Citroën Saxo 1.6i VTR (1997)

autoreview

Citroën Saxo 1.6i VTR (1997)

Signalement

UitvoeringSaxo 1.6i VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf184.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saxo op LPG

Toen de Citroen Saxo (phase1) uitkwam kreeg het model nogal wat kritiek over het sobere uiterlijk. De VTR en VTS maken op dit punt een hoop goed. De bodykit is dan ook niet overbodig. Ik zocht een lichte auto in verband met de wegenbelasting en de compacte en sportieve uitstraling binnen 950 kg was dan ook de reden om op zoek te gaan naar een Saxo. Met resultaat!

Goedkoop!
LPG is ideaal in deze auto. Zuinig rijden is er niet bij. Ik rij 1 op 10 en dat valt best tegen voor zo'n lichte auto. De kosten voor het tanken is ondanks het verbruik nog steeds niets.
Door zijn gewicht is de wegenbelasting bijna te verwaarlozen.

Gebreken!
Ondanks de vele kilometers en LPG installatie, wat meestal toch wat meer onderhoud vraagt, zijn er geen grote problemen. Ik heb met de Saxo nu 20.000KM gereden zonder grote reparaties.
Voordelen!
- De stoelen zitten best comfortabel voor een langere reis. Helemaal in vergelijking met de Ibiza hiervoor.
- Zoals gezegt: Goedkoop.

Nadelen?
Zijn er dan wel nadelen? Eigenlijk niet. Je krijgt waarvoor je betaald. Maar er zijn wel wat mindere punten te noemen:
- Het interieur is niet spectaculair. Veel kunststof. En een lelijk stuur waar je liever niet je handen op legt. De wijzerplaten zijn mij te donker. Een niet te definieren kleur.
- Rijcomfort is in verhouding best goed, maar het blijft een kleine stoterige auto.
- Zo nu en dan de olie bijvullen wordt noodzakelijk. Meer dan voorheen.
- De bodykit begint een beetje los te raken van de carrosserie op sommige punten.
- Weinig kofferbakruimte(Gastank en subwoofer dragen niet bij aan de oplossing)
- Geen Stuurverstelling. Ik ben 1.90 en voor mij mag het stuur wel meer naar me toe.

Kortom!
Een topauto. Het liefst wil ik nu wat meer comfort, maar de maandelijkse uitgave aan deze auto zijn zo laag dat ik dat beetje meer comfort zo lang mogelijk wil uitstellen.

Update 27-08-09:
Nu heb ik er 30.000 in totaal mee gereden. Voorveer is geknapt. Het stuur bonkt met het heen en weer sturen. Waarschijnlijk een fuseekogel of stabilisatorstang. Verder perfect.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.