Citroën Xantia Break 1.8i 16V (1999)

autoreview

Citroen Xantia Break
Citroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia BreakCitroen Xantia - interieurCitroen Xantia - interieur

Signalement

UitvoeringXantia Break 1.8i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 4 jaar vind ik het tijd worden voor een andere auto, liefst nog voor de zomervakantie. Op zoek dus. Maar om de volgende eigenaar van mijn Xantia ter wille te zijn, hieronder eerst maar eens mijn ervaring met deze auto.

De twee belangrijkste redenen waarom ik destijds de Xantia Break heb gekocht zijn het comfort en de ruimte. In allebei ben ik niet teleurgesteld.
De lange wielbasis van 2,74 is zeker terug te vinden. Achterin kunnen de kinderen prima zitten, en ook voor volwassenen is het daar goed uit te houden. Met mijn 1,92 kan ik redelijk achter mezelf zitten, kleinere personen hebben helemaal geen probleem.
De bagageruimte is bovendien ook lekker groot (520 lt.), dus ons gezin met 3 kinderen heeft zich ook in vakanties altijd prima kunnen redden. Alleen toen we bij een vakantie ook beddengoed mee moesten nemen, had ik een skibox nodig (Totaal 1 kuub bagageruimte, die dus echt vol zat!).

De tweede reden om de Xantia te kopen was het comfort. Bij aankoop beoordeel je natuurlijk slechts op een relatief korte proefrit, maar dat leek prima in orde, ook gezien de reputatie. Nu, 110.000 km later kan ik daar enige nuance op aanbrengen. Vering en demping vind ik op de wat langere oneffenheden inderdaad prima, heerlijk comfortabel. Korte hobbels (boomwortels, dwarsnaden etc.) worden echter wel vrij hard doorgegeven. Alles went natuurlijk, maar dat is me een klein beetje tegengevallen. Ik moet trouwens niet teveel zeuren, want soms neem ik de Panda van mijn vrouw mee, en dan weet ik weer wat veercomfort is.
Het meubilair is goed en helpt bij het comfort-gevoel. Alleen de zittingen van de voorstoelen mogen voor mij wat langer zijn, ik heb iets te weinig ondersteuning.
Ook met het geluidsniveau is goed te leven. Onlangs op een korte vakantie naar Keulen grote stukken met 180 op de teller gereden. We konden nog zonder stemverheffing met elkaar praten. Het meeste lawaai is afkomstig van de banden en windgeruis, de motor blijft op de achtergrond. De auto is verder zo goed als rammel- en kraakvrij. Alleen op slechte klinkerwegen hoor je wel eens wat.
Al met al toch een uitstekende beoordeling op dit punt.

Ik zei het al, grote stukken met 180 km op de teller is goed mogelijk, dus dat brengt me meteen op de motor en de prestaties. Dit is natuurlijk een gezinsauto van bijna 1.300 kg, en geen sportmonster. Met dat in het achterhoofd is de 112 pk/155Nm voldoende, zeker in ons vlakke Nederland. Maar overhouden doet het niet! Ik weet dat ik mijn eigen inruilglazen ingooi, maar zelf zou ik geen 1.8 meer kopen, maar voor de 2 liter doorsparen. Die heeft toch net wat meer pit.
Opvallend vind ik verder de korte versnellingen, waarschijnlijk om de prestaties nog acceptabel te houden. Op de teller 130 km is in de 5e versnelling 3.500 toeren, en dat vind ik vrij hoog. Ook is bij dit toerental op de achtergrond een wat vervelende brom te horen . Bij andere toerentallen is dit niet aanwezig.
Het verbruik vind ik redelijk, zeker gezien mijn rijstijl. Over de hele periode is dit 1:11,3, zonder echte uitschieters naar boven of beneden.

Als ik terugkijk op de afgelopen 4 jaar kan ik niet anders dan zeggen dat de Xantia weliswaar niet perfect, maar wel een dijk van een auto is.

PROBLEMEN

Voor regulier onderhoud heb ik totaal € 3.700 kosten gemaakt (alles bij de citroën dealer), niet echt goedkoop dus. Daar staan natuurlijk wel 110.000 km’s tegenover. Vooral de uitgebreide 120.000 beurt hakte er flink in. De overige beurten bleven beperkt tot zo’n € 300 per keer.
En dan de storingen/reparaties:

- Dynamoriem vervangen (km 90.000)
- Stabilisatorstang voor 2 keer vervangen (100.000 en 120.000)
- Voorste veerbollen vervangen (120.000)
- Waterpomp vervangen (120.000)
- Ruitesproeier voor vervangen (135.000)
- Ruitewissermotor achter vervangen (150.000)
- Stang hoogteregelaar gebroken (160.000)

Vooral na de 100.000 km dus regelmatig wat reparaties, echter nooit erg kostbaar (totaal kosten voor bovenstaande lijstje waren € 500).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.