Citroen XM V6 Exclusive (1999)

autoreview

Citroën XM

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst167.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

23-07-2021 en verder,,.

  • 117.000 km

Ergens eind 2019 is mijn vorige xm een 2.1 td exclusive aan haar einde gekomen: blok en kop gescheurd; de reparatiekosten en dat een diesel al langer niet meer rendabel was, lag daar ten grondslag aan. Ik was echt even helemaal genezen van een oudere auto "met karakter" cq ontzettend hoge kosten... ik had nog een oude Polo uit 2001 staan en ben die als dagelijkse auto gaan gebruiken...en gaan nadenken wat nu... pensioen nadert en ik wil bovenal een fijne en mooie auto rijden. Me gaan oriënteren op een e.v. : gestuurd in een Peugeot 208e, maar dat was nix, vervolgens de ID 3, 2x in proef gereden. Vind het model best mooi, maar de beleving nul. dus ook exit. Liever een auto mooi van vorm en comfortabel: een ID/DS, ooit 15 jaar een gehad. Vond een break uit 1969, zag er zo op het oog goed uit, maar bleek veel meer aan te mankeren dan voorheen aan mij verteld, dus koop ongedaan gemaakt na twee weken...Rijdend in de break, merkte ik ook ( naast vastgestelde aankomende restauratie werkzaamheden) dat ik t motorlawaai/windgeruis wel kon missen maar miste dat daan weer wel, een airco....
Dus weer tijden de diverse autosites bezocht en gezocht naar een Volvo 245 en XM, maar dan een benzine en wel graag een luxe uitvoering. Het werd dus de XM vanwege et onderscheidend voorkomen en rijcomfort. Viste bij een pracht exemplaar net achter het net, en belde op de bonnefooi een garage in de buurt: en jawel die had er een staan een V6 exclusive in fraaie staat, automaat en alle opties, blue mauritius .Die staat sinds 23-07-2021 op mijn naam en ben er al mee on tour geweest naar Frankrijk en via Gent terug. Wat een heerlijk sturende auto. Het bezine verbruik is bepaald hoog, maar dat wist ik tevoren...De auto moet nog even terug voor een aantal kleine issues zoals tevoren bij de koop overeengekomen.
Wel hoor ik in het vooronder wat gebonk op een hobbelige zandweg, naar mijn huis, iemand een idee wat dat kan zijn?

4000 km verder

  • 121.000 km

Inmiddels 4000 km verder....wat een heerlijke motor zo'n V6, wel heul dorstig als ik cruise met 130 kmh. Ze rijdt heerlijk, maar er zijn wat issues, m.n. de abs die te pas en onpas storing geeft. De verkoper zou dit repareren, maar blijkt erg nalatig...De auto heeft 5 dagen bij de garage gestaan en toen ben ik maar eens gaan bellen: wat bleek: het betreffende onderdeel liet even op zich wachten, geen punt, zolang de garage mij maar op de hoogte had gehouden, en dat deed men dus niet..Onderdeel zou... besteld zijn maar nu 3 weken later: nog steeds niets gehoord, al was het maar om aan t geven dat het onderdeel er nog niet is... Ook voorheen toegezegde zaken als reservesleutels, een witte kentekenplaat, documentatie.... geen sjoege. Ik baal van dit soort verkopers, mooi lullen maar geen service, wel garantie maar...Ik tik een fors bedrag af en dan geeft men vervolgens niet thuis. Ik ga het bedrijf nu nog niet noemen, maar als de verdere afhandeling ook zo beroerd blijkt...

8000 km verder

  • 122.000 km

Even een clash gehad met de verkopende partij, maar die heeft inmiddels e.e.a. voortvarend aangepakt én en dat vind ik prettig, hield me van de voortgang op de hoogte. De verkoper trok het boetekleed aan en verlengde de garantie.
Heb nu de reservesleutel ook mét afstandsbediening, de auto is uitgelijnd, stuurkogel vervangen, twee nieuwe voorbanden, abs hersteld, dashboard verlichting vervangen, super service, no hard feelings anymore. Klaar voor de rit naar Amsterdam morgen en erna weer naar st Balemont in de Vogezen. Ook is inmiddels duidelijk dat de distributie bij 220.000 pas vervangen hoeft te worden. Kortom ben weer blij dat ik xm rijd

5000 km 's verder

  • 127.000 km

wat blijft is het trillen van de auto rond 120 km/h en sneller,nieuwe voorbanden, uitgelijnd.
Iemand een idee?

Gave bak!

