Citroën Xsara Picasso 1.8i 16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 13.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de Citroen Picasso ongeveer 4 weken geleden aangeschaft, na anderhalf jaar slechte ervaringen met een Deawoo Nubira (zie review). Ik rijd nu ongeveer 3 weken met de Citroen en ben nu al helemaal verknocht. Je moet er even aan wennen maar naar een korte periode rijd het als vanzelf.
Het rijden gaat subliem, is erg stil, stapt gemakkelijk in en heeft een ruime zit voorin. Het verbruik is redelijk, 1 op 13. Voldoende vakjes en ruimtes voor allerlei prullen. De afwerking is goed, en de stoelen zitten prima. De kofferruimte is enorm. De stoelen achterin zijn gemakkelijk te verwijderen waarna een enorme laadruimte ontstaat.
Doch enkele kanttekeningen. Het zicht is aan de voorzijde slecht wat soms tot moeilijk inparkeren leid. Vooral mijn vrouw heeft het hier moeilijk mee.
Bij snel genomen bochten helt de auto enigzins over.De hoofdruimte achterin voor lange mensen is minder goed. Personen langer dan 1.90 meter zitten gegarandeerd met het hoofd tegen de autohemel, en kunnen met geen mogelijkheid de hoofdsteunen raken.
Het schakelen zou wat beter kunnen. ( is hakerig)
Ik mis ook een normale interval schakelaar. Een toerenteller zou een plus zijn.Persoonlijk vind ik de raambediening en de spiegel verstelling op een onhandige plaats zitten, Mijn voorkeur zou uitgaan naar de portier. Maar al met al, kleinigheden
Daar de mogelijkheid bestaat om nog wat toe te voegen , het volgende.
Ongeveer 1 week geleden kwam ik tot de ondekking dat mijn pas gekochte citroen schade had geleden. De rechtervoorzijde had duidelijk in elkaar gezeten. De kreukelzone was slecht gerepareerd. Men had vergeten een primer op de spoiler te spuiten zodat de verf spontaan begon los te komen , verder bleek het binnenscherm niet behandeld te zijn. Erg boos belde ik de citroendealer, die mij ommiddelijk vroeg even langs te komen. De directeur van het bedrijf in Breda stond mij te woord en na een korte inspectie van de auto , verontschuldigde hij zich en vertelde mij dat hij de auto onmiddelijk terug nam. Hij verklaarde dat de auto was ingevoerd uit Duitsland. Hij legde mij uit dat daar elke maand ongeveer tien auto,s werden gekocht met weinig km,s op de teller ( niet meer dan 20.000) en vervolgens hier verhandeld voorzien van een nederlands garantie en kenteken. Tot dusver had hij nooit klachten gehad en dit was werkelijk de eerste auto waarvan hij dit probleem had meegemaakt. Zijn verklaaring was dat de auto onmiddelijk naar de poetser was gegaan en vervolgens de schade onopgemerkt was gebleven . Nu kan men hier bij denken , hoe kan dit nu , maar mijn gevoel was dat deze man eerlijk de waarheid sprak. Hij vertelde mij dat er ommiddelijk een oplossing moest worden gevonden en na een kort gesprek stelde hij mij het volgende voor.
Ik kon, indien ik dit wenste deze auto laten repareren , en danwel zoals het moest bij een erkende spuiter/uitdeukbedrijf , ofwel men zou uitkijken na een gelijkwaardige auto met de zelfde specificaties , als laatste mogelijkheid, er stond er een in de showroom met de zelfde kenmerken , zelfs met extra,s en de zelfde kleur die ik zo kon omruilen . Het laatste heb ik dan ook gedaan en a.s. donderdag kan ik de auto gaan omruilen.
Hij was erg geschrokken en vertelde mij dat hij hiervan ook wat had geleerd en een volgende maal de auto,s die binnenkwamen eerst beter zou bekijken op eventuele schade.
De oplossing geboden had ik niet verwacht , eerder had ik gedacht dat de auto opnieuw zou worden gespoten.
De reden dat ik dit vermeld is dat ik vind dat de dealer ondanks deze fout een flinke pluim verdiend en indien mogelijk bij mij van 4 sterren naar 5 sterren gaat.
Ik begrijp dat zulke dingen kunnen gebeuren maar de manier waarop garage Emerpark te Breda dit heeft behandeld verdiend alleen maar een complement.
Indien na enkele jaren mijn voorkeur nog steeds uit gaat naar een Citroen dan zal men mij daar vast weer als klant kunnen verwelkomen.
Aanvulling
In ben intussen al een 5 maanden verder en tot dusver op enige kleinigheden na nog steeds dik tevreden over mijn Citroen.
De service is tot zover behoorlijk goed en ik zie met vertrouwen de autotoekomst tegemoet.
PROBLEMEN
*Afspraak gemaakt. De remmen piepen >
*Rammeltje in dashboard verholpen.
*probleem met de binnentemp. Soms gaat de verwarming bij warm weer spontaan warme lucht blazen gedurende een aantal seconden. Probleem wordt erkend, Citroën zoekt nog uit waar het aan legt, waarschijnlijk electronica. Mist achterlicht brande niet; draadje los.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.