Citroën Xantia 2.0i SX (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 2.0i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 227.000 km |
KM-stand laatst | 300.000 km |
ERVARINGEN
- 300.000 km
[b]Zie update onderaan de pagina[/b]
Voor mijn werk moest ik snel een auto kopen. Ik zou redelijk wat kilometers gaan rijden. Als kind toonde ik al bijzonder veel interesse in het merk Citroën. Zodoende kwam ik uit bij de plaatselijke Citroën dealer. Daar stond een zwarte Xantia 2.0i 8-klepper. De prijs was goed. De kilometerstand echter vrij hoog. Navraag bij de verkoper wees uit dat de vorige (2e) eigenaar in korte tijd een slordige ton op de teller heeft gezet (naar alle waarschijnlijkheid snelweg kilometers). De onderhoudshistorie was bij de dealer bekend.
Na proef te hebben gereden was ik min of meer al verkocht. Toen ik met de verkoper een scherpere prijs overeen kon komen was de keuze snel gemaakt. Verkocht!
Ondanks de scherpe prijs is de auto netjes afgeleverd. Met verse apk, waarvoor sommige zaken nog vervangen moesten worden. Erg netjes.
Nu ben ik twee jaar en 62.000 km verder en ik kan alleen maar zeggen dat ik erg tevreden ben over de auto. Het rijgenot wordt onder andere bepaald door het veerkarakter. Het bekende hydractive II veersysteem werkt erg goed. Met dit systeem is een gulden middenweg gevonden. Niet ’te’ week waardoor de auto niet extreem gaat hangen in bochten en goed op de weg ligt. Maar zeer zeker niet stug. Riggels en hobbels worden gladgestreken. (je moet zo nu en dan eens in een auto rijden met ’normale’ vering om je weer te realiseren hoe fijn het systeem van de Xantia is)
Verder is dit type motor lekker rustig en stil. Alleen bij flink accelereren laat de motor zich goed horen. Daarnaast heb je weinig last van wind/rijgeluiden.
Wat mij ook heel goed bevalt is de ’stevigheid’ van het interieur. Dit is bij Franse auto’s (o.a) vaak anders (geweest). Echter het dash van de Xant voelt heel solide aan. Op slecht wegdek hoor je dan ook weinig rammeltjes en/of kraakjes.
De stoelen zitten goed, echter de zitting is wat aan de korte kant voor mensen van mijn lengte (1.93).
PROBLEMEN
- 300.000 km
Na enkele weken heb ik het veersysteem een onderhoudsbeurt laten geven door Citroën specialist Renard. Dit omdat ik van mening was dat de achterzijde van de auto ietwat slap was geveerd, waardoor bij het optrekken mijn koplampen in sommige gevallen het tegenmoetkomende verkeer konden hinderen.
Nadat alle bollen waren vernieuwd en de olie was ververst (€ 300,-) was de vering weer perfect.
Dit alles was niet noodzakelijk, maar een investering in het rijgenot.
Aan het einde van het eerste jaar rijden lichtte het ABS controle lampje steeds (vaker) op. Resultaat hiervan was dat de ABS niet werkte als het lampje brandde. De auto remde gewoon goed, het was dus niet gevaarlijk, echter wel irritant, omdat de ABS er wel op zit!
Voor de APK diende dit euvel (bekend bij veel Xantia rijders) echter wel verholpen te worden. Twee van de vier ABS sensoren moesten vervangen worden. Per stuk koste dat € 150,- Verder zat er een scheur in het inlaatspruitstuk, dit is gelast voor een schamele € 25,-
Direct had ik de voorbanden laten vervangen (€ 280,-), olie bijgevuld (€ 30,-) en de ruitenwisserbladen vervangen (€ 45,-)
Al met al voor een jaar rijden (ong. 30.000 km) een ’nette’ rekening!
Ten tijde van schrijven (24-01-2008) nog steeds geen problemen. Enige wat mij minder beviel is de werking van de hydrauliek tijdens de vorst. Als ik wegreed werkte de stuurbekrachting de eerste kilometer niet optimaal. Dan merk je dat het veersysteem gekoppeld is aan remmen en sturen, en dat sturen het ondergeschikte onderdeel is. Remmen deden het gewoon goed.
Punt van aandacht zal nu worden de overige twee ABS sensoren.
Als de auto de komende APK keuring ’overleeft’ laat ik de airco bijvullen/herstellen en hoop ik zonder problemen de auto door de 300.000 km grens te sturen.
04-2008
De auto is APK-gekeurd. Hieronder een opsomming van de werkzaamheden:
- vervangen van de einddemper
- vervangen van de handrem-buitenkabel
- ’los’ maken van de remmen vóór
Zoals u ziet, een nette, korte lijst. De Xantia kan er weer voor een jaar tegenaan!
[b]UPDATE 22-10-2008[/b]
Het is zover. Ik ga afscheid nemen van mijn Xantia. Na drie jaar trouwe dienst (welliswaar met \'karakter\') ruil ik hem in voor een Peugeot 206 sw HDi uit 2006. Vanwege mijn nieuwe baan schiet mijn jaarkilometrage omhoog naar ongeveer 45.000 km. Aangezien mijn Xantia gemiddeld 1 op 11 rijdt op benzine, en de 300dkm heeft aangestipt is het niet wijs om er in door te rijden. De auto begint nu nukken te vertonen.
Het enige onderhoud wat ik er na de APK aan heb gehad is de accu. Het toerental was daarvoor wat aan het kwakkelen. Maar de motor bleef altijd lopen.
Het waren drie fijne autojaren. Zal het karakter gaan missen. En ik \"dank\" de auto voor de vele \"probleemloze\" kilometers.
END.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.