Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • ZX

Citroen ZX 1.4 Tonic (1995)

Betaalbare meerwaarde

Citroen ZX 1.4 Tonic (1995)
  • Autotest
19 juni 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nu de Citroën ZX zo'n vier jaar op de markt is, kan hij best een oppepper gebruiken. Een poging in die richting is de Tonic, een leuk aangeklede Reflex, die voor een meerprijs van f 2000 veel meebrengt.

Rond de 30.000 gulden, het gebied waarin alle merken met hun kleine middenklassers het felst om de kopersgunst strijden, is Citroën met zijn ZX goed vertegenwoordigd. We praten dan over een 1.4 Reflex of Avantage, die hetzij ruimschoots, hetzij nog net onder die magische prijsgrens bivakkeren. Dat betekent dan wel dat het tamelijk sober uitgeruste auto"s zijn, dus zonder
stuurbekrachtiging en een aantal verfraaiingen die het leven van een "instapper" toch de moeite waard kunnen maken.
Citroën speelt op dat gemis in met het actiemodel "Tonic", dat weliswaar ruim twee mille meer kost dan de basis-Avantage, maar dan wél over stuurbekrachtiging, toerenteller, breedstralers, metallic lak, getint glas, meegespoten spiegels en een verticaal verstelbaar sportstuurtje beschikt. Dat alles geeft de Tonic een apart uiterlijk, dat je met een beetje fantasie als "sportief" zou kunnen beschouwen. Dat is in ieder geval wat Citroën suggereert, al mogen we niet vergeten dat er niets aan de motor en het onderstel is gebeurd.
Die motor is de bekende 1360 cc achtklepper, die het rustige vermogen van 75 pk op de been brengt waarmee de Tonic tot heel acceptabele prestaties komt. Sportief is natuurlijk iets anders, maar de testwagen was kennelijk een erg kwiek exemplaar, want niet alleen de topsnelheid kwam wat hoger uit dan de fabriekswaarde, maar de acceleratie van 0-100 was met een verrassende 12,9 s zelfs bijna een volle seconde sneller dan Citroëns officiële opgave.
Uiteraard maak je graag gebruik van de mogelijkheden van zo"n vlot rijdend autootje en het verbaasde ons dan ook niet dat het testverbruik met 1:11,4 van een gezonde dorst getuigde. Aan de andere kant is ook een rustig bereden Tonic op dat punt geen topscorer: het gemiddelde EG-verbruik van ruim 1:14 plaatst de Tonic niet in de eredivisie. Ondanks zijn levendige karakter is de 1.4-motor geen lawaaischopper: bij 120 km/h op de snelweg sloeg de geluidsmeter niet verder uit dan 72,5 dB en dat is voor een auto in deze klasse erg netjes.

Geen deincomfort
Een van de sterke punten van het ZX-concept is zonder twijfel de wegligging, die zeer sterk afwijkt van wat we al decennia lang van Citroën gewend zijn. Bij deze auto geen zweefcomfort, geen deinen over de klinkerwegen, geen overmatig overhangen in de bochten en geen afstandelijk stuurgevoel. De ZX is een Citroën die je laat voelen waar de wielen mee bezig zijn, die strak als een scheermes door de bochten gaat en die gemene hobbels in het wegdek niet voor je verborgen houdt. En een extra bonus is de passief "meesturende" achteras, die het bochtgedrag precies de juiste finesse geeft.
De ZX baart met zijn weggedrag nu, vier jaar na de introductie, minder opzien dan destijds, want de concurrentie heeft ook bijgeleerd. Maar het is nog steeds een erg lekker sturende auto, die graag met een beetje extra gas-erop een bochtje wil pikken. Daarbij is de op de Tonic meegeleverde stuurbekrachtiging alleen maar behulpzaam: in de stad zorgt hij voor moeiteloos manoeuvreren, terwijl hij op hogere snelheid de gevoeligheid volledig intact laat.
Het is overigens wel jammer dat Citroën geprobeerd heeft om toch iets van zijn spreekwoordelijke comfort aan de ZX mee te geven. Misschien is dat gedaan om de echte liefhebbers van de Double Chevron te plezieren, maar deze wat sportief getinte Tonic had beter een wat stugger afgeveerd onderstel kunnen hebben. Voor de rijkwaliteiten maakt het niet veel uit, maar het gaat om het gevoel, om het karakter dat zo"n auto hoort uit te stralen.
Wie zich laat verleiden om voor ietsje meer een Tonic boven de eenvoudigste Reflex te verkiezen, zal daar beslist plezier aan beleven. Weliswaar moet je de zijruiten nog zelf open en dicht draaien, vereist de spiegelbediening eveneens handkracht en ontbreekt jammer genoeg een centrale vergrendeling, maar de stuurbekrachtiging is een zeer welkome toegift en de vele andere extraatjes zijn zeker hun geld waard. Een echte hardloper is die Tonic natuurlijk niet, maar wie daarop kickt, moet nog even 4 mille verder doorsparen en een 1.8 Furio kopen
óf een flinke lening afsluiten en voor het lieve bedrag van ruim f 51 mille een 150 pk sterke ZX 16V bestellen...

Signalement

Merk Citroen
Model ZX Avantage 1.4i
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 111 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 56 l
Lengte / breedte / hoogte 4.071 mm / 1.702 mm / 1.399 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 940 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 520 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 172 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën ZX
Citroën Citroën ZX
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën ZX specificaties
  • Citroën ZX occasions
  • Citroën ZX video's
Advies en informatie
  • Citroën ZX tests
  • Citroën ZX gebruikersreviews
  • Citroën ZX index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    Citroen ZX 1.4i SX (1996)

    3
    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    Citroën ZX Furio 1.8 (1992)

    • 8 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    Citroën ZX 1.6i SX (1996)

    1
    • 23 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    Citroën ZX Break Avantage 1.8i (1995)

    1
    • 1 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    Citroën ZX Aura 1.8i (1995)

    • 9 juni 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    Citroën ZX 1.4i SX (1996)

    • 7 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

    Citroën ZX Reflex 1.4i (1995)

    5
    • 1 maart 2010
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS 2000 (1992) - Dubbeltest

    Citroën ZX 16V (1992) - Ford Escort RS...

    • 20 november 2019
  • Nieuws
    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    Doorzaag-zaterdag: Citroën ZX Rallye Raid

    16
    • 15 oktober 2016
  • Klokje Rond - Citroën ZX

    Klokje Rond - Citroën ZX

    53
    • 16 april 2012
  • Win een vakantiebarrel: Citroën ZX

    Win een vakantiebarrel: Citroën ZX

    • 10 juni 2008
  • Nieuws
    Vakantiebarrel: Citroën ZX

    Vakantiebarrel: Citroën ZX

    23
    • 10 juni 2008
  • Klokje rond Citroën ZX

    Klokje rond Citroën ZX

    8
    • 21 november 2007
  • Klokje rond
    Citroën ZX 1.4i Furore – 1993

    Citroën ZX 1.4i Furore – 1993

    • 20 november 2007
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden