nemen van een stevige alpenpas naar het blok een knauw te hebben gekregen, want na een weekje stilstand braakte het blok de eerste kilometers enorme blauwe (olie)wolken uit. Ik vreesde het ergste, maar het verschijnsel verdween even snel als het was verschenen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren