Citroën C5 Tourer 1.6 THP Selection (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Tourer THP 155 Selection |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 1.500 km |
En we glijden weer..
- 1.500 km
Na 5 jaar met veel plezier in de Kia Sorento te hebben gereden, weer terug bij mijn favoriete merk: Citroen. Heb lange orientatieperiode achter de rug (508, Mondeo, Passat, Evoque, Superb, IX35, Sorento en Sportage). Slechts met 2 auto's had ik echt een klik; de Evoque en de C5. Echter ik wilde perse een automaat en daarmee werd de Evoque ineens 10.000 euro duurder; dat ging me wat te ver. De C5 vond ik altijd al mooie auto; na een proefrit eerder dit jaar in de automaat was ik helemaal enthousiast. November 2011 had Citroen NL een actie met leerpakket in de auto en dat gaf bij mij de doorslag; we rijden nu rond in een zwarte C5 Tourer met cognac kleurige bekleding. Prachtig en iedere ochtend ruikt het zo lekker...
Eerste indrukken:
+ comfortabel (inkoppertje); vooral door stilte en soepele vering
+ cocoon gevoel; bediening gaat heel soepel en je voelt je sterk van buiten afgesloten
+ verbruik eerste 1500 km gemiddeld 1: 12,5 km. Voor automaat en 1600 kg gewicht valt me dat goed mee (het is in ieder geval al de helft zuiniger dan de Sorento..)
+ mooie afwerking interieur
+ veel ruimte, ook in bagagebak voor de hond
+ mooi; das persoonlijk natuurlijk, maar ik geniet wel van het uiterlijk van de auto
+ mooie wieldoppen; heb Alboran wieldopppen op de winterbandenset gelegd; en het ziet er verdraaid goed uit!
- erg lange auto ivm Sorento; in stadsverkeer minder goed hanteerbaar door lagere zit, afmetingen en onoverzichtelijkheid. Sensoren voor en achter zijn wel ideaal.
Ben erg benieuwd naar de ervaringen als caravantrekker van onze Fendt Bianco; maar daarover bericht ik later meer.
***update jan 2014; km stand 69.100***
- verbruik gemiddeld rond 1:14 (prima vind ik met automaat)
- caravantrekken; heb 7,5 meter lange Kabe van 1600 kg beladen en dat gaat goed. Qua stabiliteit is de Kabe vrij gevoelig (geen geknikte as) maar tot 90/95km achter C5 stabiel. Brandstofverbruik stijgt wel tot 1:7 à 8
- onderhoud bij 30.000: 345 euro
- onderhoud bij 60.00: 717 euro (incl. airco)
We glijden lekker door. Rijden blijft erg comfortabel; je beseft het niet totdat je in een andere auto rijdt en je je verwondert over de bewegingen/knallen in de auto. Na lange ritten stap je lekker fris uit. Geen technische mankementen so far. Ik tank preventief wel altijd V-power ivm bekende dichtslibben motor.
Minpunt (ik zou niet meer kunnen bedenken):
- geen goede bekerhouders voorin
***update okt 2014; km stand 98.800***
- Auto verkocht en ingeruild voor Subaru Forester (reden: permanente 4WD en hoge zit)
- op de valreep is waterpomp van turbo kapot gegaan tijdens vakantie in Frankrijk. Jammer want verder geen problemen gehad met C5
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 1.6 THP Business 1e EIG. H. LEER NAVI LED CLIMA PDC CRUISE TREKHAAK etc.
- 2013
- 98.637 km

Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi Collection Business navi clima cruise
- 2014
- 375.993 km

Citroën C5 Tourer 1.6 VTi Business AUTOM CRUISE/NAVI/AIRCO-ECC/PDC V+A/NL-AUTO/BLUETOOTH/LMW 17 INCH
- 2011
- 173.295 km