Citroën ZX 1.9 D Reflex (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZX 1.9 D Reflex |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 173.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De tweedehands ZX is bijzonder goedkoop in aanschaf en, afgezien van onderhoud, in gebruik. Hij loopt makkelijk 1 op 18 en weegt slechts zo’n 1020 kg. Ideale auto als je meer rijdt dan zo’n 25.000 km per jaar en niet teveel wilt uitgeven. De ZX is verder bijzonder comfortabel.
Minpunten zijn matige betrouwbaarheid (vooral elektrisch), ondanks beter imago dan BX, een aantal onnozele, onpraktische eigenschappen (bv de ene ruitenwisser, de achterbank die lastig is neer te klappen, de koordjes van de hoedenplank die altijd buitenboord hangen), de niet zo geweldige handelbaarheid (zware besturing in deze versie, matige versnellingsbak) en de niet zo enorme koffer.
De diesel is beschaafd en soepel en kan redelijk met het verkeer meekomen, maar haalt het uiteraard niet bij moderne versies met directe injectie en/of turbo.
Een ZX break turbodiesel zou een groot deel van de nadelen wegnemen, maar blijft niet meer dan matig betrouwbaar en is bovendien geen schoonheid om te zien.
PROBLEMEN
De voorwielophanging speelt parten. "Silent blocks" waren versleten en moesten vervangen worden. Een jaar na dato trilt en rammelt de ophanging opnieuw en slijt de linker voorband weer scheef af. Volgens de garage zijn Citroens zo comfortabel dat er te hard mee over hobbels gereden wordt. Volgens mij is die ophanging met de Franse slag in elkaar gesleuteld. Garage Luveto te Spijkenisse beviel overigens erg goed.
Op elektrisch gebied gebeuren er vreemde dingen. De dashboardverlichting begeeft het langzamerhand. De achterruitewisser is voor zichzelf begonnen (ten einde raad de stekker uit het motortje getrokken) en één keer ontstond er kennelijk ergens kortsluiting, resulterend in een kringeltje rook dat uit het dashboard kwam.
Verder vermeldenswaard is een lekkage in het koelwatersysteem, die zorgde voor een wolk zwarte rook uit de ventilatieroosters en een plas koelvloeistof op de bodem van het interieur. Een lekke kachelradiateurpakking bleek de boosdoener.
Om Citroen-rijden goedkoop te houden, is het absoluut af te raden om met kleinere klachten naar de garage te gaan, maar ze gewoon met de nodige nonchalance te negeren. De 1.9D PSA-motor is onverwoestbaar en roesten doet de ZX vrijwel niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren