Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Shine (2017)

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso
Citroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 PicassoCitroen Grand C4 Picasso

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 120 Shine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst32.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alles zit er op en werkt

  • 380 km

Vorige jaar mijn c4 grand picasso HDI150 achtergelaten bij mijn vorige werkgever, nu na 4 maanden wachten is mijn nieuwe C4 grand Picasso binnen in de kleur Sable.

Door de nieuwe zilvergrijze dakbogen vind ik de lichte kleur mooier dan de donkere kleuren. Ik moet zeggen dat ik de facelift erg geslaagd vind. Exterieur is prima zo, maar vooral interieur (en dan met name het infotainment) is er erg op vooruit gegaan. De nieuwe navigatie van Tom Tom is een genot. Zeer snel en actueel, dit was in de vorige af en toe wel eens anders (de navigatie van de (nieuwe)Touran was trouwens helemaal dramatisch). De apple carplay is een aardige nieuwe feature, vooral het gebruik van Spotify is een stuk simpeler geworden.

Al met al erg blij de eerste kilometers, de 120HDI in vergelijking met de 150HDI is erg prima, de automaat werkt erg goed en het vermogen is, in vergelijking met de 150HDI, meer dan voldoende.

Opties: glazen panoramadak

Binnenkort meer

Kleine tankinhoud

  • 700 km

Na een eerste tankbeurt (gemiddeld verbruik 1:15) toch een tegenvaller kunnen vinden. Ik weet even niet meer of het ook bij mijn vorige C4GP was, het betreft de tankinhoud. Met nog 40 kilometer reserve kon ik niet meer dan 40 liter tanken. Iets om rekening mee te houden. Verder nog erg tevreden.

Het glazen dak is fantastisch, geeft veel licht en ruimtelijkheid. Een volgende keer, onafhankelijk welke auto, bestel ik dit echter niet meer. Vooral nu met de zonnige dagen moet het scherm vaak dicht. Een voordeel van het glazen dak in de C4GP is wel dat de passagiers geen last hebben mbt minder hoofdruimte.

Rectificatie mbt tankinhoud

  • 3.000 km

In de vorige update was te lezen dat de tankinhoud erg klein was, dit was echter foutief. Er zit inderdaad een tank in van ongeveer 55 liter, nog niet al te groot maar is mee te leven. Na 3000 kilometer rij ik ongeveer 1:15,5. Dit is een combinatie van snelweg en kortere afstanden, ik moet wel zeggen dat ik een stevige rijder ben dus het kan absoluut zuiniger als je wat voorzichtiger bent met het gaspedaal.
Tot op heden nog steeds erg tevreden over de auto, het zonnedak is een aardige gadget maar de toegevoegde waarde is er eigenlijk alleen voor de kinderen. Voorin heb je al zeeën van ruimte met de ver doorlopende voorruit.
Wat wel opvalt is dat de auto na de facelift steviger is afgeveerd lijkt het, ook is er een ander stuurwiel geplaatst met minder opties. Hiervoor moet ik nog terug naar de dealer, ik was in de veronderstelling dat de Shine uitvoering hetzelfde multifunctionele stuur had als voor de facelift.
De looks ben ik wel blij mee, krijg veel reacties over de kleur. Dit maakt de auto, naar mijn mening, toch net iets bijzonderder dan de standaard grijze uitvoeringen.
Indien er veranderingen zijn laat ik dit weten op deze review.

Heerlijke auto zonder storingen

  • 15.000 km

Inmiddels ruim 15.000 kilometer gereden, nog steeds ben ik erg tevreden over de auto. Mijn vorige c4 GP had 150 PK dus behoorlijk meer vermogen. Ik moet nu zeggen, na het eerste half jaar, tuurlijk heb ik nu minder vermogen maar deze motor in combinatie met de automaat is zeer prima, ik kom eigenlijk nooit vermogen tekort.

Afgelopen zomer hebben we een kleine 5.000 kilometer gereden met de auto mbt de vakantie in Italië. Inclusief vouwwagen erachter, veel bergen etc. viel het verbruik mij mee, gemiddeld 1:15,2. Overall gemiddelde is 1:15,8.

Alles werkt in de auto, vroegere citroëns die ik heb gehad hadden nog wel een last van signalerings lampjes die spontaan gingen branden. De huidige auto is volledig storingsvrij. Al met al dus nog steeds erg tevreden en zeker een aanrader als je op zoek bent naar een 7-zitter.

Vergeleken met de Touran die ik tijdelijk reed voordat de Citroen werd geleverd is de Citroen een veel beter uitgeruste en fijner rijdende auto voor minder geld. Vooral in de Shine uitvoering kom je niets te kort. Indien ik opnieuw zou bestellen zou ik echter wel de business uitvoering bestellen, met een paar opties zit je al snel op het Shine niveau maar ben je minder geld kwijt. Het open dak is een optie die echt iets toevoegt, op het moment dat de zon te fel schijnt doe ik het doek eronder dicht, voordeel is dan altijd nog dat er wel licht doorheen komt (niet te veel) zodat je het gevoel houd dat je in een hele lichte auto aan het rijden bent.

Ruim een jaar verder

  • 32.000 km

Ik rij nu ruim een jaar in de C4 GP shine. Nog steeds ben ik erg tevreden over de auto. Geen enkele storingen of andere zaken. De ruimte en comfort vind ik nog steeds een van de betere punten.
Afgelopen beurt was er dus ook niets noemenswaardig te melden. Normaliter moet de adblue een jaar danwel tot 25.000 mee gaan, helaas heb ik dat niet gered, 5000 kilometer voor de beurt gaf de boordcomputer aan dat het bijgevuld moest worden. De garage heeft dit snel opgelost.
Gemiddeld gebruik is ongeveer 1 op 16. Dit is niet overdreven zuinig maar dat is mijn rijstijl ook niet. De motor in combinatie met de automaat is erg fijn en soepel, af en toe lijkt de automaat even te blijven hangen maar met de flippers tik je hem makkelijk een versnelling omhoog. trekkracht is ruim voldoende voorradig caravan, vouwwagen of kar is geen probleem.

Wat is er dan niet goed? Eigenlijk is alles goed, 1 puntje, het handsfree openen van de achterklep werkt in combinatie met de afneembare trekhaak niet goed. Ik zou de trekhaak eraf kunnen halen maar vind dat altijd zo'n gedoe.

Aanrader tov andere soortgelijke auto's!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.