  • 147.000 km

Inmiddels staat de teller op 147.000, dus 30.000 in 1 1/2 jaar en nog steeds niet met pensioen, want werk met AOW nog effe door...maar dat terzijde. Ben nog steeds blij met deze superstrakke auto, die geweldig rijdt, wat een comfort en design. De V6 is een geweldige motor, mooi geluid gekoppeld aan de automaat. Soms maak ik me zorgen over de kosten, om te beginnen het verbruik, da's bepaald niet mals, maar of overzetten op lpg een optie is?
En dan de issues...ik moet zeggen dat ik inmiddels tevreden ben met de verkopende garage die de garantie verlengde en issues naar behoren verhielp. De trillingen bij 120 kmh zijn inmiddels verholpen na aanschaf van Michelins op Speedline velgen. En dan de kosten.....
raammechanisme achter vervangen, nieuwe katalysator, snelheidsmeter die te pas en onpas uitviel : 1200,- ongeveer...grote beurt: 1000,- Onder garantie/coulance vervangen; kachelmotor, veerbollen.
Tja ik gebruik haar als dagelijks vervoermiddel en geniet van het roffelend geluid van de V6 als ik optrek, het comfort, echt genieten. Bij een stoplicht staand naast een hyundaiopeltoyotamazdaoid weet ik: ik bof met deze voiture. Roeiend bij de sportschool zie ik haar staan en denk wow wat een voiture...

trillend stuur

  • 151.000 km

Eerder beschreef ik mijn problemen met een non Michelin bandenmerk en ernstige trillingen...Inmiddels reguliere Michelins zomerbanden gemonteerd op andere velgen : geen trillingen meer. En nadat ik recent op de "blokjes" velgen passende Michelin winterbanden heb laten monteren ( 4 stuks = 700,-....) idem! De bandenboer beaamde dat Michelins bij voorkeur geschikt zijn voor de XM.
Het verbruik is doorgaans 1:9, net terug uit de Vogezen met doorgaans 120 kmh, soms wat meer soms wat minder... ik overweeg toch ombouw naar LPG of? iemand ervaring daarmee.
Tevens schade gehad: iemand reed bij parkeren links achter tegen de bumper en flank; gelukkig meldde de dader zich en laten herstellen: zelf een mooie bumper, de hersteller heeft de sierlijst overgezet en verder hersteld.
Verder een heerlijk rijdende voiture!

helaas,,,.

  • 153.000 km

De XM heeft een startbeveiliging, contact aan en 4 cijfers in toetsen en zoeven maar... de laatste maand geregeld na intoetsen juiste code: startte ze niet, bij herhaald proberen wel...Dit werd allengs erger en afgelopen zondag: startte ze wel, sloeg aan, maar hield gelijk in.... einde...Accu gecheckt, bijgeladen, zekeringen gecheckt, allemaal ok. Bij poging te starten hoorde ik wel een klik...: startmotor? Waar zit die?Dus de wegenwacht gebeld...Inmiddels de hele electronica in de war... wegenwachter kon er niets mee, dus op transport naar de garage.. wordt vervolgd....

wat was er allemaal loos

  • 153.000 km

Tja wat was er NIET loos...de auto is op mijn verzoek naar Ceulen en Co groningen gebracht...het bleek een combi van factoren en w.s. veroorzaakt door een defect kontaktslot en startcode mechanisme , daardoor bleef de startmotor draaien, brandde een relais door... maar voordat ze dat uitgevogeld hadden... Inmiddels doet ze het weer als vanouds en is de startcode ervan afgehaald... maar niet voor niets....
Even reageren op commentaren: verbruik: op lange trajecten met cruisecontrol verbruikt ze 1 op 11

ik geloof dat ze gestald wordt

  • 167.000 km

Inmiddels ben ik met pensioen. In mei 2023 heb ik een T5 camper aangeschaft en er daarna 3 maanden me op pad geweest. De Xm stond werkloos thuis en deels bij Ceulen & Co zodat zij konden uitzoeken of de motor niet te heet werd.Ze hebben een aantal zaken gecontroleerd: niets loos, das ook es een meevaller qua kosten...Ik heb dan 4 autos op naam enzo: en nog immer rijdende Polo uit 2001/2002, een 2cv Dolly in uitstekende staat, de XM idem staat en de camper....Dat wordt me te gortig.De Polo ga ik schorsen, die 2cv, werd vorige maand in Frankrijk gejat.Ik overwoog de Xm weg te doen, maar bij nader inzien is opslaan ook een optie.Die T5 rijdt nl perfect en is handig, ook als lastdier voor het vervoer van van alles en handig als slaapplek voor een weekendje weg en vakanties. Het is een 2 liter met 180 pk en automaat en stuurt geweldig. De XM houd ik, maar dan vooralsnog in de stalling

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.