Citroën Xantia 1.8i SX (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 1.8i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 191.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
ERVARINGEN
- 197.000 km
M’n laatste BX was aan de keuring toe en dat zou naar mijn inzicht meer kosten opleveren dan de aanschaf van weer een goedkope Citroen occasion. Allereerst zocht ik een goedkope doch goede BX. Maar die zijn tweedehands thans minstens zo prijzig (of goedkoop) als een Xantia. Al zoekende op het internet daarom mij steeds meer gericht op de Xantia. Na een week of twee vond ik een Xantia 1.8i SX. Na een korte proefrit vol overtuiging besloten mijn huidige auto aan te schaffen.
Dit is mijn eerste Xantia, na onder meer drie Citroëns van het type BX en één van het type XM te hebben gereden. Ik ben er dik tevreden over. Het is een dijk van een auto. De kilometerstand bij aanschaf ruim 191.000. Op dit moment is de stand 194.000. De auto is goed onderhouden. Veerbollen zijn op druk hetgeen zorgt voor een veercomfort welk volgens mij alleen in een Citroën kan worden ervaren. Als een vorst over de weg en verkeersdrempels worden opeens een lachertje. Lichtsturend door de uitstekende stuurbekrachtiging rijd ik eigenlijk met hetzelfde gevoel als ooit in veel duurdere en jongere occasions van diverse merken.
Het interieur van mijn Xantia is onberispelijk. Lichte bekleding die als nieuw oogt. Een klapraampje in het dak, lekvrij en dus bruikbaar. Elektrisch bedienbare ramen in de voorportieren en elektrische spiegels, stuurbekrachtiging. Ik rijd als nieuw in een auto van 500 euro! Exterieur slechts lichte gebruikssporen. Hier en daar een krasje, volstrekt logisch als je al 14 jaar langs de straat staat. Volgende week rijd ik er mee naar mijn vakantiebestemming. Een rit van 1000 km en terug. Natuurlijk nog wat kilometers rond het vakantieadres. Waarschijnlijk in totaal zo’n 3000 km af te leggen in de komende vier weken. Nadien zal ik een update plaatsen met foto’s. Ben benieuwd of dit oude autootje het allemaal volhoudt. Maar ik ben vol vertrouwen.
Nu al kan ik zeggen dat de Xantia een heerlijke auto is. De auto is lekker snel als het moet. Maar ik houd rekening met de leeftijd en rijd er vrijwel altijd maximaal 120 km/u mee. Het verbruik tot nu toe 1 op 13,3 zal naar mijn inschatting aanmerkelijk zuiniger uitvallen als ik naar m’n vakantiebestemming rijd in de nacht zonder files. Hij lust wat olie maar niet meer dan een litertje op 2000 km. Alleszins acceptabel.
Update 20-08-2008
De vakantie zit er inmiddels op. Gedurende 3000 km\'s hebben zich absoluut geen problemen voorgedaan. De vakantiekilometers hebben mij ruimschoots de gelegenheid gegeven de auto goed te leren kennen en beoordelen. Naar mijn mening is de Xantia een uitstekende auto. Op de duitse autobahn kan hij uitstekend mee met het verkeer. Ik had mij voorgenomen niet te veel bagage mee te nemen. Maar ja, met drie kleine kinderen, en een vrouw die denkt dat ze twee maanden weg gaat in plaats van twee weken, zat de kofferbak binnen de kortste keren mudvol. Tijdens het rijden met een Xantia merk je nauwelijk of je volbeladen bent of niet. Nou scheelt het wel dat wij allemaal vrij licht zijn zodat de kilo\'s binnen de perken blijven. Ik heb gewoon rustig gereden met snelheden tussen 110 en 130 tijdens de nachtelijke uren, daarom geen last van files of hitte.
Onze vakantie brachten wij door in Polen. Het is waarschijnlijk wel bekend dat de wegen daar een stuk slechter zijn dan in Nederland. Voor de Xantia geen probleem. Wanneer andere automobilisten in hun koets bijna met het hoofd tegen het plavond hobbelen zit je in je Xantia nog heerlijk vast in je zetel. De vering verwerkt de ellendige staat van de wegen bijna vlekkeloos. Alleen op zandwegen met veel kuilen en ribbels viel het comfort mij wat tegen.
In mijn Xantia werkt de techniek uitstekend en in het interieur zijn geen kraakjes of iets dergelijks te horen. Wat een dijk van een auto. Ik ben er dan ook nog erg blij mee. Het olieverbruik is niet buitensporig en inderdaad een litertje op 2000 km gebleken. Volgens de handleiding van de auto is dit zeer zeker binnen de perken.
Mankeert er dan helemaal niets aan deze auto die ik voor 500 euro aanschafte? Euhh...jawel, het lampje van het digitale klokje brandt niet. En het lampje van de asbak en aansteker doet het ook niet. Had dit al geconstateerd voor vertrek naar de vakantiebestemming maar het is er niet van gekomen om te onderzoeken hoe ik deze lampjes zelf kan vervangen. Tips uiteraard welkom!
Al met al is de Xantia naar mijn mening een goede en fijne auto die ik iedereen kan aanraden. Je rijdt als een vorst op de weg en ze zijn voordeling in de aanschaf. Uiteraard wel goed letten op de historie van de wagen en de staat van de techniek.
Update 12-10-2008
Half september de Xantia laten keuren voor de apk. Was eigenlijk nog niet nodig want het hoefde pas tegen eind oktober. Maar ik dacht, laat ik maar op tijd zijn want dan heb ik nog alle tijd om eventuele afkeurpunten aan te (laten) pakken. Tot mijn genoegen mankeerde er niets aan de Xantia en had ik direct het keuringsbewijs te pakken tot bijna november 2009. Ik ben meer dan overtuigd van de degelijkheid van een Xantia. Inmiddels ruim 9000 km met deze auto afgelegd.
PROBLEMEN
- 197.000 km
Tot nu toe geen enkel probleem. Wel klinkt de motor met name in koude toestand wat rouwig en daarbij vraag ik mij soms af of ik niet in een auto met dieselmotor zit. Nokkenas? Koolstoffiler welk iets lawaaierig is?
Update 12-10-2008
De motor klinkt nog steeds erg rouwig, vooral direct na het starten. Daarnaast olieverbruik van een liter op 2000 km. Dat laatste is natuurlijk te verhelpen met de juiste reparatie. Echter gezien de aanschafprijs van de auto is dat economisch niet aan te raden. De twee kapotte lampjes (asbak en klok) nog niet vervangen.
Verkocht
- 226.000 km
Update 17-05-2012
Een tijdje mijn reviews niet bijgehouden. Zal nu weer eens bijwerken.
De geweldige Xantia is door mij inmiddels (juni 2010) verkocht met een kilometerstand op de klok van 226000. Derhalve heb ik er ruim 35000 km mee gereden zonder abnormale kosten en zonder dat de auto mij ooit heeft laten staan. Gekocht voor 500, verkocht voor 400 aan een hele enthousiaste nieuwe eigenaar. Dus voor 100 euro 35000 kilometer gereden.
Ga nu dadelijk m'n Xantia Break voorstellen in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.