Citroën DS4 HDi 160 So Chic (2011)

autoreview

Citroën DS4 HDi 160 So Chic (2011)

Signalement

UitvoeringDS4 HDi 160 So Chic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst158.000 km
Lezerswaardering: 24%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 421 km

Zaterdag 22 oktober mijn nieuwe auto opgehaald. Een Citroën DS4 So Chic HDi 160.

Uitvoering:
- model So Chic in kleur Hickory
- eMayway navigatie
- Pack Detection 1 + 2 (oa. BLIS en meedraaiende Xenon verlichting)
- Denon Hifi
- Stoelverwarming
- Afneembare trekhaak

Voor deze auto had ik een Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Titanium die uitstekend bevallen is. Erg goede wegligging en erg comfortabel. De Mondeo heeft de lat dus hoog gelegd en de zoektocht naar een nieuwe heeft daarom enige tijd geduurd. Een nieuwe Mondeo met dezelfde uitrusting vond ik te duur en ik heb de enorme ruimte gewoonweg niet nodig. Ik wilde dus graag een kleinere. Uiteindelijk is het na een aantal testritten de Citroën DS4 geworden. Tijdens de proefrit voelde de auto gewoon het fijnst aan van alle auto's die ik heb geprobeerd en hij paste het beste bij mijn wensen.

De auto's die ik, na het opstellen van een shortlist, geprobeerd heb zijn:
- Peugeot 508; Erg mooie auto om te zien met een uitstekend afwerkingsniveau maar de stoelen zaten niet lekker door de hoge en scherpe stoelwangen.
- Renault Laguna; model sprak mij minder aan en de wegligging vond ik het minst van allemaal.
- Opel Astra; ik was niet echt onder de indruk van de prestaties.
- Ford focus: Erg goede wegligging en prestaties (beter dan de DS4), maar helaas een erg druk interieur/dashboard, ik voelde mij er niet in thuis.

Mijn eerste indrukken zijn wisseld positief. Hij rijdt erg lekker (pittiger dan de Mondeo) maar de wegligging lijkt iets minder strak dan de Mondeo.
Van binnen ziet het er allemaal netjes uit en voelt goed aan. De stoelen zijn goed in te stellen maar voor lange personen kan ik mij voorstellen dat de stoelen niet ver genoeg naar achter kunnen.
Waar ik behoorlijk aan moet wennen is de bediening. Mijn vorige auto had een touch screen terwijl het bij deze via knoppen gaat. Ach, zo wordt je scherm tenminste niet vies. Ook de enorme hoeveelheid aan knoppen en scrollwieltjes op het stuur is behoorlijk wennen, maar dat zal uiteindelijk wel goedkomen. Het oranje matrix display tussen de klokken ipv een kleurenscherm (die er in eerste instantie op zou zitten) is jammer maar het is wel duidelijk afleesbaar. Het instellen van de helderheid van de displays is omslachtig, vooral als je wil afwijken van de standaard ingestelde waarden. De knop zit niet op een makkelijke plaats. Het instellen van de helderheid met het scrollwieltje linksbeneden op het stuur blijkt alleen te werken in combinatie met het display met de grote snelheidsletters en dus niet bij het matrix of kleurenscherm. Bij matrix- of kleurenschermen kun je ermee door verschillende schermen van de boordcomputer scrollen.

De panoramavoorruit is erg prettig, vooral als je vooraan staat bij een verkeerslicht! De zwarte hemel geeft je een geborgen gevoel, erg apart.
De xenon verlichting is erg helder en ik dacht een paar keer dat ik het groot licht aan had staan. Het is zo helder dat je jezelf verblind als er voor je een auto staat met een chromen strip op de achterklep!

De ruimte achterin is wel een stuk kleiner (maar dat wist ik van te voren). Toch kun je er goed zitten als je niet te lang bent. Waar ik geen rekening mee gehouden had is dat de passagierstoel naar voren moet omdat anders mijn dochtertje in het kinderstoeltje klem zit met haar beentjes... Daarbij zijn de dorpels van de achterportieren behoorlijk breed en diep en niet voorzien van dorpelbeschermers en dus onbeschermd tegen mijn dochtertje haar voetjes. Ik ga een doorzichtige folie op de dorpel plakken.

De afneembare trekhaak is erg makkelijk te bevestigen en af te nemen. De auto is alleen niet voorzien van de wettelijk vereiste losbreekreminrichting (oogje naast de trekhaak) of een hulpkoppeling (twee haken waardoor je een kabel moet vrotten). Deze zul je achteraf moeten monteren. Zie http://www.aanhangwagens.nl/informatie.htm voor meer info.

