Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • DS4

Citroën DS4 VTi 120 Chic (2011)

Vreemde vogel

71
Citroën DS4 VTi 120 Chic (2011)
  • Autotest
8 maart 2012 om 10:46
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Citroën wil zich met zijn tweede DS-model nog veel meer gaan onderscheiden dan met de DS3. Waar de laatste vooral sportiever en blitser is dan de C3 is de DS4 vooral hoger en compacter. Maar wat is het nu eigenlijk precies?

Zelfs de meest fervente autospotter plaatst de DS4 niet meteen in een hokje. Is het nu een hoog op de poten staande hatchback of een vijfdeurscoupé? Let op de portiergrepen van de achterdeuren, die à la Alfa 147 en Seat Leon zijn weggewerkt, zodat de illusie wordt gewekt dat het een driedeurs is. Lekker breed uitgeklopte wielkasten zorgen voor spieren en die achterbumper doet het vermoeden rijzen dat er verschrikkelijk veel pk's aan het werk zijn. Maar in de testauto zit toch echt een bescheiden 1,6-liter VTi-blok met 120 pk.

De Citroën DS4 biedt een zitpositie die je mag verwachten bij een auto met zo'n uiterlijk. Behoorlijk hoog dus, want de bilpartij van de bestuurder bevindt zich 620 millimeter van het asfalt. We zijn blij met het interieur van deze basis-DS4, een VTi 120 Chic. Een hoog opgetrokken dashboard, met mooie, diepliggende klokken. En als je je vinger in de kunststof bovenlaag drukt, blijft er even een afdruk achter, zo zacht is die. Ook leuk: je kunt de kleur van de dashboardverlichting aanpassen. En dan is er nog die bijzondere voorruit waarmee je meer licht in het binnenste van de auto kunt laten doordringen. Met verschuifbare panelen kunnen bestuurder en voorpassagier de hoeveelheid zonneschijn op hun bolletje laten variëren. Let wel, dit is al standaard op de basisversie.

Mooi interieur

Het stuur kan lekker ver naar de bestuurder toe en staat prettig rechtop. Je bedient de cruisecontrol, de audio en de telefoon via de Bluetooth-kit met grote knoppen op het hart van het stuurwiel. Ook de klimaatregeling bedien je met het grootste gemak. Het zicht rondom valt tegen, de aflopende daklijn zorgt voor kleine achterruiten. En die opmerkelijke achterportieren; als je ze opent, zie je dat ze in een scherpe punt lopen en de instap naar de achterbank is niet bepaald riant.

De wielkasten zijn ook zó groot. Sla je de achterdeur dicht en wil je het raampje openen, dan heb je een probleem: het kan niet open! Qua hoofdruimte gaat het voor volwassenen achterin nét, qua beenruimte houdt het niet over. Je kunt wel met vijf personen op pad, want het is een volwaardige vijfzitter.

Met de 120 pk trek je niet de klinkers uit de straat, want wil je lekker vlot onderweg zijn, dan moet je het toerental boven de 2.500 tpm houden. Bij de acceleratiemeting zien we net voor het moment dat het 1,6-literblok zijn hoogtepunt nadert de digitale toerenteller rood oplichten. Ziet er spectaculair uit, maar we krijgen de DS4 niet in 10 tellen van 0 naar 100 km/h. Overigens werkt deze motor samen met een handgeschakelde vijfbak. Dat leidt in het hoogste verzet tot een toerental van 3.300 bij 120 km/h.

Over de zitpositie geen klachten, maar voor de enthousiaste bestuurder zou het stuurwiel van de DS4 iets dikker mogen. De besturing is niet vederlicht, maar wel lekker direct. Bij lage én hoge snelheden geeft de besturing genoeg respons en precisie. Jaag je de DS4 over een bochtig parcours, dan valt op dat de carrosserie heel stabiel blijft. Die helt nauwelijks over, onderstuur blijft zelfs op nat achterwege, de vering is vrij stug en de demping stevig, want dwarsrichels voel je goed. Dat de DS4 zo strak rijdt, is een aangename verrassing.

Signalement

Merk Citroen
Model DS4 VTi 120 Chic
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 25.580

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.275 mm / 1.810 mm / 1.526 mm
Wielbasis 2.612 mm
Massa leeg 1.180 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.450 kg / 640 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 12,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,6 s / 8,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,2 s / 17,5 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 144 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën DS4
Citroën Citroën DS4

Uitgelicht aanbod

    Citroën DS4 1.6 THP So Chic

    Citroën DS4 1.6 THP So Chic

    • 2011
    • 107.957 km

    € 9.500

    Citroën DS4 1.6 VTi So Chic CLIMA-NAVI-CRUISE-MASSAGE STOELEN-TREKHAAK

    Citroën DS4 1.6 VTi So Chic CLIMA-NAVI-CRUISE-MASSAGE STOELEN-TREKHAAK

    • 2013
    • 182.910 km

    € 8.750

    Citroën DS4 THP 155 EGS So Chic

    Citroën DS4 THP 155 EGS So Chic

    • 2011
    • 81.133 km

    € 10.940

Meer Citroën DS4 occasions

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën DS4 specificaties
  • Citroën DS4 occasions
  • Citroën DS4 video's
Advies en informatie
  • Citroën DS4 tests
  • Citroën DS4 gebruikersreviews
  • Citroën DS4 index
PREMIUM
Honda Civic - Citroën DS4

Honda Civic - Citroën DS4

Natuurlijk is het prettig als autorijden zo goedkoop mogelijk kan. Maar wat nu als je wél wilt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    • 16 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën DS4 HDi 160 So Chic (2011)

    Citroën DS4 HDi 160 So Chic (2011)

    24
    • 24 oktober 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    4
    • 18 augustus 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    Citroën DS4 e-HDi 110 So Chic (2011)

    3
    • 1 augustus 2011
meer reviews
Op de rollenbank: Citroën DS4 2.0 HDi-duurtester

Op de rollenbank: Citroën DS4 2.0 HDi-duurtester

45

De Citroën DS4-duurtester heeft een beul van een diesel, en de hele redactie is dan ook...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën frist motorenaanbod DS4 op

    Citroën frist motorenaanbod DS4 op

    26
    • 15 januari 2015
  • Nieuws
    Citroën DS3, DS4 en DS5 krijgen motoren-update

    Citroën DS3, DS4 en DS5 krijgen motoren-update

    32
    • 17 december 2014
  • PREMIUM
    Honda Civic - Citroën DS4

    Honda Civic - Citroën DS4

    • 9 juli 2013
  • Nieuws
    Citroën e-HDi 115 nu ook met handbak en 20 procent

    Citroën e-HDi 115 nu ook met handbak en...

    9
    • 7 mei 2013
  • Op de rollenbank: Citroën DS4 2.0 HDi-duurtester

    Op de rollenbank: Citroën DS4 2.0 HDi-duurtester

    45
    • 12 september 2012
  • Nieuws
    Citroën DS4 Racing: schimmig figuur

    Citroën DS4 Racing: schimmig figuur

    84
    • 24 februari 2012
  • PREMIUM
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm – Citroën DS4 2.0 HDi

    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm – Citroën...

    • 3 januari 2012
Merk
Merk
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden