Citroën Xantia Turbo C.T. Activa (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Turbo C.T. Activa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 206.200 km |
KM-stand laatst | 215.000 km |
Eindelijk weer comfort!
- 215.000 km
Wegens het beïndigen van de huidige baan heb ik mijn Bmw 118d ingeleverd.
Voorlopig hoef ik niet veel woonwerk kilometers te maken en heb ik nog geen auto van de zaak, dus heb ik maar even tijdelijk iets gekocht.
Een xantia combineerd eigenlijk het nuttige met het aangename en ze zijn niet duur (zeg maar gerust goedkoop)
Ik heb al eerder een Activa gehad en die was erg goed bevallen.
Die vorige was een 3.0V6 en een belangrijke reden voor de verkoop toen was toch wel het verbruik van gemiddeld 1 op 8, vandaar nu de keus voor een 2.0 Turbo CT.
Hierbij alvast de eerste ervarigen na 3.000km:
Wat heerlijk om weer comfortabel van autorijden te kunnen genieten!!
Door het Activa systeem heb je een soepele veerkarakteristiek gecombineerd met een sportief bochten gedrag en het werkt echt!
De motor is erg soepel en krachtig! De `CT` staat voor constant torque, dwz vanaf circa 2000tr-min begint ie druk op te bouwen. Maar ook met 1200 toeren in het derde verzet de hoek om is geen enkel probleem. Om u een idee te geven, de Bmw 118d is hij absoluut de baas, het scheelt natuurlijk niet heel veel maar de Xantia is duidelijk sneller bij alle acceleraties.
Waar ik nog aan moet wennen is de korte opstart tijd van het veersysteem (duurt even voordat alle lampjes op het dashboord uit zijn) en het iets minder directe stuur en rijgedrag, maar ik moet zeggen dat dit vrij vlot gaat.
Verder is het natuurlijk wel even een verschil aan de pomp. Over deze eerste kilometers heb ik een gemiddelde behaald van 1 op 11.5, let op, dit is met een lichte rechter voet en hoofdzakelijk lange ritjes! Een zuinigheids wonder is het dus zeker niet..
Dit heeft zeker ook te maken met het relatief hoge toerental op de snelweg.(3100tr-min bij 120km`h)
Problemen zijn er uiteraard nog niet.
Update: na 6 maanden verkocht
Vanwege helaas nog geen nieuwe job toch besloten de Xantia te koop te zetten. Mijn vriendin heeft namelijk een Ibiza tdi en als we ergens heen gaan nemen we uiteraard de zuinige diesel. (meestal rijden we lange afstanden)
Misschien binnekort de Seat maar eens inruilen voor een wat grotere diesel.
Wat betreft de Xantia hierbij de laatste ervaringen:
Dit exemplaar heeft mijn mening over de degelijkheid van Xantia´s wederom versterkt! De auto heeft geen enkele keer dienst geweigerd terwijl ie vaak meerdere dagen stil stond en alles werkte naar behoren. Geen kraakjes of piepjes in het interieur alleen af en toe van de vering (had de V6 activa die ik jaren geleden had ook last van)
Een opmerking over het schuifdak, deze sluit soms niet perfect. Ik heb in 3 Xantia´s met schuifdak gereden en allemaal hadden ze regelmatig last van wat gesuis boven de 120km´h, is met goed afstellen wel op te lossen lijkt me?
Verder was bij dit exemplaar de reserve bol van het veersysteem aan vervanging toe, dit resulteert in een langere wachttijd tot het systeem op druk is na het starten en je hoort de hogedrukpomp regelmatig.
Tot slot: En fijne en erg betrouwbare auto die zeker gezien de leeftijd absoluut het nuttige met het aangename combineert!!
Je moet een beetje opletten met je rechter voet om boven de 1 op 10 te blijven en een 6 bak zou best nuttig zijn icm dit turbo blok.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.