Citroën Xantia 1.8i 16V (1998)

autoreview

Citroën Xantia 1.8i 16V (1998)

Signalement

UitvoeringXantia 1.8i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst415.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 415.000 km

Uiterlijk
Auto is iets verlaagd. Dit maakt haar i.c.m. de mistlampen voor, in de kleur (donkerblauw) meegespoten bumpers, LM-velgen, achterspoiler en een maatje bredere banden tot een sportief-chique verschijning. Tijdloos model.

Motor
De 1.8i 16V-motor voldoet gewoon goed in het dagelijkse verkeer. Daarnaast is ie aardig zuinig. Op gas ligt het gemiddelde verbruik op 1 op 10,5 tot 1 op 11. Op lange afstanden is 1 op 12 zeker haalbaar. Motor beschikt ook over uithoudingsvermogen, getuige het bij 360.000km gemeten olieverbruik van 1 liter op 15.000km en de kort daarna uitgevoerde compressietest waaruit bleek dat de motor nog in goede conditie verkeert.

Vering/weggedrag
Het hydropneumatische veersysteem zorgt, zoals je van een Citroën mag verwachten, voor een comfortabel weggedrag. De steeds talrijker wordende drempels, voor menig automobilist een bron van ergernis, worden zonder problemen genomen en langere oneffenheden worden probleemloos gladgestreken. Betekent overigens niet dat het in bochten behelpen is. Het fabeltje dat het veersysteem onderhoudsgevoeliger is dan een conventionele vering gaat ook hier niet op: iedere 2 jaar/80.000km LHM-olie vervangen en om de 4 jaar veerbollen controle. Verder geen onkosten aan gehad.

Ruimte
Met m`n 1.86m. heb ik voorin voldoende ruimte voor hoofd en benen. Stoelen zitten goed, al merk ik op lange ritten na een paar uur rijden dat de zitting voor optimale ondersteuning een centimeter of wat tekort schiet. Achterin is de beenruimte OK, hoofdruimte is krap aan: mijn kruin schampt (net) het plafond. De kofferruimte is ruimbemeten; gastank neemt wel wat ruimte in beslag, vind ik echter niet zo dramatisch.

Uitrusting
De 1e eigenaar (lease-rijder) heeft de auto laten voorzien van een aantal aangename, comfortverhogende zaken, zoals centrale vergrendeling met afstandsbediening, electr. ramen en spiegels, middenarmsteun voor en achter en een regensensor.

LPG
Zoals vermeld rijdt de auto op LPG en dat gebeurt tot op heden volstrekt probleemloos. Behoudens een enkel schokje bij koude motor merk je geen verschil met een vergelijkbare benzine-uitvoering. De beperkte actieradius is een minpunt, daarentegen kun je wel relatief goedkoop tanken en kilometers maken.

PROBLEMEN

  • 415.000 km

Bij km.stand 302.000 kreeg de auto last van startproblemen (niet LPG-gerelateerd). Direct na het aanslaan sloeg de motor weer af wegens te laag stationair toerental. Vervanging van stappenmotor en MAP-sensor losten dit probleem op.

Auto krijgt normaal onderhoud volgens schema van de fabrikant. Op een enkele uitzondering na zijn alleen de gebruikelijke slijtage-onderdelen vervangen.
De meest prijzige of opvallende zaken hierbij:
- ABS-sensor
- banden: Na een tijdelijke uitstap naar Koreaanse banden ben ik weer terug bij Michelin. Vanaf km-stand 378.000 liggen er Falken ZE912 banden onder; kijken hoe dat bevalt.
- condensator v/d airco
- stappenmotor MAP-sensor
- verdamper/injector (LPG)
- distributieriem/spanrollen/waterpomp (360.000km)
- koppelingskabel geknapt (408.000km)

Conclusie: mechanisch gezien uitstekend, op electronicavlak een enkele steek laten vallen en ondanks de geknapte koppelingskabel 3 maanden voor inruil kijk ik tevreden terug op dik 7 jaar Xantia.

Ingeruild

  • 415.000 km

Eind oktober 2009 heb ik de auto na dik 7 jaar ingeruild op een XM.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.