Citroën C5 Break 2.0 HDiF 16V Ligne Business (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 HDiF 16V Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
- 146.000 km
Na 4 jaar met plezier in een C5 break HDI uit 2003 te hebben gereden (zie ander review) toch de overstap gemaakt naar een 2.0 HDIF.
Deze nieuwe versie van de C5 lijkt een stuk robuuster: geen kraakjes, rammeltjes, strakker sturen en vooral meer power.
Het is een heerlijke luxe auto met alles er op en er aan. Deze auto is oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland en heeft de eerste 65000 km bij AVIS dienst gedaan. Het is een tendance uitvoering, te vergelijken met onze linge business uitvoering. Heeft alleen ander meubilair, donkergrijs, en dat staat goed. Verder compleet met navigatie, telefoon, inklapbare spiegels, lichtmetalen velgen etc.
Enig minpuntje bij aanschaf waren de banden voor, inmiddels vervangen, en een storing van de parkeersensoren. Dat laatste laat ik niet maken omdat er toch een trekhaak onder gaat.
Voorlopig erg in mijn nopjes met deze aanschaf, ik zal regelmatig dit review updaten
Toch de nodige kosten
- 156.000 km
Helaas zijn de eerste 10.000 km erg duur geworden.
Bij de eerste zonnenschijn bleek de airo niet te functioneren. Condensor bleek kapot, schade € 500,-
Daarna ontstonden problemen met het roetfiter: inhouden en bij acceleratie flinke roetwolken. Roetfilter zou volgens het onderhoudsschema pas bij 180.000 km vervangen moeten worden maar Citroen zou daar op teruggekomen zijn en al bij 120.000 km vervanging voorschrijven. Tegelijk wordt dan een bepaalde vloeistof bijgevoegd, al met al een garagerekening van € 950,-.
Verder rijdt de auto als een echte limousine. Komende maand retourtje Frankrijk en in september de APK. Tegen die tijd volgt een update.
APK gekeurd
- 163.000 km
Inmiddels de tocht naar Frankrijk uitstekend volbracht, het blijft een heerlijke reisauto.Lekker veel vermogen en de updates van het RT3 navigatiesysteem werkten goed.
Op 28 sept. een verse APK gekregen, geen bijzonderheden.
Op naar de 180.000, dan gaat krijgt ie een grote beurt.
Rijdt goed maar wel veel kosten
- 180.000 km
De grote beurt was veelomvattend: lekkende turbo gerepareerd, bonkend geluid achter verholpen, nieuwe veercilinders achter gemonteerd, handremkkabels vervangen, remblokken rondom vervangen en verder de normale grote beurt. Kosten ruim € 1.500,-.
Slik, nu moet hij wel heel lang mee gaan.
Hij rijdt overigens weer uitstekend, dat dan weer wel!
Helaas weer kosten
- 195.000 km
De vakantie naar Italie ging prima, heerlijk zoeven over de autobahn. Helaas sinds een paar weken fluitend geluid bij het optrekken en een paar weken later weer olielekkage.
De turbo bleek de boesdoener en zou vervangen moeten worden. Dat is bij dit type auto een hele klus, het subframe moeten daarvoor een stukje zakken. Eerst offerte bij dealer gevraagd, oeps
€ 1.600,00.
Uiteindelijk bij Turbo Repair in Amersfoort heel snel en vakkundig laten maken voor
€ 1.100,00. Rijdt nu weer prima, duimen dat het even zo blijft. Nog een maand en dan gaan de winterbanden er weer onder.
Kosten blijven doorlopen
- 200.000 km
De olielekkage bleek om de krukaskeering te gaan. Dat betekent de versnellingsbak demonteren, tegelijk koppeling en massavliegwiel vervanegn. Totaal kosten € 1.600,-.
Beurt + APK
- 212.000 km
Na de hoge kosten van vorig jaar eindelijk is een standaard beurt zonder bijzonderheden. Begin er weer een beetje schik mee te krijgen. Nu maar hopen dat het zo blijft, wil er toch nog wel een ton bij zetten.
Still going strong
- 234.000 km
In juni een dure 230000 beurt gehad, nieuwe distributie, waterpomp etc en 4 nieuwe banden. Niets schokkend maar toch weer een aanslag op je vakantiegeld.
Sinds de vorige review geen bijzonderheden. Het gebrukelijke onderhoud, rijdt verder nog steeds comfortabel. Retourtje Oostenrijk ging weer als een speer.
Bijna probleemloos
- 266.000 km
Het afgelopen jaar weer betrouwbaar gebleken. Beurt bleef beperkt tot het vervangen van een fuseekogel. Wel heeft die last van inhouden als ik het 'nieuwe rijden' toepas. Roetfilter is ok, laat het er nu maar bij.
De onderhoudskosten mogen dan best pittig zijn maar hij heeft me in de 120.000km dat ik er mee rijd nog niet in de steek gelaten!
Op naar de 3 ton.
Einde verhaal
- 285.000 km
Helaas is de C5 vroegtijdig overleden. Onderweg stopte de motor accuut na een vreemd geluid. Onderzoek wees uit dat de krukas was gebroken.
Zou toch niet mogen en balen omdat die bij 280.000 km net weer een dure beurt had gehad.
Nu overgestapt op een Renault Scenic 1.5 dci. Kijk of we daar meer geluk mee hebben en hopelijk vooral minder onderhoudskosten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.