Citroën Xantia 2.0i 16V (1999)

autoreview

Citroen Xantia
Citroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen Xantia - interieurCitroen Xantia - interieur

Signalement

UitvoeringXantia 2.0i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf109.624 km
KM-stand laatst111.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 111.000 km

Misschien ben ik wat ál te vroeg met mijn lofzang op deze auto, maar na de verschrikking van 3 maanden met narigheid rondrijden in een Daihatsu Charade 1.0, is het rijden in deze Xantia 2.0 een féést!

Tot dusver probleemloos rondgereden (tsja, wat kan er in 1400 km gebeuren...) Al waaide tijdens de harde storm en een onoplettend moment wél het portier uit mijn handen, een tikje tegen een paaltje en de stootstrip op de grond... Ach.

Verbruik tot nu toe 1 op 11. Dat zal hopelijk iets zakken als ik meer snelwegkilometers maak (nu vaak ritjes van 30 tot 120 km). Groot voordeel is de mijns inziens ultralage aanschafprijs (4000 eur), op voorwaarde uiteraard dat ik de auto dan ook zelf op rijd. Lijkt me geen straf met pas 111.000 km op de teller!

Als ik een paar duizend km’s erbij heb gereden pas ik de review uiteraard aan!

Na ruim 2,5 jaar en 55.000 km verder kan ik niet anders concluderen dan dat de Xant een prachtautomobiel is voor weinig. Destijds gekocht voor € 4000 (maar dat was ook wel een mazzeltje), heb ik er in die 2,5 jaar tijd zegge en schrijve € 250 aan \"onderhoud\" aan gehad. Die € 250 is namelijk inclusief 2 APK keuringen.

De auto verbruikt géén olie, start en rijdt perfect, verbruikt 1 op 11,5 (euro) bij een mix van Amsterdamse km en snelwegkilometers. Moeiteloos brengt de auto je met 170 km/uur,zwaar beladen met kinderen en campingspullen naar de Cote d\'Azur. Géén electronische narigheid, het enige euvel was een snel achter elkaar doorgebrande rechterkoplamp. En de ruitewisser moest worden vervangen. De kosten niet. O ja: mijn dochtertje maakte de autosleutel incl. afstandbediening zoek....Een normale sleutel kostte geloof ik € 60.

Dat je niet geweldig de bink uithangt daar met een 9 jaar oude Xant....vooruit dan maar. Ik lach me helemaal mal met deze prachtige Gran Turismo.

Maarrr het bloed kruipt! Een C5 overwegen? Een Renault Vel Satis wellicht? Natuurlijk moet ik de prachtige Xant gewoon door blijven rijden. Goedkoper dan tot nu toe kan denk ik niet.Maar ja, als straks een derde kindje zich aandient...

Iedereen die een ruime gezinsauto zoekt raadt ik de 2.0 16V Xantia aan!

PROBLEMEN

  • 111.000 km

(Door overmacht) stootstrip linkerportier eraf gestoten, gratis vastgemaakt bij APK
Rechter koplamp 2x doorgebrand
Ruitewisser
Barst in voorruit (Maar komt wel door APK)

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens