Citroën XM 2.0i 16V SX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM 2.0i 16V SX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Met een gebroken hart zette ik mijn XM V6 3.0 uit 1990 aan de kant uit financiele overwegingen. Veel minder emotie, maar heel wat meer ratio stuurde mij in de richting van de XM 2.0 16V. Want een XM moest het zijn: welke andere keus heeft een nadenkende Citrofiel. Groot, goedkoop, stijlvol en nog ‘anders’ genoeg.
Vaak genoeg kijk ik om me heen en denk: wat zijn al die andere automobilisten toch dom, teveel geld betaald, te weinig ruimte, saaie modellen, terwijl ze ook een XM zouden kunnen rijden. Maar ik vertel het lekker niet verder. Behalve hier natuurlijk.
De 2.016V bood alles wat ik op mijn verlanglijstje had staan: airco, dubbele airbags, automaat, en ofwel blauw ofwel groen. Het werd groen. De 96’er 16V heeft 140 Pk en dat gaat net voor de automaat.
Nu, 42.000 km verder, zitten er 4 nieuwe banden op, een nieuw rempedaal, een nieuw airbag sleepcontact, een aantal keren olie, een stukje uitlaat en that’s it folks.
Details van deze auto: Een ‘Serie II’, dus van na 1994, heeft een wat ronder interieur en dat is ergens wel jammer, want het klopt niet helemaal met het exterieur. Toch verbaasde het mij in positieve zin (vanuit de Serie I XM) hoe goed, stevig en bijdetijds het interieur aanvoelt. Even terug in een Serie I, dat is net als terug in een CX of een DS en je weet het: ouder is wel smaakvoller maar beslist niet functioneel in het dagelijks gebruik. De XM V6 van 1990-1996 heeft ook de fantastische snelheidsafhankelijke ‘Diravi’ besturing (een beetje het omgekeerde van de moderne BMW 5 serie) in plaats van de conventionele bekrachtiging van de 2.016V en daarnaast is een grommende V6 12V ook wel wat anders dan de gewone 4-cilinder 16 klepper. Dus... minder charme, maar meer functionaliteit.
Wat me erg tegenviel en ik bij de aankoop niet heb gezien: mijn specifieke model mist de hydractieve vering. Deze geweldige uitvinding zorgt ervoor dat bijna alle XM’s net als de Xantia en de C5 zowel soepel veren als stug – wanneer het nodig is. In 1995-1996 hebben sommige knurften het nodig gevonden in Nederland een ‘kaal’ model uit te brengen en dat trof ik net, zonder die HydractiveII. Je herkent hem aan het ontbreken van het sport/comfort schakelaartje naast de versnellingspook. Resultaat: mijn V6 lag altijd goed op de weg, ook bij 200+ (top 245) met volle bepakking. Mijn 2.0 begint met 4 personen boven de 100 al wat zwabberig te worden. Als bestuurder alleen is alles overigens prima: zowel comfort als wegligging zijn goed.
Nog een vergelijk tussen Serie I en II: mijn Serie II 2.0 kan echt een keer zo hard door de bocht als de V6. Zowel een veel lichtere motor (scheelt 100kg tussen de voorwielen!) als de veerkarakteristiek werken daar aan mee.
Mijn advies: koop een XM, maar nooit een zonder de hydractieve vering.
Oh ja, die automaat is heerlijk. Beetje verouderd (4bak) maar lekker rijden!
PROBLEMEN
Airbag sleepcontact stuk: airbag lampje gaat branden. Garage(s) stellen vaak de verkeerde diagnose: slechte gordelspannercontacten. 80 euro materiaalkosten.
Mijn 4-bak automaat schokte af en toe met opschakelen in 2 naar 3. Garage: ach meneer hoort er bij. Na 5 maal olieverversen (er komt steeds maar 50% uit met aftappen) schakelt de bak nu goed.
Er zit ook een oliefilter in. Ook vervangen. Garage: een oliefilter, nee meneer dat zit er niet in....
Ga niet naar zomaar een Citroengarage maar naar een goede garage die iemand weet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren