Citroën Xsara Break 1.8i 16V Ligne Prestige (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.8i 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 200.000 km |
- 200.000 km
Deze Xsara op LPG heeft ons goed gediend, tot ik hem in een moment van onoplettendheid en vakantie-stress tegen een Italiaanse vangrail total loss reed.
De Xsara was mooi van buiten, mooi van binnen, reed erg lekker en er kon een hoop bagage in. Wij deden een stapje terug, de vorige auto was een volvo 940 station, dat was wel even wennen.
We kochten hem in Boxtel bij Marc Bevers. De banden zouden vervangen worden door nieuwe. Het bleken Wanli banden te zijn. Dat waren echt waardeloze banden. Weinig grip, en ze sleten ook maar niet! Goede les voor de volgende aanschaf: je hebt banden en banden.
Het onderhoud aan de auto was niet altijd gemakkelijk.
Problemen:
Naast het reguliere onderhoud: remblokken etc, hebben we de volgende problemen gehad:
De eerste problemen deden zich voor op Corsica. De gasinstallatie deed het niet meer. Dan heb je een probleem, want in Frankrijk zijn erg weinig monteurs die raad weten met een LPG installatie, laat staan op Corsica. LPG tanken in Frankrijk is overigens goed te doen, zelfs op Corsica.
Maar goed, de injector bleek stuk. We moesten op benzine verder. In Nederland terug kostte de reparatie 340 euro.
Na een half jaar begon de LPG installatie weer op te spelen. Bij het stationair draaien pendelde het toerental tussen 600 en 2000 toeren. Volgens AGS Autogasspecialist in Zeist lag het weer aan de injector van onze LPG DGI installatie, een zwak punt van deze installatie. Deze installatie wordt ook niet meer verkocht en voor ons vervelender: de injector wordt niet meer door AG geleverd!!
Probleem...
We reden dus maar zo door met onze auto. Ondertussen zocht ik op internet naar een tweedehands injector. tot aan de keuring. Onze garage Güven in Utrecht, keurde hem af op de LPG installatie, die kwam niet door de meting. Hij verwees ons door naar LPG specialist L.P.G. Nieuwenhuijsen B.V. in Houten. Een zeer professioneel uitziend bedrijf, met aardige mensen aan de balie. Zij constateerden dat de lambda sonde kapot-achtig was, en vernieuwd moest worden. Dit veroorzaakt ook het pendelen bij stationair draaien. Ze vervingen de sonde voor 270 euro, en daarmee kwam de auto door de keuring.
In 2008 kwamen de echte problemen. Een paar weken na de keuring blies er stoom uit de verwarming, een lekkage onder het dashboard. Die moest uitgebouwd worden om te kijken. Dure grap misschien wel 800 euro... Dus maar met toppop-rook doorgereden. Weer op Corsica kregen we weer problemen met de auto: hij begon zeer veel toeren te draaien, af en toe, bij stationar draaien, steeds harder. tot wel 4500 toeren. Heel griezelig, dus ANWB gebeld, en toen de aardige monteur kwam kijken: niets aan de hand. Niets te vinden. Maar twee dagen later was het weer mis.
We hebben nooit geweten wat hier het probleem was, want twee weken later was ons Xsaraatje total loss...
dus:
• Hoedt u voor een AG DGI lpg installatie.
• Waarom maken ze tegenwoordig dashboards die niet in delen los zijn te halen? Een lullig lampje vervangen is al een enorme onderneming. Dat was vroeger toch wel anders...
• Als een dealer zegt nieuwe banden te plaatsen onder een occasion, vraag dan welk soort hij eronder zet, en stel je op de hoogte van wat een acceptabele band is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.