Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Image (2004)

autoreview

Citroen Xsara Picasso
Citroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara PicassoCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieurCitroen Xsara Picasso - interieur

Signalement

UitvoeringXsara Picasso 1.8i 16V Image
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst61.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een ruime gezinsauto met achterin plaats voor 2 volwassenen. Daarnaast nog de nodige bagageruimte. De zitting van de stoelen zijn wat aan de korte kant. De wagen is ruim uitgerust met electronische airco, cruise control, radio met stuurbediening. Overigens mis ik de knoppen op het stuur en is de handel aan het stuur een stuk minder handig. De wagen is voorzien van een zachte vering en heeft de neiging wat de duiken bij het remmen. Bovendien is hij behoorlijk wind gevoelig. De 1800 16v is voldoende voor deze auto maar het in de 5e versnelling is de pit er wel uit. Brandstof gebruik valt mee zolang je maar onder de 120 km/u blijft.

05.07.08
Inmiddels ben ik vier jaar en 60000 km verder. Grote problemen heb ik niet gehad. Het gebruikelijk onderhoud wat eens per jaar of om de 20000 km moet plaats vinden. De kosten resp. EUR 183,34 - 274,62 - 359,19 en 318,68. In 2007 moest er in nieuwe voorruit in en inmiddels heb ik al weer een forse ster in de voorruit. Gelukkig kon deze nog worden dicht gemaakt met hars. Bezinegebruik ligt zo rond de 7,5 tot 8 ltr per 100 km. Met veel stadsverkeer haal je dit niet. Op de snelweg zie ik soms 6 - 6,5 ltr per 100 km staan. Het is geen snelle auto en ik merk niet echt dat de 1,8 ltr ca. 120 pk onder de kap heeft. Kwaliteit van sommige onderdelen (lederen stuur) en deurgrepen aan de binnenkant zijn ronduit slecht. Na 4 jaar en slechts 60d km vertonen deze slijtplekken. Vering is wat slap en de auto is behoorlijk zijwind gevoelig. De remmen zijn ook niet het sterkste punt van de Picasso.

Voor mij is de Picasso vooral een ruime en rijk uitgeruste auto. Maar verwacht verder geen sportief rijgedrag of bovengemiddelde prestaties of kwaliteit. Als je niet veel geld hebt, maar behoorlijk wat ruimte nodig is een (2e hands) Picasso geen slechte keus.

PROBLEMEN

Behoudens een forse discussie omtrent de af te leveren uitvoering met dealer zijn er nog geen problemen geweest.

05.07.08
Voorruit door steentje vervangen. Nieuwe voorruit inmiddels ook al voorzien van een ster. Lederen stuur vertoont aan beide zijde (zeg maar 10 voor 2 positie) forse slijtage plekken evenals de deurgrepen aan de binnenzijde van de auto.

Verkocht

  • 61.000 km

De Picasso heb ik kort na mijn laatste review verkocht. Na 4 jaar begon ik mij steeds meer te ergeren. Hoewel maar 60000 op de teller zag ik nog een jaar of twee langer doorrijden niet zitten. Normaal gesproken zou dit slimmer zijn geweest met het oog op de afschrijving. Nu had ik het 'geluk' dat de inruilprijs nog op een behoorlijk niveau lag t.o.v. van zeg begin 2009. Maar ja dat wist ik in juni 2008 zelf ook niet. Ipv de Picasso is een Subaru Impreza gekomen. Heb nog wel naar de nieuwe C5 gekeken maar deze was een stuk duurder. De C4 kon mij niet bekoren en de nieuwe C4 Picasso (5 zits) is wel mooi maar behoorlijk aan de prijs en ik wilde meer een hatchback dan een MPV.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.