Citroën Xsara 1.6i 16V Différence (2003)

autoreview

Citroen Xsara
Citroen XsaraCitroen XsaraCitroen XsaraCitroen XsaraCitroen XsaraCitroen Xsara - interieurCitroen Xsara - interieur

Signalement

UitvoeringXsara 1.6i 16V Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst195.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Trouwe Xsara

  • 195.000 km

Met de Xsara gaat het dezelfde kant op als met voorgangers. Sedert 1982 rijd ik in een Citroen. Eerst bijna tien jaar een Visa Super E en daarna bijna 15 jaar een ZX Reflex. En nu al weer 10 jaar in de Xsara. De kwaliteit van auto’s neemt toe en dan moet je daarvan profiteren nietwaar? Eigenlijk is er maar een minpunt te bedenken voor zo’n Xsara wanneer je hem vergelijkt met een ZX en dat is de stuggere vering. Hoewel dit ongetwijfeld goed is voor de wegligging mocht het contact met de weg voor mij minder innig zijn.
Maar verder. Het uitrustingsniveau is nog steeds aardig bij de tijd. Mistlampen, een nauwkeurige boordcomputer, elektrisch bedienbare ruiten in de voorportieren, een uitstekend werkende klimaatregeling, afstandsbediening op de slotvergrendeling, abs en zo meer. Maar ook kleinigheden die je niet op uitrustingslijstjes treft vallen op. Zo werken de ruitenwissers voor prima en zorgen ze ervoor dat na het wissen geen waterdruppels over de ruit naar boven kruipen. De zijruiten blijven behoorlijk vrij van water en de achterruit blijft bij regen gewoon droog. Wanneer de ruitenwissers voor aanstaan en je de achteruitversnelling inschakelt, dan zwaait de achterwisser automatisch over de ruit.
De Xsara heeft cruise-control. Erg makkelijk op lange trajecten. Maar of het altijd brandstof bespaart betwijfel ik. Wanneer er na een interruptie teruggegaan wordt naar de oude instelling bruist de auto vooruit. Hetzelfde heb je op hellingen waar de snelheidsregelaar de wagen opvallend kwiek door laat rijden.
De wagen maakt niet veel geluid, je hoort ook na al die jaren nog nauwelijks rammels, en is behoorlijk pittig. Het brandstofverbruik ligt rond de een op 15, maar het kan ook een op 16 worden op wat langere ritten. Van oliegebruik is helemaal geen sprake, de motor blijft in prima conditie.
Ruimte in het interieur is er genoeg en het meubilair voldoet goed. De stoelbekleding is een mengeling van kunstleer, velours en stof die gezellig oogt en prettig zit. De bagageruimte is tamelijk ruim en vooral praktisch. Je kunt twee grote koffers naast elkaar op de bodem leggen en dat tref je toch bijna alleen maar aan bij auto’s van PSA. Vrijwel elk ander merk handhaaft grote uitstulpingen van wielkasten die de breedte van de ruimte zoveel beperken dat je die koffers niet kwijt kunt.
Het omklappen van de achterbank is op zich goed te doen. Maar vreemd is dat de voorstoelen dan niet meer in hun achterste stand kunnen staan en er voor de bestuurder krap ruimte overblijft. Dit speelt niet wanneer alleen de achterleuning wordt neergelegd en eerlijk gezegd leg ik die bank zelden compleet plat.
Kortom, zo’n tweedehands Xsara is voor mij een goede keuze gebleken. Er zijn verschillende buitenlandse reisjes gemaakt en die blijken voor Xsara een peulenschil. Je vraagt je af waarom de vorige eigenaar zo’n auto inruilt.

Tot nu toe heeft er soms iets aan de wagen gemankeerd. De radiateur bleek in 2008 te gaan zweten en is vervangen. Verder brak er in 2009 een voorveer. Een erg merkwaardige klacht, waarvan ik niet eerder had gehoord dat de Xsara er last van had.
Later dat jaar bleef de airco steeds ingeschakeld en dat bleek door een kapotte sensor van 250 euro veroorzaakt te worden. Verder zijn er een paar keer rubbers van de stabilisatorstang voor verwisseld en moest de accu voor het eerst na tien jaar (!) vervangen worden.
Dit jaar bewoog in de linkerdeur de ruit niet meer en moest het motortje worden vervangen.
Maar voor de rest is en blijft de auto goed te pas.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.