De Denon hifi luidsprekers zorgen voor een stuk beter geluid dan de standaard luidsprekers. Ik had alleen meer instelmogelijkheden verwacht.

Nu nog de flitspalen inladen (is altijd handig) en dan hopenlijk op weg naar veel fijne kilometers!

Over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten kan ik natuurlijk nog niets zeggen en daarom geef ik het een gemiddelde (ik moet dit ingeven). Dat komt nog.

Ik houd jullie op de hoogte!

Ervaringen navigatie en Denon hifi systeem

  • 786 km

Ervaring eMyWay navigatie:

Eerst een paar punten die mij "negatief" opvielen aan de navigatie:
- Mijn vorige auto had touchscreen navigatie. Bij eMyWay werkt alles met knoppen en dat is minder snel met invoeren, maar dat zal een kwestie van gewenning zijn.
- Delen van een route blokkeren en tekstuele lijstweergave van de route is niet mogelijk. Je kunt wel kiezen voor alternatieve route en dan moet je een gebied ingeven in km's waarbinnen je wilt wijzigen van de route.
- Ik mis de mogelijkheid om namen te geven aan adressen die je opslaat in het geheugen en deze te kunnen sorteren naar believen. Je kunt enkel een alfabetisch weergave zien van de adressen die beginnen met de plaatsnamen.

Natuurlijk zijn er ook positieve zaken:
- Snelle berekening van de route.
- Helder en scherp scherm.
- Afslagen worden netjes weergegeven waarbij er een soort van miniatuur afspiegeling van het actuele verkeersbord wordt weergegeven.
- Prettige navigatiestemmen.
- De wegenkaarten lijken tot nu toe up-to-date.
- Bediening via het stuur is mogelijk maar natuurlijk wel beperkt en alleen als je de navigatie gestart hebt.
- Je kunt flitspalen toevoegen voor €7,99. Ik heb dit gedaan en het werkt goed! Een simpel signaaltje kan worden ingesteld als je een paal of roodlichtflitser nadert (altijd of enkel als je te hard rijdt) en een symbool wordt getoond. Dit werkt ook als alleen de radio aanstaat.

Zaken waar ik nog niet uit ben:
- Het schijnt mogelijk te zijn om adressen te selecteren die gekoppeld zijn aan namen in een gsm maar ik ben er nog niet achter wat voor formaat/indeling geaccepteerd wordt. Ik heb het geprobeerd met een Android telefoon en een simpele zakelijke Nokia.
- Ik zie niet het nut nog niet in van routes en etappes.
- Omleiding van files heb ik helaas/gelukkig niet kunnen proberen omdat ik er simpelweg nog niet ingestaan heb.


Denon hifi:

Denon hifi is een vervanging van de speakers in de auto. 4 voor (2 op het dashboard en twee in de deuren), 4 achter in de deuren en een subwoofer in de kofferbak. In het audiosysteem zelf is niets veranderd en je hebt dus de beschikking over dezelfde instellingen als bij het standaard audiosysteem.
Het geluid klinkt aanmerkelijk beter dan wat er standaard inzit. Ik heb wel sterk het gevoel dat er meer inzit dan ik er uit kan halen en dat vind ik best jammer. Ik denk dat het met een beter audiosysteem beter kan klinken. Desalnietemin is het een flinke vooruitgang op de standaard audio.

Het geluid zelf is neutraal van klank en absoluut niet overdreven zwaar of scherp. Verwacht dus geen stampende bassen. De subwoofer is zo ingesteld dat je hem niet hoort totdat je hem loskoppelt. De subwoofer is dus enkel een ondersteuning van het gemis in laag van de rest van de speakers en dat is precies zoals het moet zijn. Misschien kan je nog iets op de versterker zelf instellen maar dat heb ik niet geprobeerd en ga er ook niet vanuit.
In mijn optiek is het systeem dus meer gericht op jazz, klassiek, vocal, etc dan op rock en pop.

De subwoofer is tegen de rechterzijkant van de kofferbak gemonteerd en is dmv drie vleugelmoeren makkelijk te verwijderen voor meer kofferruimte. De subwoofer is ongeveer 10 cm dik. Na het verwijderen (4 stekkers losmaken) is wel alle geluid weg uit de auto zoals radio, parkeersensoren, telefoon, etc. Je houdt enkel de waarschuwingssignalen over zoals knipperlicht, sleutel uit contact halen en handrem aantrekken.

Update 12.500 km

  • 12.500 km

Intussen weer 12.500 km met de auto gereden.

Het gemiddeld verbruik over de eerste 10.000 km is 5.8 l/100km met een gemiddelde snelheid van 68km/h. Dat had ik lager verwacht, vooral omdat ik veel op de cruise control rijd.

De wegligging is goed, vooral als je in ogenschouw neemt dat de auto hoger op de wielen staat dan menig andere auto. De tussensprintjes (inhaalacties) worden prima opgepakt en terugschakelen naar de 5de versnelling is niet nodig. De versnellingspook vind ik lekker kort van slag en schakelt prettig. De koppeling pakt daarentegen, naar mijn mening, te snel op waardoor het soepele er wel eens vanaf gaat.
De ESP is niet bepaald subtiel en laat je direct weten dat je over de schreef bent gegaan.
Ik ben nog niet in Duitsland geweest om te ervaren hoe de auto reageert op hoge snelheden maar tot 160km/h blijft de auto strak op de weg en ik heb het idee dat dat ook zo blijft bij nog hogere snelheden.
Sommige alarmbellen zoals het luchtalarm dat afgaat als de auto niet op de handrem staat en je de deur openmaakt mogen wat mij betreft veel subtieler uitgevoerd worden (mensen kijken om om te kijken wat er aan de hand is...).
Het zicht rondom is prima en ik heb geen last van de kleine achterruit.

Ondanks de berichten dat het dashboard niet ergonomisch is ingericht heb ik geen moeite om de knoppen snel te vinden. Een irritant verschijnsel is dat pop-up schermen (van telefoon bv) lang getoond worden. Ben je net bezig met het instellen van de navigatie en dan krijg je een paar keer een scherm in beeld dat je telefoon verbonden is en de contacten gesynchroniseerd zijn.

Ik ben erg tevreden over het comfort van de auto. De stoelen zitten goed, ik ben zelf 1,90m lang en heb geen probleem om de juiste zit te vinden. De knoppen van de stoelverwarming, lendesteun en massage zitten niet op een goede plaats en de bediening ervan is erg op de tast.

Al met al is de rijervaring nog steeds prima en sta ik nog steeds achter de keuze voor deze auto!

Update 20.000km

  • 20.000 km

Alweer 20.000km met de auto gereden en hij bevalt nog steeds prima!

Het verbruik is iets omhoog gegaan, maar dat komt wellicht door de winterbanden en de koude. Het verbruik tussen km-stand 12.500 en 20.000 is 6.0 l/100km bij een gemiddelde snelheid van 64 km/h.

Ik heb nog geen problemen ondervonden met de auto. Het enige wat ik heb ondervonden is dat de koplampsproeiers stoppen met werken als het vloeistofniveau onder een bepaalde waarde is gekomen. De ruiten worden dan nog steeds vrolijk gesproeid. Het zou te maken hebben met drukopbouw en te weinig water of zoiets...

Dan nog een kleine vastloper met de afneembare trekhaak (het mechanisme op de trekhaak werkte niet meer goed) wat door de garage prima is opgelost!

Alweer een jaar voorbij

  • 50.000 km

Er is alweer een jaar voorbij... Het ging snel. De auto doet het nog steeds prima!
Ik las dat het de gay-car of the year 2012 is geworden!! Geweldig!!, dan weet ik tenminste dat het met de styling wel goed zit ;-).

Tsja, wat moet ik zeggen... De auto rijdt nog steeds erg fijn. Hij trekt behoorlijk goed op en de wegligging is prima. Drempels kunnen door de hogere ligging van de auto goed genomen worden maar bij sommige scherpe drempels maakt de achtervering klappen die je goed hoort en dat klinkt niet gezond... Ik moet elke dag bijna 2km over boswegen rijden om thuis te komen en de offroad eigenschappen vallen mij niet tegen ;-). Wel zijn de voorgenoemde klappen van de achtervering regelmatig hoorbaar maar dat zal zeker aan mijn rijstijl liggen. De tractiecontrole kun je uitzetten maar die gaat vanaf 50km/h weer aan.

De ruimte achterin is nog steeds aan de krappe kant maar dat went en ik rijd er voornamelijk alleen in. Het verbruik lag de laatste 25.000km gemiddeld rond de 5,4 L/100km. Ik weet dat het nog omlaag kan maar het is zo lekker om af en toe eens stevig door te rijden. De top is gehaald in Duitsland en ik heb er 215km/h mee gereden. Tot de 180km/h trekt hij lekker door en daarna zwakt het behoorlijk af. Over het verbruik hebben we het dan even niet meer (de cruise-control doet het dan nog steeds)!
De nieuwe 130km zones zijn wel killing voor het verbruik en ik zit dan rond de 5,8-6,0 L/100km. Een behoorlijke verhoging.

