Citroën Xantia 2.0i 16V (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 2.0i 16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 75.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wat Bevalt eraan een Xantia:
De Xantia II is vooral stiller geworden tov de Xantia I ,en alle kleine probleempjes zijn zo goed als opgelost. Citroën staat erom bekende modellen aan het eind van hun leven (net voor de opvolger de C5) volledig in orde te hebben, en dit is te merken aan mijn Xantia II, er gaat eigenlijk niets mis, een erg betrouwbare, comfortabele en ondergewaardeerde auto. Dit heeft het prettige effect dat je er 2de hands voordelig aan kunt komen!!
De Xantia II is een comfortabele reisauto, zeker in combinatie met een automaat, erg relaxed!
Ondanks de combinatie van automaat en 2.0i 16V(135 PK) motor erg zuinig, gemiddeld zo"n 1 op 12 en dit met een zeer pittige rijstijl.De automaat(al-4 fuzzy-logic) heeft 4 versnellingen, is zelfdenkend en onthoudt de rijstijl v/d bestuurder om zich zo aan te passen aan de omstandigheden v/d weg (snelheid/stuuruitslag/helling of vlakke weg/gladde weg, etc) en behoefte v/d bestuurder. Overschakelen gaat erg vloeiend en de kickdown wanneer gewenst kost geen enkele moeite. Het comfort is uitstekend mede dankzij het bekende veersysteem natuurlijk. Tevens is dit veersysteem qua onderhoud erg vriendelijk in gebruik,af en toe een check-up is voldoende(om de 60 á 80 D.KM) ,en mochten de veerbollen qua druk zijn afgenomen kost het je kop niet om ze te laten vullen ,dit in tegenstelling tot conventionele vering wat aardig in de papieren kan gaan lopen mocht er iets aan mankeren.De 205/60/15 Michelin Energy banden icm het veersysteem en goede besturing (niet te licht,en communicatief)zorgen voor een uitstekende wegligging, drempels zijn er niet of nauwelijks en de snelweg wordt gladgestreken. Enige uitzondering hierop zijn de dwarsrichels op de snelweg deze worden heel soms met een doffe klap doorgeven, voelen doe je ze nog steeds niet maar het is jammer dit te horen (gelukkig zelden het geval en een bekend en ongevaarlijke kwaal). Mocht je te hard de bocht in sturen gaat dit gepaard met het wegglijden van de voorkant niet echt ernstig en zeker geen onveilig gedrag en gemakkelijk te corrigeren(De voorkant is relatief zwaar, waardoor deze misschien wat heftiger glijdt dan bij andere auto´s, daarentegen ligt de bochtsnelheid een stuk hoger dan gemiddeld en gaat het zelden te hard, even van auto verwisselen brengt je dan weer terug naar de realiteit, niet iedere auto kan zo ongegeneerd hard door de bocht!). Motorlawaai is beperkt maar kan beter als ik dit vergelijk met andere auto´s, andere rijgeluiden (oa wind) zijn beperkt en worden mooi buitengesloten. De stoelen bieden voldoende steun al kan ook dit onderdeel net even beter ,met name de zitting is aan de korte kant,niet vervelend wel jammer. Neemt niet weg dat je nooit vermoeid uit de auto stapt en dat is erg prettig als je een keer ver weg moet! Standaard op deze 16V-automaat zijn oa: elec.ramen voor + elec. rechterbuitenspiegel, ABS, 2x airbag, Airco/ECC, c.v met a.b. Opties op deze 16V-automaat zijn Park-distance control (erg handig en werkt perfect, zonder deze hulp is de achterkant v/d auto ietwat onoverzichtelijk), 15 inch-lichtmetaal met 205/60/15 ipv 185/65/15, electrisch schuif/kantel-dak,mistlampen, comfort pakket, en nog wat kleine dingen, kortom meer dan genoeg, alleen kies ik de volgende keer een Exclusive mocht er nog een Xantia komen omdat er dan niets meer te wensen overblijft.
Conclusie:
Een echte aanrader ,voordelig in aanschaf, onderhoud en verzekering. Nadeel is natuurlijk de restwaarde, deze is wat minder maar dat maakt de auto ruimschoots goed met o.a uitstekend comfort, ruimte en wegligging. De auto ziet er ondanks zijn leeftijd nog niet echt gedatteerd uit, en is natuurlijk erg betrouwbaar, ook niet onbelangrijk!
PROBLEMEN
Behalve regulier onderhoud (100.000 km beurt + apk) heeft alleen mijn rechterachterdeur geweigerd om op slot te gaan(en weer open) met de centrale vergrendeling, dit heeft de dealer kosteloos gerepareerd en sindsdien geen last meer van gehad.
Bij 110.000 KM alle 4 de banden vervangen + balanceren en uitlijnen (uitlijnen niet echt nodig maar geen overbodige luxe na 110.000 KM). Verder geen garage bezoeken nodig geweest, starten en lopen... geen problemen dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren