Citroën Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business (2014) #13
autoreview

Signalement
Uitvoering | Grand C4 Picasso e-HDi 115 Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 140.524 km |
Comfort met een grote C
- 140.524 km
Inmiddels zo'n 3,5 jaar onderweg met deze Grand C4 Picasso en de ervaringen zijn overwegend (zeer) positief. Vering en demping zijn souverein, algeheel geluidsniveau in de auto is prettig laag en dat samen zorgt ervoor dat lange afstanden fluitend worden afgelegd. Handelbaarheid van deze toch forse wagen in stadsverkeer is verrassend goed te noemen (ook inparkeren in nauwe plekjes gaat prima), maar wel is het zo dat de 115pk dieselmotor bij lage toeren traag van zijn plek komt. Dit kan bij veel optrekken en afremmen in de stad enigszins vermoeiend zijn. Als we het dan toch over de motor hebben: rustige loop (ook in koude toestand) en zeer stil. Vooral op de snelweg in 6 tussen 110 en 130 heerlijk soepel en voldoende krachtig. Dat is sowieso het geval voor deze motor (ik rijd 80% van de tijd alleen), maar in bergachtig buitenland met meer bagage zitten snelle inhaalmanoeuvres er niet in en loop de motor qua power tegen zijn grenzen aan. Weet het, anticipeer en geen centje pijn, maar wil je af en toe profiteren van wat extra power ga dan voor de 150pk versie. Tot slot nog wat op- en aanmerkingen: positief: wegligging en algeheel comfort, prettige motor, ruimte (!), design, stoelen (veel gelezen over te korte zittingen, niets van gemerkt); negatief: hakerige versnellingsbak (goed mee te leven, maar als je beter weet...), navigatie (onduidelijke kleurstelling, rijbaanindicatie lachwekkend - indien route rechtdoor pijltjesaanduiding naar links, etc.), ruitenwissers (werken onvoldoende, zelfs na veelvuldige vervanging). Geen noemenswaardige storingen dusver, wel is het een lease-auto waardoor je misschien wat minder ontvankelijk voor de exacte kosten bent. Aantal zaken zijn in de loop van de tijd vervangen (koppeling, remschijven), maar voor zover bekend niets abnormaals voor deze kilometerstand en intensief gebruik (regelmatig volle bepakking en vouwwagen naar Spanje, etc.). Al met al een volstrekte aanrader en met een beetje pijn in het hart neem ik over een aantal maanden afscheid van deze stijlvolle Fransoos. Opvolger is bekend en inmiddels besteld. Vanwege diverse redenen geen Citroën dit keer (en diesel wordt ingeruild voor benzine): een Seat Ateca 1.4 TSI Business Excellence DSG-7. Benieuwd hoe die ervaring gaat uitpakken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.