Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013) #2

autoreview

Citroën DS5 Hybrid4 Business Executive (2013)

Signalement

UitvoeringDS5 Hybrid4 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst213.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 33.000 km

De rationele keuze was natuurlijk een Megane geweest. Had me meer dan duizend euro per jaar gescheeld, en wij hebben met zijn 2-en echt geen grote auto nodig, maar liefhebberijen mogen geld kosten. Ook een 508 overwogen, maar vond de stoelen niet lekker zitten.

De Business Executive is zo compleet dat ik behalve een trekhaak geen andere opties besteld heb. Heb dus geen xenon verlichting (zal wel in mijn vorige auto) maar mis dit niet.

Heb toch nog vrij lang zitten dubben over de kleur. Donkere kleuren staan de auto goed, maar wilde zelf toch graag een lichte kleur auto. Wit vind ik de auto erg goed staan, maar is voor mij toch iets te slick, en je blijft poetsen. Lichtblauw was het voor mij ook niet helemaal, dus zo kwam ik bij zilver uit. Ik was een beetje bang dat het chroom er tegen weg zou vallen, maar ik vind het er juist goed bij staan. (kwestie van smaak natuurlijk, wellicht had u een andere keuze gemaakt).

De bediening van de auto is een beetje anders dan je gewend bent. Heb in het begin een paar keer gehad dat ik de auto niet op slot kreeg, omdat hij nog 'aan' stond.

Wat bevalt:
Het uiterlijk natuurlijk, waar ik niet op uitgekeken raak!

De kilometers vliegen in groot comfort onder me door, inmiddels is de auto in alle landen tussen Malmo en Valencia geweest. Ik stoor mij totaal niet aan stuiteren of te straffe vering zoals sommigen, maar ik heb ook 'maar' 17 inch velgen.

Het schakelen... tja, het is geen echte automaat. Bij normaal optrekken gaat het meestal wel soepel genoeg.

De standaard accessoires van de Business Executive versie bevallen me uitstekend. Speciale vermelding verdienen de Head-up display en de key-less entry. Ik vind de cruise-control en speed-limiter prettig werken, maar begrijp uit andere reviews dat niet iedereen daar zo over denkt.

Het panoramadak geeft veel licht in de auto, wat erg prettig is, maar doordat het vrij ver naar achteren zit kun je tijdens het rijden (Alpen, Pyreneeën) niet echt omhoog kijken.

De interieurverlichting vind ik heel stijlvol. Een feest om in het donker te rijden. Net als Saab's van vroeger is er een soort nightpanel-functie waarmee je in het donker de meeste knoppen kunt verduisteren. Handig!

De radio bevalt me uitstekend. Geluid uit de standaard radio vind ik voldoende. Kan via bluetooth muziek (deezer!) van mijn iPhone afspelen. Wat wil je nog meer?
Nou, misschien een iets meer doorontwikkeld navigatiesysteem. Begrijp me goed - het navigeren werkt prima, maar als je verkeersinfo toevoegt wordt je overstelpt met verkeersinfo en mogelijke omleidingsroutes (veel klikken). Als er dan op de omleidingsroute ook een file staat kom je in een oneindige loop terecht... Dat doet TomTom beter, die overstelpt je niet met info en opties, die kiest gewoon zelf de optimale route. Het navigatiesysteem kent trouwens geen route-optie om snelwegen te vermijden.

Opvallend is trouwens dat de tankopening aan de linkerkant zit, dat zie je volgens mij niet vaak bij europese auto's.

Wat in alle reviews staat over de minder sterke kanten van de auto klopt, was mij vooraf bekend en kan ik alleen maar onderschrijven:
- kofferbak is klein
- binnenspiegel hangt te laag
- verbruik is niet denderend. (ong. 5.8 l/100km)
- actieradius op een volle tank vind ik ook wat laag (ong. 750 km, mijn vorige auto's gingen over de 1000km op een volle tank)
- lage neus, soms schaafgeluiden bij drempels.

Een paar kleine minpuntjes dus, maar daar staat een enorm luxe voiture tegenover waarmee ik veel complimenten oogst. (vooral bij mannen, vrouwen vinden deze auto opvallend vaak op een 'haai' lijken, en zijn daar kennelijk niet zo van gecharmeerd)

Heb een trekhaak genomen voor de fietsendrager, en af en toe een enkelassertje achter de auto te kunnen hangen. Het maximum trekgewicht is behoorlijk laag, ik meen zo'n 500 kg.

De afneembare trekhaak verdient een kanttekening. De bediening daarvan vind ik niet heel intuitief. Ben samen met 2 verkopers een kwartier bezig geweest om te begrijpen hoe hij precies werkte, we kregen hem er wel af, maar het duurde even voordat we hem weer vastgeklikt kregen. Wat mij betreft een ontwerpfout is dat het sleuteltje in het trekhaakstuk moet blijven als hij niet onder de auto zit - kan er dan niet uit en breekt dus geheid een keer af.

Problemen:
De kwaliteit / kwaliteitscontrole in de fabriek is bij citroen nog net niet helemaal 100%. De achterklep is iets scheef afgehangen, lampje dashboardkastje werkt niet en een van de naafdoppen van de lichtmetalen velgen was te ruim (viel er bijna uit). De naafdop is vervangen, de andere kleine probleempjes moett ik nog naar laten kijken.

Radio/navigatiesysteem is een paar keer vastgelopen. (werkt meestal na opnieuw opstarten van systeem weer, een enkele keer moest de auto even uit en weer aan om verder te kunnen navigeren).

- Vanwege af en toe terugkerende melding "electrische aandrijving tijdelijk niet mogelijk" en vervolgens een schroeilucht toch maar eens de dealer bezocht. De melding en geur lijken alarmerend, maar blijkt niets aan de hand, het roetfilter wordt op dat moment schoongebrand... Die melding ken ik van andere auto's en had ik toch wat duidelijker gevonden...
- Achterklep zit iets scheef gemonteerd, sluit aan 1 kant niet helemaal aan op carosserie. Blijkt dat dit niet (voldoende) bijgesteld kan worden, kan alleen door een plaatwerker worden rechtgezet... dat gaat ook wel weer wat ver voor een halve cm afwijking.
- Ik verbaasde me over het feit dat de rode lampjes in de portieren het niet deden... Gek genoeg blijken er geen lampjes maar alleen reflectoren in de portieren te zitten. Verbazend, bij mijn renault uit 2001 zaten er al lampjes in de portieren.
- Verlichting van het dashboardkastje doet het alleen doet met ingeschakeld contact.

Ergens in juli kwam er tijdens het rijden opeens de foutmelding in de display: "Storing in de motor: laat dit verhelpen".
Nou, een storing laten verhelpen leek me wel een goed idee, dus naar de garage. Daar bleek dat de storing werd veroorzaakt door de software, de auto had een update nodig. (let op, mede DS5-piloten, hiervoor is ook de reservesleutel nodig!).
Ik heb de indruk dat de auto soepeler rijdt na de software update, maar dat kan ook komen doordat ik de DS5 nu onbewust vergelijk met de leenauto (Kia C'eed).

Ben trouwens wat aan het experimenteren geweest met de bandenspanning achter. Ik rij - zoals de meesten vermoed ik - meestal alleen in de auto. Bij 2,5 bar is de auto betrekkelijk comfortabel, maar voelt de achterkant wat onrustig bij snelle bochten, zeker als de kofferbak beladen is voel je de achterbanden zich zetten. Bij 3.1 bar - voor maximale belading - voelt de auto lekker strak, maar dan ben je ook een hoop veercomfort kwijt. Heeft iemand anders al de ideale bandenspanning gevonden?

Jaar verder: probleemloos

  • 74.000 km

Inmiddels een jaar en 40.000 probleemloze en comfortabele kilometers verder, waaronder een recente trip naar San Marino waarbij de DS5 zich weer bewezen heeft als comfortabele reisauto.

In andere reviews lees ik klachten over de kofferruimte. Die is inderdaad niet bijster groot, maar wij kunnen er als jong gezin (baby van 9 maanden) in het dagelijks gebruik goed mee uit de voeten. Voor de vakantie heb ik op marktplaats dakdragers gekocht en een dakkoffer geregeld, en dan heb je plenty bagageruimte.

Voor wie het interessant vindt: Ook op steile bergpassen (oa. Stelvio, Gavia) met volle bepakking, een flinke dakkoffer en fietsen op de Twinnyload kun je met de DS5 zowel bergop als bergaf uitstekend uit de voeten. Bij steile hellingen kun je (als je wilt / durft) bij de snellere autos aanhaken, en bij steile dalingen is het prettig dat je met de flippers kunt schakelen om goed op de motor te remmen.

Voor verbetering vatbaar:
- De linkerbuitenspiegel. Doordat het glas m.i. net iets te diep in de kap ligt heb je een (te grote) dode hoek links als je net als ik graag wat verder naar achteren zit.
- Regensensor heeft soms wat moeite met het detecteren van motregen

probleemloos

  • 105.000 km

Net weer terug van vakantie, we zijn dit keer met de DS5 op vakantie geweest naar Zuid Spanje, omgeving Malaga. Dankzij de dakkoffer kon alles mee, en de auto heeft het fantastisch gedaan.

TIP voor iedereen met een partner die niet zo dol is op lange ritten:
Mijn vrouw en dochter zijn niet zo van de lange autoritten - ik hou daarentegen wel van een potje sturen. Dit hebben we opgelost door vrouw en kind voor een bescheiden bedrag met Transavia op Madrid te laten vliegen. Zou ik iedereen aanraden. Het is niet veel duurder en je kunt er meteen een paar leuke dagen Madrid aan vast plakken. De 5 uur rijden vanuit Madrid naar de Costa die overleven ze heus wel :-)

Terug naar de DS5: Na 100.000km kan ik toch wel stellen dat de DS5 zich heeft ontpopt als een probleemloze, comfortabele kilometervreter. Inderdaad, comfortabel, want ik stoor me totaal niet aan de (harde) vering en geniet van de heerlijke stoelen! De gerobotiseerde versnellingsbak is vooral in de file een zegen. De DS5 is als 'cruiser' het beste in zijn element. Als je de 200 paardjes een keer de sporen wilt geven kan hij je in de automaat-stand nog wel eens verrassen met opmerkelijk gekozen schakelmomenten, je kunt dan beter zelf schakelen met de flippers.

Geen nieuws = goed nieuws

  • 119.000 km

Auto is weer terug van de 120.000km beurt. Tegelijk de winterbanden eronder laten zetten, kleine parkeerschade laten herstellen en sterretje in de voorruit laten repareren, super geregeld bij het Athlon Service Center in Utrecht.

Ben nog steeds zeer content met de DS5, hij rijdt prima, comfortabel en probleemloos. Heb uit nieuwsgierigheid eens voorzichtig gekeken wat ik voor een vergelijkbaar bijtellingsbedrag kan rijden in 2016 en dat valt vies tegen zeg! Zal eens navragen of ik het leasecontract niet kan laten verlengen, want van mij hoeft het niet op te houden bij 180.000 km / 4 jaar!

toch nog wat probleempjes

  • 162.000 km

Het afgelopen half jaar hebben zich toch wat probleempjes en ongemakken voorgedaan:
- dagrijverlichting koplamp linksvoor is kapot gegaan, de hele lichtunit moest worden vervangen
- nadat de winterbanden waren vervangen door de zomerbanden had ik een trillend stuur en bijgeluiden: wiellager vervangen
- helaas bleven de bijgeluiden en trillingen toch in enige mate, vooral bij wat hogere snelheden aanwezig: gecupte achterbanden is de diagnose. Kun je eigenlijk niet voorkomen.
- Foutmelding op vakantie in Spanje: additief voor het roetfilter was op, dat kan kennelijk gebeuren tussen 2 beurten in! Keurig opgelost door de dealer in Spanje met veel dank aan de lease maatschappij & Mondial Assistance die het goed voor me hadden geregeld (want zo goed is mijn spans niet)
- In de file een stevig 'duwtje in de rug' gekregen van een mini cooper. Afneembare trekhaak bleek toen een afrijdbare trekhaak.. heeft wel het grootste deel van de klap opgevangen. Schade aan trekhaak en bumper is inmiddels hersteld door de leasemaatschappij. Schade aan de mini zag er duur uit...
- Dashboardkastje ging niet meer open, mechanisme werkte niet goed meer, daarom is het klepje incl. mechanisme vervangen.

Nu de winterbanden er weer onder zitten ben ik van de gecupte zomerbanden af en is de auto weer lekker stil. Ben nog steeds zeer content met de DS5. De probleempjes van het afgelopen half jaar vergeef ik de auto graag.

nog een aanrijding

  • 171.000 km

Zo heb je nooit een aanrijding, zo heb je er 2 in 2 maanden. Ik reed op de linkerbaan en een bestelbus kwam naar links waar ik reed. Gelukkig kunnen voorkomen dat ik links de vangrail in schoot, maar wel veel schade rechtsvoor. En wat kost dat dan weer een hoop tijd en ergernis... Gelukkig mocht de auto nog gemaakt worden van de lease maatschappij want ik wil hem graag nog even houden. Tijdens de reparatie een week in een splinternieuwe Mercedes A in leuke uitvoering mogen rijden, maar beviel niet, was stuiterig en de bediening van de automaat aan het stuur vind ik een ergonomische misser. Ironisch trouwens dat een DS5 rijder een andere auto te hard geveerd kan vinden :-)

Blij dat de DS5 weer terug van reparatie is, al schiet het inmiddels flink op naar einde lease contract, dat loopt t/m maart maar ik schat in februari al op de kilometers te zitten (180.000). Misschien is het verlengen van het leasecontract tot 200.000 km niet eens zo'n gek idee.

Hij blijft nog even

  • 177.500 km

Zojuist is de auto weer teruggebracht, 180.000km beurt, bandenwissel (4 spiksplinternieuwe zomerbanden) en z'n eerste APK. Omdat de auto ons uitstekend bevalt is het contract met een half jaar verlengd. Kunnen we nog iets langer nadenken over een passende opvolger, want daar zijn we nog niet uit.

ze is furieus

  • 191.000 km

Inmiddels is op aandringen vanuit de leasemaatschappij de zoektocht naar een vervanger gestart, want bij 200.000 km houdt het voor hen echt op helaas. Afgelopen weekend heeft de DS5 ons daarom naar dealer van een ander merk gebracht waar ze ons vervolgens zag vertrekken voor een proefrit in een franse rivale. Dit verraad maakte haar kennelijk furieus - vanaf dat moment konden we het lekker zelf uitzoeken als we ergens naartoe wilden want de navigatie loopt sindien vast (vraagt om cd) en de achteruitrij camera springt niet aan, of blijft juist aanstaan bij het vooruitrijden. Ik zal de dealer vragen om mediation want we komen er samen zo niet uit.

Er is trouwens ook een ander kwaaltje, dat speelt al wat langer en de dealer weet het niet te duiden: bij het accelleren (niet op constante snelheid) trilt of schudt de auto soms tussen de 70 en 90 km/u. Meestal voel je het niet of heel licht, maar soms word ik echt even door elkaar geschud. Alleen bij accellereren dus, niet op constante snelheid en alleen in dit gebied. Vreemd maar ook geen ramp.

Verder geen bijzonderheden. Auto bevalt ondanks ongemakjes nog steeds goed, jammer dat het afscheid naderbij komt.

Navigatie werkt weer

  • 195.000 km

De niet funcitonerende naviatie bleek te worden veroorzaakt door een software probleem. Het systeem vraagt dan om een CD om opnieuw geinstalleerd te worden. Het had wat voeten in aarde, maar het is de garage gelukt om een firmware installatie te installeren. De kaartenupdate was verplicht bij deze firmware update en kreeg ik er bij. Navigatie werkt weer uitstekend en bijkomend voordeel is dus dat alle kaarten weer up to date zijn.

De update was geloof ik 260 ex btw. Voor de update ben je overigens je auto een hele dag kwijt en mag je hem met een volle tank afleveren bij de garage, want de update kan alleen worden uitgevoerd als de auto aan staat.

Vaarwel

  • 213.000 km

Bij 180.000 km had conform onderhoudsschema het roetfilter moeten worden vervangen, maar omdat het lease-contract afliep en de volgende auto al was besteld werd door de lease maatschappij geen toestemming gegeven voor het vervangen van dit filter. Nu blijkt dat dat nog heel lang goed gaat, maar wel een keer ophoud. De auto gaf een storingsmelding, en uitlezen van de storing door de dealer bevestigde dat het roetfilter zo vol was geworden dat uitstootnormen overschreden werden. het zou niet lang meer duren voordat de auto ook zou gaan inhouden en schokken, en daarom is besloten de auto enkele weken voor levering van de nieuwe toch maar achter te laten.

Ik heb echt genoten van deze auto, en mijn vrouw en dochter missen hem ook nog steeds. Natuurlijk was er wel wat aan te merken op de auto, zoals de versnellingsbak die af en toe andere plannen had dan ik, de te kleine bagageruimte, de onhandige plaatsing van de binnenspiegel en het toch wat tegenvallende verbruik, maar wat zat die auto lekker en wat reed hij fijn. En laten we eerlijk zijn: wat was hij fijn betaalbaar dankzij de 14% bijtelling.

Echt een auto met karakter, emotie. Ondanks de harde vering, en daarom voor mij een echte citroen. Of deze auto voor u een aanrader is? Dat hangt vooral van u af. Zoekt u een auto die het altijd doet, neem dan een japanse auto. Wilt u een auto waar u ook na jaren nog even naar omkijkt als u haar parkeert, dan komt ze zeker in aanmerking, want ook na 4 jaar en meer dan 200K ervaring oogste ik er nog complimenten mee. DS wordt in het Frans uitgesproken als déesse, wat Godin betekent, en dat is ze.

De lease maatschappij heeft me na het afscheid een halve maand laten ontnuchteren in een Opel Astra stationwagon (een verrassend goed rijdende auto, maar weinig emotie). Deze week heb ik de sleutel(kaarten) in ontvangst mogen nemen van de opvolger van deze auto, een Renault Megane Estate in Bose uitvoering. Vanwege gezinsuitbreiding hebben we wat meer ruimte nodig, en vanwege de stap van 14% bijtelling naar 22% bijtelling heb ik het toch maar een klasse lager gezocht om de pijn in de portemonnee wat te verzachten

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.