Het zicht rondom is prima en ook de kleine achterruit is geen probleem. De achterdeuren zijn door hun afwijkende vorm vaak makkelijk volledig te openen op parkeerplaatsen (als je naast andere auto's staat). De onderkant is smal en de bredere bovenkant gaat bij het openen over de ruit van de auto naast je heen.

De navigatie doet het goed maar het is af en toe tijdens het filerijden wel irritant dat je door lijsten heen moet met de vraag of je de files wilt ontwijken. Sommige files lijken er meerder male in te staan...
In Frankrijk heeft hij ons over erg mooie binnenwegen geloodst die je normaal niet zou vinden.

Al met al het ik er nog steeds totaal geen spijt van ook al is het nu de gay-car of the year!!

Update na meer dan een jaar

  • 116.000 km

Na 116000 km nog geen moment spijt gehad van de auto. Het ding rijdt nog steeds als een zonnetje. Het verbruik blijft redelijk constant op 5.6-5.7l/100km.
Zijn er dan geen zaken die mij storen? Jawel, die zijn er. Hiervoor schreef ik dat het zicht rondom prima was maar dat is niet geheel waar. Bij het achteruit rijden is het zicht beperkt en dat kan lastig zijn. Dan die @#$/^& afneembare trekhaak! Wat een verschrikkelijk onding. Ik krijg hem niet gedemonteerd en moet daarvoor naar de garage. Een of andere slummerik heeft bedacht dat het erg handig zou zijn als je de trekhaak met een draai-duw knop los kan maken. Je moet de knop eerst induwen en dan draaien. Ik heb het nadeel dat ik erg landelijk woon en mijn auto dus steeds versierd is met modder. Ik was hem dan ook pas als de wielen in onbalans raken door opgehoopte modder in de velgen. De auto is dus snel smerig van onderen. Probeer dan die knop maar eens in te duwen... De trekhaak zit er dus nu al geruime tijd permanent op.

Voor de rest heb ik echter helemaal niets te klagen en doe dat dus ook niet!

Het is gewoon een erg fijne auto!

Laatste kilometers....

  • 158.000 km

Vandaag is de grote en tevens trieste dag... De auto gaat ingeruild worden voor een andere.
Het is een hele fijne reisgezel geweest en ik ga met een dubbel gevoel naar de Volvodealer om mijn nieuwe Volvo V40 op te gaan halen.
Toen ik de Citroën DS4 alweer bijna 4 jaar geleden voor de eerste keer zag in een autoblad (volgens mij was het de Autoweek), was ik meteen verkocht en wist ik dat deze een grote kans ging maken om mijn nieuwe auto te worden. Jullie hebben gelezen wat de afwegingen waren en waarom dit mijn auto geworden is. Ik heb er geen moment spijt van gehad!!! De auto is mooi afgewerkt, rijdt fijn, ziet er lekker eigenwijs uit en, erg belangrijk, heeft mij nooit in de steek gelaten. Voornamelijk dat laatste maakt de laatste kilometers erg dubbel en de gedachten gaan door mijn hoofd; "zal de volgende mij ook zo bevallen als deze, heb ik dezelfde klik en blijf ik die houden, wat gaat er met hem gebeuren", het lijkt wel op het moeten beëindigen van een goede vriendschap. Dit is de eerste keer dat ik mij zo voel bij het inruilen van een auto. Natuurlijk zijn deze gevoelens absurd, want het is tenslotte maar een ding, maar ik kan er gewoon niets aan doen en ik denk dat er vast wel meer onder jullie zijn die zich hierbij iets kunnen voorstellen...

Maar goed, het is niet anders en ik wil jullie mijn laatste bevindingen niet onthouden.
Ja, hij is niet voor iedereen, de ramen kunnen achter niet open, de achterdeuren zijn raar, hij staat hoog op de poten, de ruimte achterin is krap evenals de bagageruimte, het zicht naar achter is beperkt, hij was gaycar of the year 2012, de trekhaak is een ramp, maar jongens wat rijdt hij lekker!!!
Ik heb er 158000 kilometer mee gereden en dat was elke dag met een glimlach. Hij is pittig, schakelt erg fijn met een lekkere zware koppeling, gaat goed de bochten door, laat je duidelijk voelen dat je over de grens gaat als je te hard door een bocht gaat (heerlijk niet subtiel!), trekt al knorrend met gemak een dubbelasser van 2000 kg (ik weet het, dat mag niet ;-)), staat zijn mannetje in de modder door de hogere positie, heeft goede stoelen en dat alles met een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100km. Wat wil je nog meer! Een auto past bij je of niet en deze past mij als een handschoen!!!

Geef deze auto zeker een kans en ik weet zeker dat hij je zal verrassen!
Veel rijplezier in welke auto dan ook!!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens