Citroën C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na een periode van 15 jaar "lease" ben ik op zoek gegaan naar een ruime, veilige en relatief goedkope gezinsauto. In eerste instantie gezocht naar een tweedehands lease auto. Uiteindelijk via Marktplaats een phase II Citroen C5 Break Exclusive met 2.2 HDI motor (173pk, 370Nm) gezien met 120dkm. Na een proefrit en check bij de garage ben ik tot aanschaf van deze auto overgegaan. Allerlei luxe is standaard aan boord: alcantara bekleding, bi-xenon, cruisecontrol, elektrische stoelverstelling, etc. en de kofferruimte is met standaard 560 liter zeer royaal en vooral prettig op vakanties en dergelijke.
Wat ik wel mis zijn fatsoenlijke bekerhouders, die zou je toch wel mogen verwachten in een voiture als deze.
De 2.2.HDI motor staat als zeer betrouwbaar bekend -bij goed onderhoud kunnen deze motoren gemakkelijk 4-5 ton halen. De motor loopt zeer rustig en soepel en beschikt dankzij de biturbo al vanaf 1400 toeren over heel veel trekkracht. De topsnelheid ligt ruim boven de 200 km/h, maar dat is voor mij meer een theoretische waarde. In de praktijk rijd ik meestal rustig met het verkeer mee, maar een enkele keer trap ik wat door en dan merk je hoe snel deze auto is, ook voor snelle ritten op de Autobahn zeer geschikt. Het blijft echter een Citroën, dus met nadruk op comfortabel snelweg cruisen. Ten opzichte van eerdere Citroëns is deze iets harder geveerd. Er schijnen zogenaamde comfortveerbollen verkrijgbaar te zijn, die het aloude veercomfort beter benaderen. Dat ga ik zeker nog doen.
De besturing is precies, maar tevens wat wollig. Het is geen auto om bochten mee te "hoeken", ondanks de sportstand waar deze auto ook over beschikt. Die sportstand moet je met een korreltje zout nemen, want het veergedrag verandert er nauwelijks door. Het gemiddelde verbruik ligt op 1:15. Niet superzuinig, maar acceptabel. De actieradius ligt -met een tank van 66 liter- in de buurt van de 1000km.
Echte problemen hebben zich niet voorgedaan. Naast de reguliere onderhoudsbeurten zijn er geen onkosten geweest. Wel vertoont de verwarming momenteel wat kuren, dus even laten uitzoeken wat de reparatie daarvan kost.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Citroen C5 Break 2.0 VTR (2005)

Peugeot 407 SW - Opel Vectra Stationwagon - Volvo V50 - Citroën C5 Break - Test

Test: Citroën C5 (2004)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
