Citroen XM Break D12 SX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM Break D12 SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Vliegend tapijt
- 210.000 km
Altijd al eens gewild, vroeger Citrofiel geweest, na één maand in bezit terug Citrofiel. Wat is dit een heerlijke tamzak! Een comfortabele, rustige (waar kan je nog snel rijden), zuinige en enorm ruime auto! Hij deed mij denken aan de Xantia Break van mijn moeder in de jaren '90 en 2000.
Maar dan groter, comfortabeler en minder dorstig!
De 2.1D is zuiniger dan de 1.9Turbo D die in mijn moeders Xantia zat.
Ja de 2.1D is minder snel maar dat hindert niet alles in die auto ademt rust uit en daar past geen scherpe motor bij. Comfort wel en dat is die 2.1D comfortabel, koppelrijk voor 'maar' een 2.1.
Wat positief is door de raamconstructies is dat je bijna geen wind voelt/tocht als je met je bestuurdersraam open rijdt!
Ik kan zelf met een vriend werken aan 'oudere' Citroëns dus dat scheelt wel op de kosten.
De Xm stond 9 jaar stil dus er was wel wat onderhoud aan:
- Nieuwe batterij
- Nieuwe banden
- Nieuwe filters allerlei
- Olie en LHM olie vervangen
- Nieuwe leidingen van het hydraulisch circuit
- 1 accumulatorbol
- Nieuwe gasveren in de koffer én motorkap
- Diverse kapotte verlichting vervangen
- Additief in de brandstof (oude diesel)
- Nieuwe versnellingspook
Nog te doen:
- Ruitenwisser achter hapert
- Lekkage achteraan het motorblok
- Polieren van de lak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.