Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V Attraction (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.8i 16V Attraction |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 112.500 km |
KM-stand laatst | 130.700 km |
Auto gekocht
- 112.550 km
Net de auto opgehaald. Ik ga er nog een LPG3 installatie in laten zetten, zodat de brandstofkosten binnen de perken blijven t.o.v. de zeer zuinige Fiat Punto. De auto komt van garagebedrijf Alberink uit Tubbergen (OV). Waarschijnlijk ben ik de derde of vierde eigenaar, ik kan het niet helemaal opmaken uit de onderhoudshistorie. Auto ziet er netjes uit voor een auto van 10 jaar oud, ik verwacht er minimaal drie jaar in te kunnen rijden (gem. 35.000 per jaar).
Aandachtspunt is een licht trillende koppeling bij optrekken in combinatie met een licht zwaardere koppeling, verder geen opvallende zaken. Later meer.
Ervaringen na 18.000 km
- 130.700 km
Na mijn eerste "noodloop" leek het me een geschikt moment mijn ervaringen met dit bijzondere schepsel te delen. Oorzaak van de noodloop bleek een defecte bobine, die uiteindelijk netjes is vervangen door garage Dingerink uit Zwolle-zuid. Prima adres.
De Xsara Picasso. Doet denken aan een auto die ik eerder had, de Berlingo van hetzelfde merk. Het onderstel is ook hetzelfde. Uiteraard is het een veel luxere auto dan de Berlingo, maar het rijgedrag lijkt op elkaar. Positief bedoeld dit. Verder is de ruimtelijkheid van de auto een groot pluspunt. Ik kan 2 bijenkasten achterin kwijt zonder dat er aan de achterbank gesleuteld hoeft te worden! Ideaal voor mijn hobby. Iets meenemen vanuit de Ikea oid is een fluitje van een cent. Met het verwijderen van de stoelen maak je er binnen een paar minuten een bestelbus van, qua ruimte dan. De 3 stoelen die samen de achterbank vormen bevallen mijn dochter heel goed. Ze zit middenin de auto tussen ons in en heeft, doordat ze iets hoger zit, een perfect zicht. Voelt ook veiliger dat ze in het midden van de auto zit.
Ik heb er een nieuwe gasinstallatie (G3) in laten zetten en dat bevalt prima. Technisch merk je het verschil niet, automatisch overschakelen van benzine naar gas gaat vloeiend. Wel wat vaker bij de pomp uiteraard, ik haal ongeveer 1 op 10. Daarbij rij ik dan overal mee met de toegestane snelheden en staat de airco altijd aan. Qua brandstofkosten is het vergelijkbaar met mijn vorige auto, waarmee ik gemiddeld 1 op 22,5 reed.
De auto gebruikt idioot veel olie in vergelijking met mijn vorige auto, maar dat wist ik van te voren. Af en toe dus wel even peilen, ik doe het om de 5000 km. Over het onderhoud kan ik nog niet al te veel zeggen, buiten de kapotte bobine natuurlijk. Maar dat kan een keertje na 10 jaar, ik schaar het onder regulier onderhoud. De auto maakt op mij een betrouwbare indruk.
Minpunten:
- bestuurdersstoel is slecht, ga ik binnenkort vervangen
- harkerige manier van schakelen, kan aan de vorige eigenaren liggen
- graaien naar de bevestigingsclip van de autogordel, bekende ergernis van velen
- koppeling wordt zwaar(der) na een dag met veel files
- bejaardenbak
- standaard radio (belabberde output richting boxen)
- ontbreken van car-kit (opgelost via nieuwe autoradio)
Voordelen:
- zit lekker hoog, zicht is rondom goed
- motorisch prima, fijne motor
- super ruimtelijk en schaalbaar door losse stoelen achterbank
- kindvriendelijk door verhoogde achterzit, zit er in het midden gezellig bij
- tof model auto (ik vind de Multipla ook mooi....)
- luxe wagen en klusbus ineen.
Later meer.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Citroën Xsara Picasso Nwe APK 1.6i-16V Caractère
- 2007
- 224.695 km

Citroën Xsara Picasso 1.6i-16V Caractère|CRUISE|AIRCO|EL.RAMEN VOOR|PDC|APK|NAP.
- 2007
- 118.951 km

Citroën Xsara Picasso 2.0i-16V Différence 2 I 99xxx NAP I Automaat I Trekhaak I Clima I Cruise Contr I Isofix I Boekjes & 2x Keys.
- 2004
- 99.505 km
Lees ook

Klokje Rond: Citroën Xsara Picasso 1.6i 16V (2006) - 360.689 km

Test: Citroën Xsara Picasso - Dacia Logan MCV - Renault Kangoo Family

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI Exclusive (2004)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker
