Citroën C5 Break 2.0 HDiF 16V Ligne Business (2006)

autoreview

Citroën C5 Break 2.0 HDiF 16V Ligne Business (2006)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 HDiF 16V Ligne Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf257.277 km
KM-stand laatst290.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 290.000 km

Waarom een Citroen C5 in deze uitvoering?
- we hadden inmiddels een baby en mijn 3deurs Peugeot 206 1.4 HDI werd te klein
- ik houd van Citroëns met name de comfortabele vering
- ik had in een andere auto (een Volvo V50 2.0D) deze motor al eens mochten ervaren, die Volvo was er erg vlot door.
- ik had in een Volkswagen ervaren hoe heerlijk het is om een 6-versnellingsbak te hebben
- we hebben een hoop ruimte nodig omdat we van alles halen van Marktplaats en mensen helpen verhuizen.

Daarom dus een Citroën C5 2.0 HDI. De 1.6 HDI heb ik ook gereden, die wat zuiniger is, maar die vond mijn vrouw wat aan de slome kant (ik vond het nog wel meevallen) maar deze had ook geen 6-versnellingsbak.
Dit exemplaar stond bij een groot autobedrijf in Ochten, niet bepaald naast de deur maar ik was toch wel verliefd. De auto zag er strak uit met de zilveren lak, de chromen strips, bumpers in carrosseriekleur, de spoiler op de achterruit en vooral de lichtmetalen velgen.
Rijden was heerlijk, je voelt de heerlijke vering, de sterke motor, en deze uitvoering (de Athena) heeft alle benodigde luxe aan boord. De Athena heeft alles wat de Ligne Business ook heeft maar ook leren bekleding en lichtmetalen velgen. Overigens is de term 'Athena' ook al een etiket dat op CX'en werd geplakt, kwam ik later achter.

Maar goed, de kilometerstand was al 2,5 ton dus het was een zeker risico. Daarentegen de prijs bedroeg 3695 euro, terwijl de nieuwprijs ongeveer het 10-voudige bedroeg. Vergelijkbare Volkswagens van dezelfde leeftijd kosten het dubbele! De reviews hier op Autoweek.nl waren wisselend, sommigen hadden prima ervaringen, anderen pijnlijke. De dealer gaf er wel APK, een beurt bij (van wat weet ik niet precies - autoverkopers van tweedehands auto's zijn per definitie niet te vertrouwen) en er werd een achterruitenwisser vervangen.

Inmiddels zijn we 30.000 km onderweg en voor het geld wat ik heb betaald vind ik niet gek wat ik er voor krijg. Het is helaas geen auto waar nooit iets mee is.

Kort na levering trok de auto scheef bij remmen en schakelen. De garage in Ochten heeft het stuur uitgelijnd, echter het probleem was niet verholpen. Op zo'n moment is het vervelend dat je ver van de garage vandaan woont. Ik heb in Tilburg de draagarmrubbers laten vervangen (prijs 277,96), waarna de auto weer goed spoorde. Tevens viel al snel op dat de auto bij starten afsloeg bij koude. Mijn garage in Tilburg heeft er naar gekeken en dacht dat het lag aan 1 van de verstuivers, maar het zou kostbaar zijn dat te onderzoeken en aan te pakken (tegen de 1500 euro). Daarom het advies om het even af te wachten. Ik heb het idee dat de verstuivers bij de CommonRail diesel technologie toch kwetsbaarder zijn. De ongeblazen dieselmotoren en de eerste generatie HDI's van Peugeot/Citroën waren zo goed als onverwoestbaar. Deze motor is ontwikkeld door Ford en Peugeot en ik wat mij betreft dus minder betrouwbaar dan ik had verwacht.

Het voordeel van de auto is dat er soms ook spontaan dingen weer zich verhelpen. Er viel het op dat er een motorstoringslampje brandde, en de auto liep wat onregelmatig. De dealer heeft de auto gereset en sindsdien loopt deze weer als een zonnetje (en ABS/ESP werkte weer prima). Nauwelijks kosten.

Ook ben ik naar de dealer teruggeweest om een Carkit in te bouwen. Dit bevalt erg goed, en ondersteunt het 'business class' gevoel van de auto. Ook moest ik terug omdat als we een aanhanger erachter hadden gehad, de sensoren achter uit bleven en de knipperlichten ontregeld was. Er bleek een palletje bij de stekker van de trekhaak vast te zitten. Een schroefje los en klaar.

Rond de lente en zomer heeft de auto het prima gedaan. Hij loopt 1 op 15 (en we rijden regelmatig 130 km/h). Een prima vouwwagentrekker. Tevens is het een ontzettend ruime, comfortabele auto. Voor mijn werk rijd ik ook veel, naar Zeeland vanuit Tilburg (138 km enkele reis) en dan is de auto ideaal.

later in het seizoen wilde ik winterbanden (afgebeeld op de foto) gezien mijn kilometertrage. Deze heb ik via marktplaats gekocht van iemand die een identieke auto had, voor 300 euro. Hij gaf er bij aan dat ze zo goed als nieuw waren. Helaas bleek tijdens de APK die afgelopen week gedaan is dit niet helemaal te kloppen, 2 winterbanden waren afkeurpunt voor de APK. De verkoper van marktplaats wilde wel 100 euro terugbetalen, en gaf aan dat zijn garagist hem waarschijnlijk heeft opgelicht. Hoe het ook zij, het was netjes van hem om een deel van het geld terug te geven. zo heb ik 2 goede banden + 4 velgen voor 200 euro, en daar heb ik ook van geleerd. Uiteindelijk niet gek. Daarnaast kwam ik erachter dat de Hancook zomerbanden die eronderuit kwamen achter tot op de draad versleten waren. oeps! Ik heb er het nodige van geleerd: koop geen banden op Marktplaats, ook niet bij de merkdealer, maar bij gespecialiseerde bandencentra: dan heb je goede kwaliteit voor een lage prijs.

Tijdens de APK afgelopen week kwamen wel weer wat zaken aan de orde: een beurt, filters interieur/olie/brandstof, 2 kleine lampjes, handremkabels/geleiders, 1 veerpoot was lek, 2 nieuwe banden (Michelin), kapot hitteschild bij uitlaat, aanslagrubbers achter, aandrijfaskeering R. Alles voor het luttele bedrag van 1400 euro. Dat was even slikken, echter voor een auto met bijna 3 ton ook weer niet gek.

We zitten nog wel te twijfelen of we de verstuivers laten nakijken (bijvoorbeeld bij een specialistisch bedrijf) voor tegen de 800 euro of dat we het zo laten. Het starten is wel knap irritant op deze manier, je staat altijd voor lul als je auto eerst 10 keer moet starten voordat hij doordraait. Hij start uiteindelijk wel altijd en eenmaal warm doet hij weer wat hij moet doen. Ook had de auto nog alle 136 PK volgens de dealer bij een van bovenstaande check-ups.

nog even de voordelen en nadelen op een rij:
+ heerlijke vering
+ heerlijk ruim, alles past er in
+ luxe, incl goede airco, leren bekleding, 5-cdspeler, stoelverwarming (bestuurdersstoel helaas kapot), parkeersensoren, LMV
+ krachtige soepele motor, icm goede 6-versnellingsbak van ZF
+ goed verbruik
+ geen dure aanschafprijs
- motor minder betrouwbaar dan ik verwacht had, met vervelend startprobleem
- duur in de Wegenbelasting


4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens