Citroën ZX Aura 1.6 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX Aura 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1992 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 158.000 km |
ERVARINGEN
- 158.000 km
De ZX Aura automaat was tot maart 2016 nog steeds prettig om in te rijden. Helaas is er nu een einde gekomen aan het bestaan van deze auto. Vanwege een paar defecten aan de electronica is het nu definitief afgelopen met deze taaie Aura.
Om de historie niet uit te wissen laten we de teksten staan. De wagen is goed uitgerust en prima afgewerkt. De Aura-uitvoering was vrij compleet en kan ook tegenwoordig nog goed meekomen als het op de uitrusting aankomt. De veiligheidsvoorzieningen zijn natuurlijk beperkt. Je kunt je afvragen of auto's van dit bouwjaar nog veilig genoeg zijn om aan het dagelijks verkeer deel te nemen. Je merkt best dat de remmen wat minder effectief zijn dan bij nieuwere wagens.
Deze ZX is tamelijk geruisloos, niet snel, redelijk zuinig en heel comfortabel geveerd. Daarnaast is de wegligging prima, zowel op bochtige wegen als op de snelweg. Het is opvallend hoe scherp je met deze auto kunt rijden, terwijl de vering heel soepel is. Omdat ik ook wel met andere merken rijd, kan er toch tamelijk objectief worden vergeleken.
Door de automaat en de stuurbekrachtiging is deze ZX met een vinger door het verkeer te loodsen, ook al omdat het formaat handzaam is.
De auto is na 23 jaar niet al te intensief gebruik in goede staat. Zowel de binnen-als de buitenkant zien er goed uit. Roest is nauwelijks te vinden en daarom zal de auto vermoedelijk nog wel een paar jaartjes mee kunnen gaan. Natuurlijk vraagt zo'n oud autootje om wat meer aandacht dan een nieuw exemplaar. We hopen aan Aura's wensen voldoende tegemoet te kunnen komen.
PROBLEMEN
- 158.000 km
In de eerste jaren hield de motor zo nu en dan wat in. Na een lang durende zoektocht heeft de dealer dit toch weten op te lossen, zonder daarvoor veel kosten in rekening te brengen. Verder moesten na een jaar of zeven de radiateur en de remcylinders achter worden vervangen. De laatste jaren zijn er enkele niet al te grote reparaties geweest, zoals aan de remleidingen. Verder begon de vulopening van de tank erg te roesten en zelfs zo weg te rotten dat de dop niet meer vast zat. Die is dus vervangen.
In 2007 begon de wagen weer erg in te houden. Eerst werden allerlei voor de hand liggende onderdelen vervangen, maar dat had geen resultaat. Vervolgens zijn er enkele langere ritten gemaakt omdat gedacht werd dat de wagen te veel korte ritjes maakte. Die tochtjes verliepen goed, maar kort daarna begon de ellende opnieuw. Na een oudere vakman geraadpleegd te hebben zijn enkele sensoren vervangen en leken de problemen opgelost.
Echter, naderhand ging de motor weer erg onrustig lopen. Een nadeel van het bezit van een oude auto is toch dat gewone dealers de eigenaardigheden van een zeldzame auto niet meer kennen. Het gaat om een ZX met een 1.6 motor uit de eerste serie en die is na een jaar al vervangen door de 1.8. Er zijn er maar weinig van verkocht, zeker met automaat, en veel ervaring is er dus niet mee opgedaan.
Het onderhoud wordt sinds 2010 door een vakgarage gedaan en dat bevalt tot nu toe beter.
Een probleem is wel dat de auto te veel op korte ritjes wordt gebruikt. Daardoor komt er wel wat sludge in de olie, die eenmaal per jaar wordt ververst, te zitten. Ik vraag me af of dit veel kwaad kan.
De bougie-kabels zijn al eens vervangen en de problemen zijn vrijwel verdwenen. De motor houdt maakt nu zeer incidenteel een misslag, maar alleen als de motor meer dan 2500 toeren maakt en nog niet goed warm is. Het lijkt erop dat de auto snel last heeft van matige bedrading. Ergens moet een stroomlekje zitten dat gevoelig is voor vocht. Als het warm is onder de motorkap verdwijnt het vocht en daarmee de overlast. We houden ons aanbevolen voor een aanwijzing waarin het probleem zou kunnen zitten. Al te hinderlijk is het niet, maar het zou mooi zijn wanneer het opgelost werd.
De wagen is in mei 2015 APK goedgekeurd en wezenlijke problemen hebben zich niet meer voorgedaan. Het zou jammer wezen wanneer een zo gaaf exemplaar al aan de kant moet worden gezet. Maar gelukkig was dat nog altijd niet nodig. In maart 2016 echter stokte de electronica te veel en is de wagen afgevoerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.