Citroen Xantia Break 1.9 TD SX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.9 TD SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 247.400 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerder geschreven review
Bijna klokje rond (341.000 km)
Ik heb deze auto aangeschaft omdat ik nu bijna twee jaar geleden van baan ben gewisseld en ineens 200km woon-werk verkeer per dag moest gaan doen. Ik had alleen een motor, maar zeker in de winterperiode was dat allesbehalve comfortabel.
Aangezien ik nauwelijks budget had, ben ik in de buurt gaan rondkijken voor een diesel van €1500 - €2000. Ik kwam voornamelijk afgetrapte golfjes tegen. Een proefrit in deze Xantia trok me dus gelijk over de streep. Hij is een stuk ruimer dan een Golf en dankzij de grote zachte stoelen en hydrolische vering erg comfortabel. Ik merkte al snel dat ik de motor alleen nog voor plezierritjes ging gebruiken en een beetje filerijden op de koop toe nam. Het is een ex-lease wagen die altijd in onderhoud is geweest bij een citroen-specialist hier in de buurt, en heeft volgens mij 3 eigenaren
voor mij gehad.
Even wat getalletjes voor onderhoud en verbruik tot nu toe. Met mijn rijgedrag haal ik 1 op 15,7. Ik trek redelijk vlot op, houd me meestal aan de snelheidslimiet en rijd ongeveer 90% snelweg denk ik. Tijdens het onderhoud gedurende de tijd dat ik hem had zijn de volgende dingen gebeurd
km-stand werkzaamheden
247400: nieuwe koppeling en banden (net voor aankoop)
247400: kleine beurt
254500: nieuwe voorruit ivm steenslag
268000: grote beurt, APK, remblokken achter, uitlaatdemper
277000: hydrolische leiding vervangen
284000: kleine beurt, radiator
288000: sloten vervangen, afstandbediening centrale deurvergrendeling
298850: grote beurt
308000: nieuwe voorbanden
314000: kleine beurt, remblokken en schijven voor
325400: grote beurt, APK, stoterstang linksvoor
Op het moment staat hij op ongeveer 341000, dus binnenkort gaat hij weer voor een kleine beurt. Al met al vallen de onderhoudskosten mee. Gezien het kilometrage kan je verwachten dat er af en toe wat versleten is, en ik heb eigenlijk geen vervelende uitvallers gehad.
Alles bij elkaar kost de auto me zo'n 13-15 cent per km (afhankelijk van de
afschrijving, de rest van de kosten heb ik bijgehouden). Dat lijkt me erg netjes voor zo'n oude auto van dit formaat.
Aan de auto is wel te merken dat het niet de jongste is: rondom zitten wat kleine krasjes en deukjes, en het interieur is niet erg spannend. De hoes om de stuurkolom zit een beetje los en de zak achter de passagiersstoel is aan één kant gescheurd. Alles werkt echter naar behoren en de stoelen bieden ook op lange afstand redelijk wat comfort en steun.
De diesel is ook duidelijk van een oudere generatie: je moet goed voorgloeien, en hij is wat beter hoorbaar dan moderne diesels. Een voordeel is dat hij sterk genoeg is om deze toch vrij zware auto moeiteloos met het verkeer mee te laten komen. Bij een inhaalactie in de vijfde versnelling heb ik nooit de neiging om terug te schakelen omdat ik power tekort kom. Het is geen snelheidsmonster, maar daar heb ik deze auto ook niet voor gekocht.
Voorlopig rijd ik er nog met veel plezier in rond.
Kerstkadootje (356.000 km)
Na mijn vorige update staan er ongeveer 15 weken en evenveel duizend km bij de vorige kilometerstand.
In tussentijd heb ik een paar moodswings meegemaakt met de Xantia. Hoewel hij altijd start en me netjes van A naar B brengt, kan je goed merken dat hij wat ouder begint te worden. Hier en daar zijn wat rammeltjes, er wordt wat (voornamelijk LHM/hydrolische) olie verbruikt en alles voelt gewoon een beetje afgeleefd aan.
Een forse tegenvaller half november was dat de auto moeilijk startte, en na een paar dagen helemaal niet meer. Beestje naar de garage gebracht, en ruim een week later was het euvel gevonden: de dieselpomp was overleden. Dat was geen goedkoop geintje, zeker omdat er redelijk wat uren in waren gaan zitten. De garagehouder heeft een groot deel van de uren voor zijn rekening genomen, maar alsnog kon ik ruim € 500 aftikken.
De originele pomp is nu vervangen door een passend gemaakte pomp uit een XM 2.1. Bij het kijken naar de oorzaak kwam de monteur er ook achter dat één van de gloeibougies schuin afgezaagd was, waarschijnlijk omdat hij anders niet paste. Omdat toch het hele blok ongeveer uit elkaar lag, zijn alle bougies maar vervangen. Hierdoor loopt de auto nu wel weer wat soepeler, maar hij rookt ook wat meer als hij koud is of je fors gas geeft.
Zoals de titel aangeeft zit er een kerstkadootje aan te komen. Niet voor de auto, maar voor mij. Na twee jaar trouwe dienst hebben we besloten om een ander werkpaard te nemen. De laatste maanden overheerste het gevoel dat er zo weer wat stuk kon gaan, en de distributieriem is bijna aan vervanging toe. Hoewel hij het nu dus nog prima doet, gaat hij bij een andere eigenaar verder.
De volgende is iets aangekleder en nieuwer: een Fiat Stilo MW 1.9 JTD. Over een tijdje zal ik hier ook een review van gaan bijhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.