Citroën C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive (2006)

autoreview

Citroen C5 Break
Citroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 BreakCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieurCitroen C5 - interieur

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na een periode van 15 jaar "lease" ben ik op zoek gegaan naar een ruime, veilige en relatief goedkope gezinsauto. In eerste instantie gezocht naar een tweedehands lease auto. Uiteindelijk via Marktplaats een phase II Citroen C5 Break Exclusive met 2.2 HDI motor (173pk, 370Nm) gezien met 120dkm. Na een proefrit en check bij de garage ben ik tot aanschaf van deze auto overgegaan. Allerlei luxe is standaard aan boord: alcantara bekleding, bi-xenon, cruisecontrol, elektrische stoelverstelling, etc. en de kofferruimte is met standaard 560 liter zeer royaal en vooral prettig op vakanties en dergelijke.
Wat ik wel mis zijn fatsoenlijke bekerhouders, die zou je toch wel mogen verwachten in een voiture als deze.

De 2.2.HDI motor staat als zeer betrouwbaar bekend -bij goed onderhoud kunnen deze motoren gemakkelijk 4-5 ton halen. De motor loopt zeer rustig en soepel en beschikt dankzij de biturbo al vanaf 1400 toeren over heel veel trekkracht. De topsnelheid ligt ruim boven de 200 km/h, maar dat is voor mij meer een theoretische waarde. In de praktijk rijd ik meestal rustig met het verkeer mee, maar een enkele keer trap ik wat door en dan merk je hoe snel deze auto is, ook voor snelle ritten op de Autobahn zeer geschikt. Het blijft echter een Citroën, dus met nadruk op comfortabel snelweg cruisen. Ten opzichte van eerdere Citroëns is deze iets harder geveerd. Er schijnen zogenaamde comfortveerbollen verkrijgbaar te zijn, die het aloude veercomfort beter benaderen. Dat ga ik zeker nog doen.

De besturing is precies, maar tevens wat wollig. Het is geen auto om bochten mee te "hoeken", ondanks de sportstand waar deze auto ook over beschikt. Die sportstand moet je met een korreltje zout nemen, want het veergedrag verandert er nauwelijks door. Het gemiddelde verbruik ligt op 1:15. Niet superzuinig, maar acceptabel. De actieradius ligt -met een tank van 66 liter- in de buurt van de 1000km.

Echte problemen hebben zich niet voorgedaan. Naast de reguliere onderhoudsbeurten zijn er geen onkosten geweest. Wel vertoont de verwarming momenteel wat kuren, dus even laten uitzoeken wat de reparatie daarvan kost.


4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens