Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Hypnos (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 X Plug-in Hybrid 225 Hypnos |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 0 km |
Mijn fijnste auto ooit
Een tijd geleden zag ik op Autoweek de eerste foto's van de C5X en ik was meteen verkocht. Wéér zo'n heerlijk eigenzinnig vormgegeven Citroën, net als de DS5 die ik van 2013-2017 heb gereden. Alleen... deze keer wél met het beroemde Citroën comfort!
Bij de selectie voor mijn nieuwe leaseauto, eind vorig jaar, had ik twee hybrides en twee ev's gekozen. Naast de C5X de Renault Espace MHEV, de Peugeot e-5008 en de Mercedes EQB. Maar ik blijf toch aarzelen om over te stappen op EV, vanwege de actieradius en oplaadtijd. Anders was het zeker de EQB geworden.
De Renault Espace viel merkwaardig genoeg af vanwege de nogal krappe ruimte voorin. Mijn lange zoon kwam met de passagiersstoel in de achterste stand nog steeds wat ruimte tekort. Toen we vervolgens in de C5X stapten en in de comfort-stand fluitend met 60 km/u over verkeersdrempels gleden, waren we volledig verkocht.
Qua design beviel me nog het meest de Hypnos uitvoering. Een zeer complete versie die niets te wensen over laat en verkrijgbaar is in een stoere blauw/zwart combinatie. Eigenlijk wat boven budget, maar ik vond een leasemaatschappij die een bijzonder schappelijk leasetarief aan wist te bieden.
Februari dit jaar werd de mooie, in China geboren Française geleverd. En sindsdien rijd ik alleen maar met enorm plezier in deze auto. Supercomfortabele zetels, fluisterstil en een zalig veercomfort.
Ook het interieur vind ik prachtig qua design en het is ook netjes afgewerkt met mooie materialen.
In alle rijmodi is de auto aardig vlot, alhoewel de benzinemotor even moet nadenken als er bij een inhaalactie wat extra vermogen gevraagd wordt. Electrisch in stadsverkeer is heerlijk comfortabel rijden en op de snelweg zet ik hem op hybride. In de sportstand gaat de auto als de brandweer, alhoewel ook dan een klein turbogaatje optreedt en de automatische bak zich af en toe verslikt, maar snel corrigeert. De vering is dan overigens merkbaar strakker.
Het verbruik ligt rond 7 L/100 km. Ik rijdt veruit het meeste op de snelweg op benzine. Wat me iets tegenvalt is de electrische actieradius; die is hooguit 40 km op een volle accu. Waar ik een beetje van schrok is de tankinhoud: die is maar 44 liter, waarvan je er in de praktijk pakweg 35 gebruikt, zodat je actieradius 500-550 km is. Da's even slikken na mijn Volvo V60 die fluitend 1.000 km op een tank haalde.
Storingen? Ja, de software had aanvankelijk wat kuren. Zo viel de Bluetooth verbinding met de telefoon soms een aantal keren achter elkaar weg. Knap lastig als je op Android navigeert en bijna bij je klant bent (of er net weg rijdt). Een ander probleem is dat de auto soms alarmeerde met de melding "zorg dat je in de rijstrook blijft", terwijl ik keurig tussen de lijntjes reed. Als ik dan het stuur anders vastpakte, stopte de melding, maar soms bleef hij ook doorjengelen, wat ik ook deed. Dan moet je dus de lane assist uitzetten en houdt het op. De Citroën dealer heeft daarop een nieuwe software versie geïnstalleerd en nu zijn die meldingen weg.
Verder vind ik de bediening van het instrumentarium makkelijk, alle knoppen op het stuur zijn fysieke knoppen die fijn werken en ook de bediening van de airco met mooie draaiknoppen is prettig. Er zit ook een home-knop op het dashboard voor het grote scherm, maar dan kom je in de Citroën navigatie die ik nooit gebruik. Als je dan met drie vingers op het scherm tikt, kom je in het scherm met alle apps en DAT had voor mij nou juist het home-scherm moeten zijn.
Al met al, ondanks de kleine onvolmaaktheden: het is de fijnste auto die ik ooit heb gehad en ik vind het ook nog eens een plaatje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine | Schuifdak | Zondag Open!
- 2022
- 49.000 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine Pack | Navigatie | Elektrisch schuif-/panorama dak | Climate & Cruise control | Elektrische kofferklep | Verwarmbare voorstoelen | Inductielader
- 2022
- 32.868 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Shine | Schuif-/kanteldak | Memoryfunctie op stoel | Camera 360 graden | Head-up | Elektr. achterklep | Active PHC vering | Comfort Seats | Stoelverwarming
- 2023
- 5.584 km
Lezersreacties (0)
Reageren