AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroën XM (1990)

autoreview

Citroën XM (1990)

Signalement

Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf92.250 km
KM-stand laatst92.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe aanwinst

  • 92.750 km

Vanaf 29-06 staat er een mooie XM Seduction op mijn naam in de kleur Beige Tanis.

De auto heeft nog ruim een jaar APK, dus de controle bij de RDW liep gesmeerd. Het type was niet bekend bij de RDW, omdat de kale Seduction nooit in Nederland is geleverd. Gelukkig wist ik een kenteken van een andere Seduction uit mijn hoofd en konden daar de gegevens van overgenomen worden.

Na de aankoop was de auto niet aan de praat te krijgen. Verdelerkap en slechte bougies waren de boosdoener.
Ook de waterpomp lekte, dus nu staat de auto bij de garage voor een nieuwe distributieriem en waterpomp.

Volgende week kan het echte genieten dus beginnen!!

Opgehaald bij de garage

  • 92.750 km

De auto is opgehaald bij de garage en de auto start weer zoals het zou moeten. Wel een aardig lijstje van werkzaamheden verricht:

Bougies, rotor, verdelerkap en bougieskabels vervangen.
Distributieriem en waterpomp vervangen.
Thermostaat was stuk en vervangen.
Remmen voor losgemaakt.
Kleine beurt inclusief olie en filter.
Onderkant van de auto voorzien van tectyl.

Nu nog de hydraulische olie en de veerbollen!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Robert 1695547
Robert 1695547
  • 1
Bijzondere auto, heb altijd gedacht dat deze XM'en na 20 jaar allemaal op de schroothoop zouden liggen, maar gelukkig is dat niet het geval. Het is toch een auto met een stuk beleving en charisma waar menig andere auto uit die tijd verbleekt (behalve mijn 1994 Xedos 9....en nog wat andere auto's natuurlijk ehh mijn 1994 Peugeot 605 was ook charismatisch idd). En dan één vinden met nog geen ton op de klok, dat is ook wel knap. Ik ben wel benieuwd of u de lezer op de hoogte gaat houden van de voortgang.
H 1347708
H 1347708
  • 0
Woensdag wordt de XM waarschijnlijk opgehaald, ik zal dan wat mooiere foto's toevoegen en verder verslag uitbrengen van het inrijden. Aan de binnenkant zie je ook echt dat de auto nog geen ton heeft gelopen. Bekleding nog heel gaaf en de belettering op de knoppen ook nog gaaf.
Luk Asse
Luk Asse
  • 0
Wat je Xm zeker goed zal doen na al die jaren quasi stilstaan: een spoeling van de hydrauliek en verse bollen. Kost niet zo veel en zo komt dé kwaliteit van hydropneumatiek tot haar recht. En door een specialist: bvb in Beneden-Leeuwen, in Almere.. gekende adressen bij de Xm- en Xantia clubs.
H 1347708
H 1347708
  • 0
Ja, het versen van LHM en vullen/ vervangen van de bollen is zeker een goed idee. Nu slaat de hydraulische pomp te vaak aan en achter zou hij of zij beter kunnen veren.
Luk Asse
Luk Asse
  • 0
Als de pomp vaak tikt, moet de voorraadbol (of bollen) vervangen worden; het is zeer wschl een hydractieve, een bollenrijke uitvoering.. (zalige gedachtenis). Best is een totale aanpak: olie (en filters) er uit, spoel-olie erin, er enkele 1000 km mee rijden, alles leegmaken, ook de uiterste vertakkingen ('bleeden' remleidingen), nieuwe olie, nieuwe bollen en ongekende zaligheid wacht je. Jammer genoeg zijn de Nederlandse wegen té goed om er écht van te genieten. Is de auto Franse import? Hoe-waar gevonden?
H 1347708
H 1347708
  • 1
Een totale aanpak zou het beste zijn. De auto heeft de laatste jaren weinig gereden. LHM is wel mooi gifgroen, maar ik weet niet hoe lang die er al in zit.
Het is geen XM met hydractieve vering, het is een Seduction uitvoering en die is geleverd zonder hydractief systeem. Dus er is maar 1 voorraadbol.
Ik merk wel dat de auto nu al wel soepeler veert dan de eerste rit.
De auto komt uit Parijs, waar zij een lange tijd heeft 1 eigenaar heeft gehad, daarna verkocht aan iemand in Zuid Frankrijk. Die heeft hem verkocht aan een liefhebber/ hobbymatige importeerder van XM's. En daar heb ik hem van gekocht.