Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • C5 Break

Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

autoreview

23
Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)
nlaheka
  • nlaheka7
  • Gebruikersreview
18 juli 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst320.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 203.000 km
  • 17 juli 2007

Gekocht naar aanleiding van mijn goede ervaring met de Xantia 2 liter op LPG.
Zeer complete auto met ongeveer alle opties die je kunt verzinnen.

Voor diegenen die mijn review erg kort vonden: dat klopt, maar je moet ergens beginnen.

Als eerste even over mijn vorige auto, een Xantia zoals hierboven vermeld, met deze auto 346.000 probleemloze kilometers gereden. jawel, een Franse wagen op gas, met elk jaar ook nog een rit naar Zuid Frankrijk met de caravan.
Waarom deze auto’s zo’n slechte naam hebben? Zorgt er in elk geval voor dat je voor relatief weinig geld rijdt als een vorst.

De C5 die ik nu gekocht heb heeft dezelfde motor, dus dat biedt in ieder geval vertrouwen. natuurlijk zal er weleens een controle lampje branden, maar aan de andere kant zit er ook zoveel op en aan dat het een wonder zou zijn als dat niet gebeurde. Het comfort is nog steeds geweldig alhoewel de auto wat stugger is dan zijn voorganger. Ervaringen als caravantrekker heb ik nog niet, maar dat gaat eind september gebeuren. Gezien mijn ervaringen met de Xantia en reacties van andere C5 rijders verwacht ik geen problemen. Absoltuut pluspunt is dat de auto onder alle omstandigheden horizontaal blijft.

Ook zijn we inmiddels 7.000 kilometer verder en ik verheug me nu alweer op het moment dat ik weer een stukje kan gaan rijden, zeker als het mooi weer is met het dak open. Verbruik over de eerste 7.000 kilometer is ongeveer 1 op 10,5

De eerste test met caravan is ook, zoals verwacht, goed verlopen. Tijdens het rijden met caravan gaat het verbruik wel fors omhoog, naar ongeveer 1 op 6 (LPG), maar dat was te verwachten (kruissnelheid 100 a 110 KM/U)

Zoals te zien aan de KM stand wordt de auto intensief gebruikt/ Tot nu toe geen enkel probleem, behalve een (typisch Citroen?) storinkje. De voorste ruitensproeier hield er mee op, maar tot mijn verbazing deed hij het na een week weer als vanouds. Laten we dit maar op ’karakter’ houden.

Inmiddels op weg naar de eerste 30.000Km beurt, maar gezien mijn kilometrage zal het wel een 40.000Km beurt worden.

Inmiddels de eerste grote beurt gehad na 45.000 KM. Enige probleempje was een pakking van het kleppendeksel, dus mag niet mopperen.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die vinden dat alle reviews er net zo uit moeten zien als de items in Autoweek.
Als je geïnteresseerd bent in acceleratiecijfers en topsnelheid, kijk dan naar de technische specificaties.
Dit is ook helemaal niet interessant voor de gemiddelde Citrofiel.
Het gaat om het gevoel wat je elke keer weer krijgt als je in je auto stapt en beseft dat er geen comfortabeler (betaalbaar) voertuig bestaat.

Overigens inmiddels tot volle tevredenheid en storingsvrij de twee ton gepasseerd.

PROBLEMEN

  • 203.000 km
  • 17 juli 2007

Geen

Grote beurt

  • 222.000 km
  • 20 februari 2009

Het werd weer tijd voor een grote beurt (mag wel na 50.000 km), geen bijzonderheden, alleen ging de kachelventilator na 2 dagen stuk (doorgebrand).
Gelukkig dezelfde dag nog geholpen door de voortreffelijke garage van Bart Ebben in Malden, met een tweedehands unit uit een andere C5. Voor 8 tientjes zit ik er weer warmpjes bij.

Dure beurt

  • 240.000 km
  • 5 juni 2009

Na weer vele probleemloze kilometers komt er binnenkort een dure beurt aan, distributieriem met waterpomp, kleine beurt en APK, maar dan kunnen we er ook weer een poosje tegen.
Eerst nog even op en neer naar de Pyreneen met de sleurhut.

Gewoon doorgaan

  • 255.000 km
  • 31 juli 2009

Inmiddels de 250.000 KM op de teller. Niet slecht voor een "Franse gasbak". na de inderdaad dure beurt bij 240.000 KM zijn er geen problemen opgetreden. De beurt was bijna 1000 Euor, maar dat was dan ook een kleine beurt, APK, distributieriem en nieuwe waterpomp.
Heb inmiddels een nieuw navigatiesysteem aangeschaft met Bluetooth, zodat ik de ingebouwde telefoon niet meer nodig heb. Probleem bij de ingebouwde telefoon is dat je duidelijk merkt dat dit techniek van 2002 is en er met name problemen zijn met het goed ontvangen van het signaal.
Inmiddels de 270.000 gepasseerd en met 4 nieuwe winterbanden kunnen we het winterseizoen wel aan. Verder geen storingen of kosten, dus het lijkt me dat je dit ondanks de slechte reputatie een betrouwbare auto mag noemen.

Toch tijd voor afscheid

  • 305.000 km
  • 8 juli 2010

Na ruim 300.000 km wordt het toch langzamerhand tijd om afscheid te nemen. Ondanks mijn lage kilometerkosten van 16.6ct per km, inclusiedf afschrijving, vaste lasten onderhoud banden en brandstof blijkt het nog goedkoper te kunnen.
De C5 is ingeruild op een nieuwe Skoda Fabia Combi Greenline, BPM en wegenbelastingvrij.

Dit is een beslissing gebaseerd op praktische overwegingen, want een fijnere auto dan een C5 moet ik nog tegenkomen.
Omdat de auto pas in september geleverd wordt zal er nog zo'n 15.000 km bijkomen.

De auto staat inmiddels op 318.000 km en moet nog zeker een maand verder in verband met de levertijd van de Skoda.

Het einde

  • 320.300 km
  • 1 oktober 2010

Vandaag de laatste dag voor de C5.
Ben na bijna 200.000 Km in deze auto gereden te hebben nog steeds onder de indruk van het comfort en de betrouwbaarheid.
Natuurlijk gaat er wel eens iets kapot, maar meestal gaat het na een paar dagen vanzelf over. Met name op het gebied van de electronica gebeurt dit nog wel eens.
Aan de andere kant, na 320.000 Km op gas mag er ook best eens een kleinigheidje gebeuren.
Gemiddelde kosten over bijna 200.000 Km exact 16,0 ct per kilometer en dan heb ik werkelijk alles meegenomen.
Met de nieuwe auto, een Skoda Fabia Greenline moet het nog goedkoper kunnen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Citroën C5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Automaat Bj.:2004 NAP!

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Automaat Bj.:2004 NAP!

    • 2004
    • 206.953 km

    € 1.500

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Clima | Cruise | PDC | Trekhaak | Radio/CD

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Clima | Cruise | PDC | Trekhaak | Radio/CD

    • 2003
    • 189.124 km

    € 1.375

    Citroën C5 Break 1.8-16V Différence Clima Stuurbekr Pdc NL Auto NAP Inruilkoopje

    Citroën C5 Break 1.8-16V Différence Clima Stuurbekr Pdc NL Auto NAP Inruilkoopje

    • 2003
    • 246.950 km

    € 590

Meer Citroën C5 occasions

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Stel, je hebt twee of drie kinderen. Of je houdt van kitesurfen. Of je trekt er graag op uit...

Lees meer
 

Citroën C5 reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    2
    • 28 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    7
    • 5 december 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    12
    • 16 november 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    3
    • 31 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Exclusive (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Exclusive...

    2
    • 10 september 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige...

    • 27 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2003)

    5
    • 10 augustus 2013
meer reviews
Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

130

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    3
    • 8 oktober 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    59
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    25
    • 22 maart 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    2
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine (2020)

    Citroen C5 Aircross PureTech 130 Shine...

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden