Citroën Xsara Break 1.6i 16V Comfort (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Break 1.6i 16V Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 111.500 km |
KM-stand laatst | 198.200 km |
Grote beurt gehad
- 112.500 km
Na jaren lease-rijden heb ik i.v.m. een andere baan een auto aangeschaft om privé mee te rijden. Eigenlijk ging de voorkeur uit naar een Opel Astra station (2001-2004), maar na een proefrit viel die toch wat tegen. Toen kwam de Citroën Xsara break in beeld. Zuiniger qua verbruik en ook wat comfortabeler. Uit diverse reviews kreeg ik bovendien de indruk dat dit ook een behoorlijk degelijke auto is. Vanwege de nuttige info in veel reviews zelf ook maar even een autoreview gestart.
De auto gekocht vanwege de goede staat van interieur en exterieur en hij stond te koop niet al te ver weg van waar ik woon. De onderhoudsgeschiedenis vertoonde wel wat gaten, maar het leek er wel goed uit te zien. Laatste onderhoud was (nog) niet gedaan.
Al bij aanschaf vier nieuwe banden voor de helft van de prijs erbij geregeld i.v.m. droogtescheuren in de bestaande banden (kosten: 250 euro). Inmiddels ook de grote beurt laten doen voor 363 euro (filters, motorolie, remolie, wisserbladen). Die wisserbladen waren naar mijn smaak niet echt nodig (kosten ca. 60 euro).
De auto rijdt als een zonnetje, zit comfortabel en ik verbruik gemiddeld 1:16. Het is heerlijk cruisen op de cruise control en ik ga hopelijk nog vele kilometers met deze auto maken.
Zuinig!
- 116.205 km
De eerste ca. 4.000 kilometer sinds de aanschaf zit er op. Dat ging allemaal probleemloos. Vooral opvallend vond ik het zeer gunstige brandstofverbruik: 1 liter op 16,67 km over meerdere weken tijd gemeten! Door de verbruiksmeter in de radiodisplay wordt het ook wel een leuk spelletje om zo zuinig mogelijk te rijden.
Kleine beurt en APK
- 130.075 km
Inmiddels heb ik een jaar ervaring met de Xsara Break. Meest opvallend blijft voor mij toch het gunstige verbruik van 1 liter op 16,7 kilometer en dat voor een benzine-auto. Ik rij overigens zelden harder dan 110, dat helpt natuurlijk bij het gunstige verbruik. Verder ben ik nog steeds tevreden over het comfort. We zijn een jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Dat is toch wel erg prettig.
De kleine beurt en APK leverde geen bijzonderheden op. De remblokken achter moesten wel vervangen worden. Totale kosten van de kleine beurt, APK en vervangen van de achterste remblokken: 341 euro. Verder heb ik ook nog beide koplampen afgelopen jaar moeten vervangen: 10 euro per stuk.
Aandachtspuntje voor komend jaar is wellicht de radiateur, die in een minder goede conditie is. Misschien ga ik die zelf nog een keer vervangen door een sloop-auto-radiateur.
Doorgerotte uitlaatpijp
- 138.475 km
In mei op vakantie geweest naar Oostenrijk en bij aankomst kwam er een rammelend geluid onder de auto vandaan. Ook was te horen dat er een lek in het uitlaatsysteem zat door de diepe bromtonen. Ik kon helaas niet ontdekken wat er precies mis was, dus ik ben ook maar zo teruggereden. Ik was nog geen 100 km op weg terug naar Nederland toen er een luid schrapend geluid onder de auto vandaan kwam: de uitlaat lag half op de weg! Balen, maar gelukkig snel kunnen fixen door 'm tijdelijk aan de achteras te hangen met een ijzerdraad. Eenmaal thuis kon hij gelukkig voor een paar tientjes gelast worden.
Onderhoud en APK
- 149.570 km
De Xsara blijft maar gaan!
Dit keer zelf de onderhoudsbeurt uitgevoerd, o.a. bestaande uit:
- olie en oliefilter vervangen.
- radiateur (een nieuwe en dus geen gebruikte zoals in het voorgaande genoemd) en koelvloeistof vervangen; deze was al langer een aandachtspunt vanwege de vele witte 'zweet'-aanslag aan de onderkant van de radiateur.
- uitlaatdeel vervangen (de aansluiting bleek na het lassen niet goed genoeg te zijn vastgedraaid waardoor er een lek was). Dit punt had ik achteraf gezien ook alleen met een nieuwe krappere uitlaatklem op kunnen lossen.
Kosten van alle onderdelen ca. 250 euro. Woensdag nog de APK, benieuwd of daar nog aandachtspunten uitkomen . . .
Kilometervreter
- 167.250 km
Vorig jaar bij de APK moest de handremkabel vervangen worden en zijn nieuwe remblokken voor geplaatst.
Dit jaar weer het onderhoud zelf gedaan: olie en oliefilter, interieur-/pollenfilter, luchtfilter. Bougies en benzinefilter moet ik nog doen, maar de spullen liggen al klaar. Totale kosten materialen was 144 euro. Ook de accu moest ik trouwens recent vervangen, duur grapje (80 euro voor een 55 Ah accu), maar anders kom je nergens.
De APK verliep probleemloos (paar tientjes), dus we kunnen weer lekker op pad met de Xsara! :-)
Wel merk ik af en toe wat van de bekabeling die minder is. Met name bij de bijrijdersportier wil de automatische vergrendeling nog wel eens ingeschakeld worden door een kabelbreukje o.i.d.
Volgend jaar is de distributieriem waarschijnlijk aan de beurt, als ik evenveel blijf rijden als afgelopen jaren. Interessante klus!
Op naar de 200.000 km!
Distributieriem vervangen en APK
- 183.245 km
Weer een jaartje verder en tijd voor vervanging distributieriem. Met een bevriende monteur dit klusje zelf uitgevoerd. Erg leuk en een beetje spannend, maar achteraf viel de complexiteit van deze klus me reuze mee. Kosten: 250 euro voor de nieuwe onderdelen en 50 euro voor de huur van garage en gereedschap.
Wat verder opviel waren de nog goede banden. Ik rij met Vredenstein banden. Op de voorbanden zat nog 3 mm profiel zat en achter nog veel meer. Daarom de achterbanden naar voren gezet, voor nog vele kilometers rijplezier. Ondertussen gaan deze vier banden al 4 jaar mee en 72.000 km. Ook de remblokken waren nog prima, dus dat was prettig.
29 januari 2017: zelf de olie, oliefilter en benzinefilter vervangen (die laatste was blijven liggen bij het onderhoud van vorig jaar). Kosten: olie en filter ca. 50 euro, brughuur 12 euro. Nog geen uurtje werk bij elkaar, dus dat was mooi. Verder ook grondige poetsbeurt en nu alleen nog de APK. De APK staat a.s. woensdag op het programma. Wat overigens wel een irritant probleempje is bij mijn auto is de slechte bekabeling en de diverse kortsluitinkjes, waarvan de centrale vergrendeling bij de bijrijdersdeur af en toe kuren vertoont. Dan sluit je 'm af, maar springt ie door een kabelbreuk(je) weer open. Misschien ook iets om nog een keer aan te pakken. Het lijkt alsof het euvel zich steeds vaker begint voor te doen.
8 februari 2017: update! De auto is door de APK, wel met een reparatiepunt. De einddemper was doorgerot en viel niet dicht te smeren of te lassen. Slecht spul dat after market gebeuren, want de einddemper was pas 2 jaar oud! Maar oké, na de vervanging werd de auto goedgekeurd en kan ik er weer vele kilometers tegenaan. Kosten van keuring, uitlaat en arbeidsloon: 160 euro.
Benzinetoevoerproblemen enzo
- 195.050 km
In september 2017 had de Xsara een doorgerotte middenpijp en een gebroken veer bij het voorwiel (kosten ca. 200 euro voor laswerk uitlaat en veer vervangen). Helaas deed zich deze maand een nieuw probleem voor: een kapotte benzinepomp en/of benzinetoevoersensor. Na nogmaals 200 euro reed de Xsara weer als een zonnetje, maar het moet natuurlijk geen geldslurpend monster worden. Begin februari de APK, we zullen zien wat daar uit gaat komen.
APK en remschijven achter
- 198.200 km
Bij de APK weinig bijzonderheden, alleen verroeste achterste remschijven, dus nieuwe schijven en blokken achter laten monteren. Kosten 350 euro. Daarmee kan ik hpelijk weer een jaar vooruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.