Citroën Xantia 2.0i 16V (1999)

Citroen Xantia
Citroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen XantiaCitroen Xantia - interieurCitroen Xantia - interieur

UitvoeringXantia 2.0i 16V
Bouwjaar1999

Misschien ben ik wat ál te vroeg met mijn lofzang op deze auto, maar na de verschrikking van 3 maanden met narigheid rondrijden in een Daihatsu Charade 1.0, is het rijden in deze Xantia 2.0 een féést!

Tot dusver probleemloos rondgereden (tsja, wat kan er in 1400 km gebeuren...) Al waaide tijdens de harde storm en een onoplettend moment wél het portier uit mijn handen, een tikje tegen een paaltje en de stootstrip op de grond... Ach.

Verbruik tot nu toe 1 op 11. Dat zal hopelijk iets zakken als ik meer snelwegkilometers maak (nu vaak ritjes van 30 tot 120 km). Groot voordeel is de mijns inziens ultralage aanschafprijs (4000 eur), op voorwaarde uiteraard dat ik de auto dan ook zelf op rijd. Lijkt me geen straf met pas 111.000 km op de teller!

Als ik een paar duizend km’s erbij heb gereden pas ik de review uiteraard aan!

Na ruim 2,5 jaar en 55.000 km verder kan ik niet anders concluderen dan dat de Xant een prachtautomobiel is voor weinig. Destijds gekocht voor € 4000 (maar dat was ook wel een mazzeltje), heb ik er in die 2,5 jaar tijd zegge en schrijve € 250 aan \"onderhoud\" aan gehad. Die € 250 is namelijk inclusief 2 APK keuringen.

De auto verbruikt géén olie, start en rijdt perfect, verbruikt 1 op 11,5 (euro) bij een mix van Amsterdamse km en snelwegkilometers. Moeiteloos brengt de auto je met 170 km/uur,zwaar beladen met kinderen en campingspullen naar de Cote d\'Azur. Géén electronische narigheid, het enige euvel was een snel achter elkaar doorgebrande rechterkoplamp. En de ruitewisser moest worden vervangen. De kosten niet. O ja: mijn dochtertje maakte de autosleutel incl. afstandbediening zoek....Een normale sleutel kostte geloof ik € 60.

Dat je niet geweldig de bink uithangt daar met een 9 jaar oude Xant....vooruit dan maar. Ik lach me helemaal mal met deze prachtige Gran Turismo.

Maarrr het bloed kruipt! Een C5 overwegen? Een Renault Vel Satis wellicht? Natuurlijk moet ik de prachtige Xant gewoon door blijven rijden. Goedkoper dan tot nu toe kan denk ik niet.Maar ja, als straks een derde kindje zich aandient...

Iedereen die een ruime gezinsauto zoekt raadt ik de 2.0 16V Xantia aan!

(Door overmacht) stootstrip linkerportier eraf gestoten, gratis vastgemaakt bij APK
Rechter koplamp 2x doorgebrand
Ruitewisser
Barst in voorruit (Maar komt wel door APK)