Citroën C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive (2002)

autoreview

Citroën C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive (2002)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf150.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na dik 220.000 km in een C5 Break op LPG (de 2-liter) ben ik nu in het bezit van eenzelfde wagen, maar nu met de 2.2 HDi-motor.

Het comfort van de auto is ongeevenaard. Wat rijdt dit lekker!
De 2.2 HDi is stiller (op snelheid) dan de 2.0 benzine. Dus nog comfortabeler.
En de combinatie met de automaat is helemaal fantastisch.

Motor/bak:
Met 136 pk (eigenlijk 133) is de diesel goed bij de les, vooral bij tussenacceleraties. Daarbij laat hij de 2.0 benzine ver achter zich. En dat alles doet hij in relatieve rust.
Alleen bij stationair hoor je de diesel-tokkel.
De automaat kun je het beste gewoon rustig zijn werk laten doen. Dus opbouwend gas geven. Het kick-down-effect vind ik nadelig voor het comfort. De automaat gaat dan wel erg bruusk een paar versnellingen terug.

Uitrusting:
Deze wagen is, op leren bekleding en stoelverwarming na, voorzien van alle extra’s.
In de exclusive-uitvoering mis je al erg weinig aan gadgets, maar deze wagen heeft daarbij nog een heel groot schuifdak, dat tot boven de achterbank doorloopt. En in tegenstelling tot zijn broertje, de 407 SW, kan het dak hier wel open.
Verder een af-fabriek navigatie-systeem, met kleurenscherm. Dat is al een wat ouder CD-systeem, dat niet zo snel reageert, als dat je tegenwoordig met de TomTom-apparaatjes gewend bent. Dat uit zich vooral bij herberekeningen bij fout rijden. Maar op zich voldoet het goed, en het ziet er mooi uit.
Ook is de auto uitgerust met een JBL-Hifi-systeem met CD-wisselaar, waar een goed geluid in zit.

Pro’s:
+ supercomfortabel
+ beresterke motor, al uitgerust met roetfilter
+ ruimte
+ uitrusting

Cons:
- krakende deur-rubbers. En het schuifdak doet daar nog een schepje bovenop
- automaat is nog een viertraps
- ingebouwde telefoon is singleband (dus in Nederland alleen geschikt voor KPN en Vodafone)

Conclusie:
Al met al een heerlijk comfortabele reis-auto.
Bij de 2-liter benzine riep ik altijd, dat je me altijd wakker mocht maken voor een ritje naar Zuid-Frankrijk. In deze maak ik daar Zuid-Spanje van!

PROBLEMEN

De auto is overgenomen van de eerste eigenaar, met de volledige (door Citroen-dealer uitgevoerde) onderhoudshistorie.
Daarin komen alle bekende C5-kwaaltjes voor, waaronder:
- achterruit vervanging (wil niet meer open). Is modificatie op doorgevoerd door Citroen
- Com2000 vervangen (’stengels’ achter het stuur). bekend PSA-probleem
Alles keurig onder garantie vervangen. Ook het volledige schuifdak en de radio RT2 zijn onder garantie vervangen.

Huidige probleempjes:
- radio geeft geen RDS/TA. Moet er wel opzitten. Niet duidelijk waar het probleem zit

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.