Citroën CX 20 Pallas (1984)

autoreview

Citroën CX 20 Pallas (1984)

Signalement

UitvoeringCX 20 Pallas
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf363.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na menig Citroën gehad te hebben, toch de stap naar een CX gemaakt, ondanks alle verhalen over de onbetrouwbaarheid van dit type.

Na toch behoorlijk wat kilometers gereden te hebben, ben ik overtuigd van de kwaliteit van deze auto. Wel is het zo dat ik niet probeer te bezuinigen op onderhoud.
Echte pluspunten van de auto zijn:
Besturing, wegligging, comfort, en de motor (draait rustig) bedrijfszekerheid en verbruik (LPG) Daarbij geeft het rijden in een klassieker voor mij een extra dimensie aan autorijden.

Minpunten: interieurverwarming, lage instap, roestvorming.

PROBLEMEN

Ik doe alle reparaties zelf. Het enige wat in deze kilometers echt mis is gegaan is dat de motor stuk ging doordat het gas bleef hangen achter de mat. Andere motor erin en meteen de koppeling gedaan.
Verder nog 2x stilgestaan,1 maal koelwaterlekkage op een T stuk, en 1 maal aanvoerleiding hydraukliekolie lek (dom van mezelf want allang gezien, maar niet uit voorzorg vervangen. Verder is de auto zeer bedrijfszeker!
Andere zaken die inmiddels vervangen zijn zijn eigenlijk allemaal slijtagedelen, een lijstje:
*Diverse fuseekogels
*draagarmlagers voor en achter
*veerbollen
*Schijven voor en achter,en blokken natuurlijk, deze gaan ongeveer 50.000km mee.
*radiateur waterpomp en thermostaat
*achterste uitlaatdemper
*handremkabels,blokjes en busjes (zit op de voorrem, dus extra slijtagevoelig ivm met sturen.
en regelmatig alle vloeistofen verversen.
*Bougies kabels en verdeelkap
*Zo nu en dan een stekkertje schoonmaken...

Ik maak hierbij tevens de aantekening dat ik geen euro afschrijving heb dus de kilometerkosten daardoor toch laag uitvallen, en nu een auto heb die qua onderhoud helemaal bij is.

Update 23/02/2006:


Deze week de auto laten keuren en wederom in één keer door de keuring!
Het afgelopen anderhalf jaar en ruim 30.000km probleemloos gereden, dat wil zeggen niet stilgestaan.
Wel weer wat dingetjes vervangen:
-Dynamo (gereviseerd exemplaar EUR 65,-)
-Draagarmrubbers linkvoor onder
-verdelerkap +rotor
-Middendemper uitlaat.
-Onderste motorsteun
-Setje remblokken
-Vulslang van de LPG installatie (was uitgedroogd)
2 maal een beurt, waarvan 1 met bougies luchtfilter, afstellen LPG

Kortom de auto is ondanks de hoge kilometerstand bij qua onderhoud, loopt als een zonnetje en ik zie nog geen enkele reden een ander te kopen...

Update 31-03-06 Tijd voor Champagne!!!, de half miljoen kilometers gepasseerd! Op en neer naar Praag zonder problemen. Tevens wat fotootjes toegevoegd. Voor de oplettende lezer op de foto staat de kilometerstand een paar duizend lager, dit omdat er een andere tellerklok ingekomen is met 6000 kilometers minder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.