Citroën XM Break 2.1 Turbo D (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM Break 2.1 Turbo D |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 356.000 km |
KM-stand laatst | 444.000 km |
ERVARINGEN
- 433.000 km
De XM Break is een elegant slagschip, met bijzondere lijnen die in de zilveren versie die ik heb mooi uitkomen. Met een gezin met drie kinderen is het onvoorstelbaar wat je allemaal mee kunt nemen. En een goed onderhouden exemplaar (zeker een diesel) kan het heel lang volhouden, zo blijkt wel uit mijn kilometerstand. Zo rijd ik een luxe, comfortabele wagen (met airco) voor relatief weinig geld.
De wagen is iets minder soepel geveerd dan de CX, maar als ik weer eens in een ’gewone’ auto over vertrouwde wegen rijd, dan schrik ik van van de kwaliteit van de weg en van wat er gebeurt als je een verkeersdrempel neemt (daar moet je in een andere auto dus voor afremmen!).
Jammer vind ik dat ik een diesel heb met een heel primitieve roetfilter en door de automaat een redelijk hoog verbruik van 1:12,5. Door het gewicht is het in de wegenbelasting een dure.
PROBLEMEN
- 433.000 km
In het eerste jaar van de aanschaf kreeg ik vrij veel problemen, o.a. een lek in een LHM-leiding (fout bij de revisie), een kapotte radiator en uitlaat (kosteloos vervangen) en ook was een revisie van de versnellingsbak nodig. De laatste dertigduizend kilometer verliep alles echter probleemloos.
update 28 december 2007
Inmiddels rijd ik de auto al bijna drie jaar en er zijn toch weer wat hoogte- en dieptepunten bijgekomen. Hoogtepunten, want wat is het heerlijk om met een gezin met drie kinderen de auto vol te laden en naar Italië te rijden! En het kan er allemaal in! Toen ik in Duitsland een huur-auto moest nemen voor het laatste stukje terug, was de achterbak van de Daewoo stationwagen al met de helft van de spullen vol!
En dieptepunten, inderdaad. Een auto-inbraak was vervelend (kan de XM niks aan doen) en een zomer met Frankrijk, Denemarken en Italië bleek voor het hydraulisch systeem te zwaar. Eén geknapte leiding liet ons stranden.
Maar nu, 418.000 op de teller, geen noemenswaardig gedoe meer gehad, overheerst de tevredenheid weer over de ruimte en het comfort. Ik ben echter vanwege blijde omstandigheden op zoek naar een auto waar we met nóg meer mensen in kunnen.
Update 7 oktober 2008
We zijn alweer 15.000 km verder en behalve regulier onderhoud en een dom elektronisch probleem heeft ze mij en ons vooral plezier gebracht. Ik heb een klein bankje aangeschaft zodat we nu zelfs met zes mensen (waarvan vier in klein formaat) lange ritten kunnen maken.
433.000 km dus: plezier, maar ook ergernis over de hoger wordende wegenbelasting en een schuldgevoel ja: de volgende auto wordt echt een schonere.
Maar dan wel graag met hetzelfde comfort en een zekere uitstraling,
en o ja! een automaat is wel lekker met al die files,
en graag ook een auto waar je gemakkelijk een fiets achterin legt
of met een extra bankje een stuk of acht kinderen kunt vervoeren.
Ik rijd deze auto gewoon op, dacht ik vorig jaar, maar ze blijft het gewoon maar doen. Ze brengt natuurlijk niets meer op, dus zou ik dan zo\'n prettige, ruime, comfortabele en karakteristieke auto weg doen zonder er iets voor terug te krijgen? Nee toch?
Tot de volgende update.
adieu
- 444.000 km
Na 444.000 km en allerlei ouderdomsverschijnselen is de XM opgegeven. Niet dat ze niet meer mee kon - alles was klein leed (krasjes, deuken, slijtage) en technisch was ze prima in orde, maar het gebrek aan zes veilige stoelen deed zich gevoelen.
Terugkijkend heb ik in 4,5 jaar één rampjaar gehad waarin er van alles stuk ging, en verder heb ik heerlijk gereden. De specialist dorst me geen C8 met 2 ton op de teller te verkopen (te gevoelig, te veel problemen), waar hij me eerder XM's met drie of 3,5 ton van de hand deed.
De nieuweling is een Toyota (want bedrijfszeker) Previa (want genoeg stoelen met vier kinderen) op LPG3 (schoner dan een oude diesel. Een fijne auto, maar als de kinderen het huis verlaten ga ik weer zweven, stel ik me nu voor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.